Naše cesty za městskou hromadnou dopravou nás dnes zavedou do polského hlavního města – Varšavy.
Varšava je městem s 1,5 milionu obyvatel (aglomerace přes 3 miliony), síť městské dopravy zahrnuje autobusy, tramvaje, městskou železnici a metro. Dopravu objednává a spravuje Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie (ZTM, Výbor městské dopravy), městská jednotka, která byla založena v roce 1992. ZTM určuje trasy jednotlivých linek a jízdní řády, spravuje síť prodeje jízdenek, provozuje kontrolu jízdenek a taky dopravců. Varšavskou MHD zajišťuje několik společností, zároveň založených a spravovaných městským úřadem (tramvaje, metro a autobusy) i soukromých (autobusy, železnice). Od roku 2012 součástí systému spravovaného ZTM jsou taky veřejné půjčovny jízdních kol (společnost Veturilo).
Přes mnoho let, skoro od konce druhé světové války až do začátku 90. let 20. století, varšavská MHD měla pouze jednoho dopravce: Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK), který provozoval tramvaje, autobusy a trolejbusy. Začátkem devadesátých let bylo rozhodnuto o předání části autobusových linek soukromým dopravcům, určeným na základě výběrového řízení. V roce 1994 MZK byl rozdělen do třech společností: ZTM (správce dopravy), Tramwaje Warszawskie (tramvajová doprava) a Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie (MZA, autobusová doprava).
schéma příměstské dopravy (foto: ZTM)
Autobusy
První varšavské autobusy, značky Saurer, vyjely na linky začátkem 20. let 20. století. Vývoj autobusové dopravy byl zastaven druhou světovou válkou, důsledkem, která byla úplná likvidace autobusové dopravy od listopadu roku 1939. Provoz autobusových linek byl obnoven v dubnu 1945.
Současně autobusovou dopravu zajišťují čtyři společnosti: MZA (garáže: Woronicza, Kleszczowa, Stalowa, Ostrobramska, Redutowa), ITS Michalczewski, PKS Grodzisk Mazowiecki a Mobilis (garáže Utrata a Ursus). Všechny autobusy mají stejnou žlutočervenou barvu (barvy varšavské městské vlajky) a stejný systém číslovaní vozů (MZA – písmeno „A“ a čtyři čísla, ostatní dopravci – písmeno „A“ a tři čísla, při čem první číslo je identifikátorem dopravce: například vozy Mobilisu jsou označeny A0xx, A1xx, A3xx, A7xx). ZTM při vyhlášení výběrového řízení určuje pouze obecné technické požadavky tykající se vozidel (nízkopodlažní, počet dveří apod.), dopravci se tak mohou rozhodnout pro jakéhokoliv výrobce, jehož vozidla budou splňovat stanovené požadavky.
Výsledkem toho je opravdu pestrá paleta vozidel, která můžeme spatřit v ulicích Varšavy:¨
DOPRAVCE | VÝROBCE AUTOBUSU | POČET VOZŮ |
ITS Michalczewski | MAN Lion’s City G | 55 |
ITS Michalczewski | MAN NL223 | 55 |
PKS Grodzisk Mazowiecki | Scania CN270UB | 106 |
PKS Grodzisk Mazowiecki | Autosan H7 „Solina“ | 2 |
Mobilis | Solaris Alpino 8,6 | 23 |
Mobilis | Solaris Urbino 10 | 53 |
Mobilis | Solaris Urbino 12 | 84 |
Mobilis | Solaris Urbino 18 | 50 |
Mobilis | Autosan H7 „Solina“ | 21 |
Mobilis | Jelcz M083C Libero | 33 |
MZA Warszawa | Jelcz M121l | 54 |
MZA Warszawa | Jelcz M121lM | 77 |
MZA Warszawa | Jelcz M181lM | 28 |
MZA Warszawa | MAN NG 313 | 100 |
MZA Warszawa | MAN NG 313 Lion’s City G | 3 |
MZA Warszawa | MAN NG 363 Lion’s City G | 70 |
MZA Warszawa | MAN NM 223.3 | 15 |
MZA Warszawa | Mercedes Conecto G | 60 |
MZA Warszawa | Neoplan N4020 | 12 |
MZA Warszawa | Neoplan N4020TD | 54 |
MZA Warszawa | Solaris Urbino 10 | 36 |
MZA Warszawa | Solaris Urbino 12 | 156 |
MZA Warszawa | Solaris Urbino 15 | 165 |
MZA Warszawa | Solaris Urbino 18 | 429 |
MZA Warszawa | Solaris Urbino 18 Hybrid | 4 |
MZA Warszawa | Solbus Solcity 10 | 20 |
MZA Warszawa | Solbus Solcity 12 | 25 |
(stav leden 2013, zdroj: newsletter ZTM a webové stránky dopravců)
Solaris Urbino MZA (foto: JD)
Celkem je v provozu skoro 1800 autobusů nasazených na 259 linkách o celkové délce 2600km a 1400 zastávkách.
Autobusové linky jsou označené podle typu a doby provozu:
- 1) 1xx-2xx: denní městské autobusové linky, v celodenním provozu, zastavují na všech zastávkách
- 2) 3xx: denní občasné autobusové linky, v provozu pouze v určené provozní době a v určitý den týdne (většinou během dopravních špiček), zastavují na všech zastávkách
- 3) 4xx: zrychlené autobusové linky, zastavují jen na některých zastávkách, pouze v určené provozní době a v určitý den týdne
- 4) 5xx: zrychlené autobusové linky, v provozu celodenně, zastavují jen na některých zastávkách
- 5) E-xx: expresní autobusy, zajištující dopravu okrajových čtvrtí s centrem města, zastavuji jen na několika zastávkách
- 6) 7xx: příměstské linky, v provozu celodenně
- 7) 8xx: příměstské linky, pouze v určené provozní době a v určitý den týdne
- 8) Nxx: městské a příměstské noční linky, v provozu v třiceti nebo šedesátiminutovém intervalu
- 9) 9xx: zvláštní občasné linky
- 10) L-xx: příměstské linky (pouze mimo Varšavu), nejsou součástí systému spravovaného ZTM, provozovaný s vlastním tarifem dopravce, nicméně platné jsou i některé jízdenky ZTM: jízdenky 90 denní, 30 denní, 3 denní, jednodenní a jízdenky pro seniory
*Denní linky jsou v provozu od 5:00 do 23:00.
Tramvaje
První varšavská tramvajová linka koněspřežné dráhy byla uvedena do provozu v roce 1866 a do konce 19. století následoval prudký vývoj varšavské koňky: už v roce 1899 Varšava měla 30 km tratí, 17 linek a 234 tramvajových vozů. První elektrické tramvaje byly zprovozněny v roce 1908. V září roku 1939 bylo v provozu přes 700 vozů. Během německé okupace tramvajovou dopravu zajišťovala společnost „Städtische Verkehrsbetriebe Warschau”, a do srpna 1944 počet vozů poklesl na 186. První tramvajová linka po druhé světové válce byla zprovozněna v červnu 1945.
Současné tramvajové linky jsou provozovány společností Tramwaje Warszawskie sp. z o.o., která provozuje přes 750 vozů na skoro 270 km tramvajových tratí. Všechny provozované tramvaje jsou polské výroby: od vozu Konstal 105 v rozmanitých variantech a modernizacích, přes vozy 112N, 116N i 123N po moderní tramvaje PESA 120 (v provozu od roku 2007). Modernizace vozového parku stále pokračuje, dodávky objednaných vozů PESA 128 a 134 mají byt ukončeny v roce 2015. Tramvaje Warszawskie provozují čtyři vozovny: R-1 Wola, R-2 Praga, R-3 Mokotów a R-4 Żoliborz.
Čísla tramvajových linek jsou rozdělena podle systému podobajícímu se autobusovým linkám:
- 1) 1-39: denní tramvajové linky, celodenní provoz,
- 2) 40-49: denní tramvajové linky, v provozu pouze v určené provozní době (obvykle dopravní špička),
- 3) 70-79: zvláštní tramvajové linky, v provozu například během rekonstrukcí tratí nebo zajištění občasného provozu
- 4) V případě zastavení provozu tramvají autobusové linky náhradní dopravy jsou označené písmenem Z.
*Tramvaje jsou v provozu od 4:30 do 23:30, není zavedena noční tramvajová doprava.
schéma tramvajových linek, metra a městské železnice (foto: ZTM)
Trolejbusy
I když provoz trolejbusů ve Varšavě byl ukončen v roce 1995, během mnoha let byly trolejbusy nedílnou součásti varšavské MHD, a určitě stojí za krátkou zmínku.
První trolejbusy vyjely na linky v roce 1946 byly v provozu do roku 1973. V 60 letech v provozu bylo 127 vozů na 10 linkách. Údajným důvodem likvidace trolejbusové dopravy byly problémy při řešení souběhu a křížení tramvajových a trolejbusových trolejí.
V roce 1983 byla zprovozněna denní příměstská trolejbusová linka spojující Varšavu z Piasecznem, od roku 1990 byla přidaná i noční linka. Provoz byl ukončen v roce 1995 a do roku 2000 většina trolejbusového vedení a infrastruktury byla odstraněna.
Pro trolejbusové linky byly vyhrazeny čísla 50-59 (noční 651).
(Fotogalerie varšavských trolejbusů: http://arekmiz.friko.pl/Trolejbusy.htm)
trolejbus ve Vašavě (foto: arekmiz.friko.pl)
Metro
Varšavské metro je jediným systémem podpovrchové železnice v Polsku a je taky jedním z nejmladších v Evropě. I když první práce při stavbě varšavského metra byly zahájeny v roce 1925, tak v průběhu dalších let byly několikrát přerušeny nebo dokonce úplně zastaveny. Měnila se i samotná koncepce systému podpovrchové dopravy, kdy konečná podoba byla schválena až v 80. letech. První vlak s cestujícími vyjel na trať v roce 1995 a dostavba celého plánovaného úseku první linky byla ukončena v roce 2008.
Systém varšavského metra je velice jednoduchý, současně je v provozu pouze jedna linka, a to ve směru sever-jih, přitom ale probíhají stavební práce na centrálním úseku druhé linky (západ – východ), které měly být původně ukončeny v roce 2013, ale zatím linka ještě není v provozu. Plánovaná je dostavba i třetí linky, jenže zatím nejsou zveřejněny žádné termíny zahájení a dokončení stavby.
souprava varšavského metra ve stanici Świętokrzyska (foto: Jacek Domansi)
V provozu jsou tři typy souprav: Série 81 (Mietrowagonmasz) – 22 souprav, Metropolis (Alstom) – 18 souprav, Inspiro (Siemens Newag) – 35 souprav. Všechny soupravy mají 6 vozů (původně plánovaný byly soupravy o 4 vozech).
První (a zatím jediná) linka varšavského metra má délku 23,1 km. Jízdní doba délku je 38 minut a 20 sekund. Každodenně metro využije cca. 500 tisíc cestujících. Varšavské metro je v provozu od 5 h ráno do 24 h (pracovní dny, o víkendech provoz je prodloužen do 3 h ranní).
schéma linky varšavského metra (foto: ZTM)
Systémy městské a příměstské železnice.
Ve varšavské aglomeraci existuje několik železničních systémů plně nebo částečné integrovaných do MHD spravované ZTM:
Nejstarším systémem železnice v Polsku zapojený do systému MHD je Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD – varšavská železnice pro dojíždějící), která je v provozu od roku 1927. Současně WKD provozuje dvě linky: Warszawa Śródmieście WKD – Podkowa Leśna Główna – Grodzisk Mazowiecki Radońska a Podkowa Leśna Główna – Milanówek Grudów.
WKD využívá denně 25 tisíc cestujících. V provozu (březen 2014) jsou soupravy polských výrobců: EN 92 (Pafawag Wrocław) – 23, EN95 (PESA Bydgoszcz) – 1 a EN97 (PESA Bydgoszcz) – 14.
integrované do systému varšavské MHD úseky trati WKD i KM. (foto: Jacek Domansi)
Celková délka tratě WKD je 36 km, na které najdeme 28 zastávek. Během několika posledních let byly mnohokrát diskutovány další nezbytné investice a stavba nových tratí WKD, bohužel prozatím všechny zůstaly jen ve stadiu koncepce rozšíření systému.
WKD je pouze částečně integrovaná do sítí MHD spravované ZTM, ve vlacích jsou platné jen některé jízdenky ZTM, a to jen na krátkém úseku trati.
Dalším železničním systémem, úplně integrovaným do sítě spravované ZTM je Szybka Kolej Miejska (SKM, rychlá městská železnice). Vlaky SKM jsou provozované na čtyřech linkách (označených písmenem S a číslem), a jsou v nich platné pouze jízdenky ZTM.
SKM spojuje centrum s hlavním varšavským letištěm Chopina (Okęcie), a taky z městy Otwock, Pruszków a Legionowo. V provozu jsou výhradně soupravy vyrobené společnosti NEWAG Nowy Sącz, typ 14WE – 6, 19WE – 4, 27WE – 13 a 35WE – 9. Ročně SKM využije 28 milionu cestujících.
vlak SKM linky S1, ve stanici Warszawa-Powiśle (foto: Jacek Domansi)
Za součást systému MHD můžeme taky považovat některé vlaky provozované společností Koleje Mazowieckie (KM, Mazovecké železnice). Některé úseky tratí provozovaných KM jsou zaintegrovaný do systému spravovaného ZTM, a ve vlacích platí jízdenky ZTM.
Vlaky KM spojují centrum Varšavy zároveň s letištěm Chopina jako i s nově otevřeným letištěm Modlin.
vlak KM ve stanici Warszawa-Powiśle (foto: Jacek Domansi)
Zajímavosti
- nejkratší tramvajovou linkou ve Varšavě je linka číslo 2, provozovaná v úseku Metro Młociny – Stare Świdry, linka má pouze 4 zastávky;
- nejkratší autobusová linka (číslo 394) byla provozovaná v úseku Ursus Ratusz – Ursus Niedźwiadek, s délkou 2,1 km;
- nejdelší autobusovou linkou je noční N63 (Legionowo – Dw. Centralny) o délce 39 km;
- zastávka „Przystanek Syreny“ se nachází uvnitř silničního tunelu Wisłostrada, z důvodu obtěžujícího hluku je prakticky využívaná jen jako výstupní;
- do konce druhé světové války varšavské tramvajové tratě používaly široký rozchod kolejí 1525 mm, vzhledem k tomu že po válce byly dovezeny ukořistěné tramvaje z Německa (Berlín a Vratislav), které používaly klasický rozchod 1435 mm, byly od roku 1945 všechny tratě přestaveny na klasický rozchod, což trvalo tři roky;
- některé názvy zastávek se opakují, například zastávku „Czarnieckiego” nebo “Zagłoby” najdeme dvakrát, a to od sebe vzdálených městských čtvrtích.
tramvaj PESA Swing (foto: Jacek Domansi)
Zveřejněno: 31. 5. 2014 Aktualizováno: 30. 8. 2014 Autor: Jacek Domański, úpravy pravopisu a zkompletování článku Jonáš Hájek a Martin Chour
Linka M2 byla otevřena v březnu 2015 a má sedm stanic (západ-východ, přes řeku k Národnímu stadionu)