Linka 111

Pražská autobusová linka 111

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Skalka, Dubeč, Koloděje)

Přestup na metro: A

Doba jízdy: 28/29 min

Délka linky: 13 km

Zastávky:

Skalka (A) – Michelangelova – Plošná (×) – Mokřanská (×) – Myšlínská (+) – Kablo (T) (×) – V Chotejně (×) – V Nových domcích (×) – U Továren (×) – Továrny Hostivař (×) – Za Nadjezdem (×) – U Střediska (×) – Dolní Měcholupy – K Dubečku (×) – Dubeček (×) – Lázeňka (×) – Za Pavilonem (×) – Škola Dubeč – Dubeč – Kolodějská obora (×) – Pod Oborou (×) – Kvasinská – Koloděje

Historie:

Během své historie měla linka 111 stabilní trasu. Propojovala Strašnice, Hostivař a Dolní Měcholupy. Počátkem 21. století byla prodloužena ještě do Dubče a Kolodějí.

111alinka 111 v Dubči (foto: Jakub Lachout)

Linka 111 byla zavedena 15. února 1943, tehdy označována ještě za linku G. Vyjela v trase Nové Strašnice (dnes Černokostelecká) – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Hostivař, U továren (dnes Sklářská) a provozována byla jen o špičkách. Provozována však nebyla ani 3 roky. Provoz G byl ukončen těsně před koncem 2. světové války, 5. května 1945.

Po necelém roce byl 11. března 1946 provoz linky G obnoven (ve stejné trase) a 9. září 1946 byl provoz i rozšířen na celotýdenní. Kromě zvýšení počtu spojů bylo G prodlouženo z Hostivaře do Dolních Měcholup.

Od 31. prosince 1951 byla linka G přeznačena na linku 111 (pozn. všechny aut. linky byly přeznačeny z písmen na čísla). Od 24. července 1952 je ukončena v nové tramvajové smyčce Černokostelecká a zároveň nahrazuje i aut. linku 116 (Nové Strašnice – Štěrboholská – U továren), která je zrušena. Provoz beze změn na lince setrval až do 3. října 1960, tedy 9 let, bohužel pak byl její provoz na nějakou dobu přerušen.

111b (1)linka 101 v letech 1946 – 1960 (mapový podklad: Archiv DP)

16. ledna 1963 jsme mohli spatřit linku 111 znovu. Vyjela ve stejné trase ve které do roku 1960 jezdila {Černokostelecká – Nádraží Hostivař (dnešní zast. Sklářská) – Dolní Měcholupy}. Provoz byl zajišťován celotýdenně.

Ani ne ze půl roku, byla 2. května 1963 prodloužena od Černokostelecké přes Dobročovickou a Strašnickou na Náměstí Kubánské revoluce (dnes Kubá nské náměstí). Část spojů byla na svém druhém konci od 17. června 1963 ukončena také v zastávce Autorenova (dnes Továrny Hostivař). Od 3. ledna 1966 byla od Hostivaře ukončena již na Strašnické.

111t

linka 111 v letech 1963 – 1966 (v letech 1966 – 1966 ve zkrácené trase Strašnická – Dolní Počernice)

111l

linka 111 mezi Dubčem a Kolodějemi (foto: Tomáš Smetana)

V této trase vydržela do 14. ledna 1969, kdy byla linka 111 rozdělena na dvě větve. První větev (111 A) měla trasu: Průběžná – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Léčiva (dnes Zentiva) – Dolní Měcholupy – Autorenova (dnes Továrny Hostivař) a druhá (111 B) trasu: Průběžná – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Nádraží Hostivař.

111k

linka 111 v letech 1969 – 1971 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)

K 18. prosinci 1971 se dostala opět do své původní trasy před rokem 1969. K opětovnému rozdělení “stojedenáctky” došlo již další rok, 4. dubna 1972 následovně:

  • a) 111 – Nádraží Strašnice – Skalka – Štěchovická – Černokostelecká – Dolní Měcholupy (provoz celotýdenně)
  • b) 111 A – Sídliště Rybníčky (dnes Sídliště Skalka) – Černokostelecká – Autorenova (dnes Továrny Hostivař) (provoz v RŠ a OŠ)

Od 30. června 1973 je první větev vedena do zastávky Skalka, Hájecká (dnes Královická). Od 5. ledna 1974 byla druhá větev zrušena a tak se 111 dostává do jedné trasy: Skalka, Hájecká (dnes Sídliště Skalka) – V Rybníčkách – Štěchovická – Dobročovická – Černokostelecká – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Nádraží Hostivař (dnes Sklářská) – Autorenova (dnes Továrny Hostivař) – Dolní Měcholupy.

1975linka 111 v letech 1974 – 1980 (mapový podklad: Archiv DP)

111dlinka 111 u zastávky K Dubečku (foto: Tomáš Smetana)

S prodloužením metra A o úsek Náměstí Míru – Želivského 20. prosince 1980, byla linka 111 od Černokostelecké napojena na metro A na Želivského. K 1. listopadu 1983 bylo zavedeno opětovné zajíždění do zastávky Léčiva (dnes Zentiva). v roce 1985 také došlo k zásadní přestavbě v Průmyslové ulici a ke změně názvů zastávek.

5. července 1990 byla místo na Želivského ukončena na Zahradním Městě jih (dnes Centrum Zahradní Město). Ze Zahradního Města jela přes Skalku a Černokosteleckou dále směrem na Hostivař a Dolní Počernice.

111ulinka 111 v letech 1990 – 1993 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)

O 3 roky později byla od 30. srpna 1993 zkrácena a upravena trasa: Skalka – Myšlínská – V Chotejně – U Továren – Dolnoměcholupská – Dolní Měcholupy. Trasa byla shodná s dnešní, avšak ve zkrácené verzi. V provozu byla jen o špičkách.

Od ledna 1994 byla prodloužena přes Boleveckou na Sídliště Petrovice. Provoz byl rozšířen na pracovní dny od 5 do 19 hodin. Od 28. ledna 2001 byla z Petrovic prodloužena dále přes MÚ Křeslice do Pitkovic a nahradila tak totožnou linku 220 (Skalka – Pitkovice). Od 1. prosince 2005 byla zkrácena do Dolních Počernic.

111elinka 111 v Petrovicích (foto: Tomáš Smetana)

Z Dolních Počernic byla od 1. září 2007 prodloužena přes Dubeček do Dubče. Poslední změna trasy nastala 14. prosince 2008, kdy byla prodloužena do Kolodějí. S tím byl zahájen i celotýdenní provoz a zaveden pásmový provoz v úseku Dubeč – Koloděje.

111clinka 111 v Kolodějích (foto: Jakub Lachout)

Mapa: 111 Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
10-20
30-60
15-30
30
30-60
30-60
30
b)
20-40
60-90
30-60
60
60-120
60-120
60
a) Skalka – Dubeč b) Dubeč – Koloděje

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

pozn. Přidávány jsou jen ty JŘ u kterých je oproti původní změna.

Vozový jízdní řád (3. 3. 2014) Zajímavá místa na trase:

  • Dubeček – naučná stezka MČ Prahy 9 – PP Rohožník – lom v Dubči
  • Za Pavilonem – rybník V Rohožníku
  • Dubeč – tvrz Dubeč – PP Lítožnice
  • Pod Oborou – zámek Koloděje
  • Koloděje – kostel Povýšení svatého Kříže – východiště – červená turistická značka do Běchovic, Hájku a Královic (Kostel sv. Markéty, hradiště Královice, Tvrz Královice)

Fotografie z linky:

111g“stojedenáctka” v ulici U Lázeňky při výluce (foto: Tomáš Smetana)

Video:

linka 111 v úseku Skalka – Koloděje (video: Lachy Corpo.)

Zveřejněno: 25. 6. 2012 Aktualizováno: 21. 12. 2014 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, autobusy.org, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP Autor: Martin Chour

4 názory na “Linka 111”

  1. Máte tam chybu. Od 2005 nebyla zkrácena do Dolních Počernic, ale Dolních Měcholup. V následujícím odstavci pak máte opět Dolní Počernice avšak mají být zase Dolní Měcholupy. Díky za opravu.

  2. Václav Říha

    Jen pro upřesnění k mapám. Ulice Průmyslová vznikla podle Wikipedie v roce 1977 Do té doby byla linka 111 v oblasti Štěrbohol a Hostivaře ve směru od centra vedena po ulici Čenokostelecké až ke křižovatce s dnešní Ústřední. Tam odbočila vpravo po dnešní Radiové a dále rovně po dnešní ulici K Hrušovu. Ta ale pokračovala v oblasti dnešní Průmyslové rovně až do dnešního areálu DEK, dříve Barvy a Laky, kde zabočila vlevo a navázala na dnešní Štěrboholskou.

  3. Andrea Kalašová

    Dobry den,

    14.8. Kolem 8h zapomnel syn lego skladacku na zadním sedadle,když jsme vystupovali na konecne na Skalce.pokud byste ji našli,budu rada za kontaktování.

    Dekuji.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru