Linka 12

 

Pražská tramvajová linka 12

V provozu: celotýdenně

Vozy: 2 (večer sóla)

Typ tramvaje: T6A5, T3R.P, 15T, 15T4

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Sídliště Barrandov, Výstaviště Holešovice)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 51 min

Délka linky: 16 km

Zastávky:

SÍDLIŠTĚ BARRANDOV – Poliklinika Barrandov – Chaplinovo náměstí – K Barrandovu – Geologická – Hlubočepy – Zlíchov – Lihovar – ČSAD Smíchov (×) – Smíchovské nádraží (B, V) – Plzeňská – Na Knížecí – Anděl (B) – Arbesovo náměstí – Švandovo divadlo – Újezd – Hellichova – Malostranské náměstí – Malostranská (A) – Chotkovy sady – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Vltavská (C) – Pražská tržnice – Tusarova (Z) – Dělnická – U Průhonu – Ortenovo náměstí – Nádraží Holešovice (V) – VÝSTAVIŠTĚ HOLEŠOVICE

Historie:

S linkou 12 se poprvé setkáme v roce 1908, kdy došlo k přečíslování linky M na dvanáctku. Ta začala jezdit už 2. října 1903 v trase Smíchov, Plzeňská třída (u Anděla) – Košíře, Klamovka – Košíře, Remisa (u Kotlářky). Od 30. ledna 1910 byla prodloužena na Staroměstské náměstí přes Újezd, Klárov (dnes Malostranská) a Čechův most.

dsc_6517dvanáctka na Malostranském náměstí ve směru na Barrandov (foto: JAH/2016)

K 26. květnu 1912 byla prodloužena dále, a to přes Prašnou bránu, Dlážděnou a Bolzanovu na Nádraží císaře Josefa I. (dnes Hlavní nádraží). S touto změnou byl zaveden i polonoční provoz (od 22:30 do půlnoci). Ještě v tomtéž roce je prodloužena od Nádraží císaře Josefa I. přes Museum, dále Mezibranskou ulicí na Komenského náměstí (dnes I.P. Pavlova) a následně k Dětské nemocnici Karlov.

To nejsou poslední změny, už v dalším roce byla 14. července 1913 převedena z Košíř na Santošku a přesně o rok později byla od 15. července 1914 zkrácena opět na Staroměstské náměstí a odtud vedla po své trase na Plzeňskou třídu, odkud vedla stále rovně k Západnímu nádraží (dnes Smíchovské nádraží). Na své opačné straně byla od 1. června 1923 odkloněna ze zastávky Čechův most přes Dělnickou na Holešovice, Uranie (dnes Ortenovo náměstí).

16. července 1925 byla po nové trati prodloužena k Lihovaru a o dva roky později 20. července 1927 dále do Hlubočep. Neohřála se tu dlouho a už 23. listopadu 1927 byla zkrácena opět k Západnímu nádraží.

4585-linka-12-korunovacni-dpp-tatra-t3m-8016cedulová 12 na Korunovační (foto: MCH/2015)

S výstavbou trati přes Libeňský most byla od 29. srpna 1928 vedena do zastávky Libeň, Voctářova ulice (dnes Palmovka). Z Palmovky byla od 28. září 1931 prodloužena k Vychovatelně a v polonočním provozu začínala v zastávce Holešovice, Na Zátorách (dnes Nádraží Holešovice). Na opačně straně jela v polonočním provozu do Radlic, případně k Západnímu nádraží.

Ještě ve stejném roce byla 31. července 1932 zkrácena k Prosecké silnici (dnes U Kříže) a od 17. ledna 1936 byla znovu zkrácena a opět končila u Uranie (dnes Ortenovo náměstí). Právě k tomuto datu byla také zprovozněna trať z Holešovic přes Pelc-Tyrolku na Vychovatelnu. Dvanáctka po nové trati ovšem nejela a na Pelc-Tyrolku se dostala až s dobudováním tramvajové smyčky, což se stalo 29. srpna 1940.

15T-l12_letenske-namForCity na Letenském náměstí (foto: JAH/2016)

Od 13. března 1961 došlo k velké reorganizaci tramvajových linek v Praze, při kterých byla linka 12 nově vedena z Dělnické přes Libeňský most a Bulovku na Vychovatelnu. O 10 let později byla 1. listopadu 1971 prodloužena do Kobylis a o dva měsíce později 17. ledna 1972 až k Vozovně Kobylisy. Od 5. května 1977 pokračovala od Smíchovského nádraží opět k Lihovaru a roku 1985 až do Hlubočep.

Od 3. listopadu 1984 s dostavbou nového úseku metra C mezi Florencí a Fučíkovou (dnes Nádraží Holešovice) byla od toho data vedena přes Fučíkovu a Park kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště Holešovice). Se zprovozněním metra B mezi Českomoravskou a Černým Mostem byla od 8. listopadu 1998 vedena z Palmovky přes Harfu na Starý Hloubětín, ale již v únoru 2002 byla zkrácena na Palmovku. K 29. listopadu 2003 byla prodloužena po nové tramvajové trati na Sídliště Barrandov, kde zůstala dodnes.

4043-linka-12-csad-smichov-dpp-skoda-15t-9260velmi zanedbaná trať v nádraží ulici s nízkopodlažní tramvají 15T (foto: MCH/2016)

Se vznikem tzv. metropolitní sítě byla od 1. září 2012 převedena přes Letnou, na což si velká část cestujících stěžovala. Mezi dopraváky je nazvána „výletní“ linkou. I přesto nedošlo při další změně k 28. srpnu 2016 k převedení zpět kolem Vltavy, ale z Letné nově jede přes Vltavskou, Dělnickou a Nádraží Holešovice na Výstaviště Holešovice. Ztratila tak význam rychlé tangenciální linky, který měla už od roku 1923!

dsc_6499obousměrná tramvaj KT8 na Malostranském náměstí při výkonu na lince 12 (foto: JAH/2016)

Mapa:

12mapa

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

Zajímavá místa na trase:

  • Výstaviště – Lapidárium Národní muzea, Mořský svět, Průmysloví palác
  • Veletržní palác – Veletržní palác
  • Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
  • Letenské náměstí – Letenská vodárna, Národní zemědělské muzeum, Národní technické muzeum
  • Malostranská – Valdštejnská jízdárna, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
  • Malostranské náměstí – palác (Kaiserštejnský, Hartigovský, Šternberský, Thunovský, Kounický, Kounický, Vrtbovský, Schönbornský, Lichtenštejnský, Ledeburský, Pálffyovský), Valdštejnská zahrada, kostel sv. (Panny Marie u kajetánů, Josefa, Mikuláše, Tomáše), Karlův most
  • Arbesovo náměstí – kostel (sv. Vavřince, Panny Marie Vítězné), palác (Nostický, Michnův)
  • Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín
  • Švandovo divadlo – fontána Propadliště času
  • Arbesovo náměstí – Portheimka
  • Anděl – Království železnic, Smíchovská synagoga
  • Plzeňská – socha svaté Áji a chlapce s rybou
  • Lihovar – bývalý Lihovar

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:

Zveřejněno: 9. 10. 2012 Aktualizováno: 11. 9. 2016 Autor: Martin Chour

6 reakcí na Linka 12

Napsat komentář: M.Vlachová Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *