Turecko, plným názvem Turecká republika je státem na východě Evropy a v Asii s 85 miliony obyvatel. Hlavním jazykem je turečtina. Hlavním náboženstvím je islám a měnou je lira (1 lira = 0,66 Kč). Turecko je rozlohově 10x větší než Česká republika. Populačně pak 8x obydlenější.

Do Turecka se dostane bez víz s pasem. Nejlépe pak letadlem z Prahy do Istanbulu, Antalye, Ankary nebo Izmiru. Zpáteční letenka z Prahy vás vyjde kolem 4 000 Kč.
Turecko je přímořský stát. Zatímco v létě šplhají teploty až k 45 stupnům (zejména oblast Antalye a Alanie), v zimě mohou teploty klesnout na -10 °C a na horách až k -40 °C. Nejvyšším bodem je Ararat ve výšce 5 137 m.n.m. poblíž hranic s Arménií na východě.
Území Turecka bylo obýváno už od neolitu (např. Göbekli Tepe je chrám postavený okolo 9600 př. n. l.). První říší, která na území Turecka existovala, byla Chetitská říše (18. – 13. st. př. l.), poté Frýgie, Lýdie, Kárie a Lýkie. Např. lýdský král Kroisos (595 – 547 př. n. l.) byl prvním panovníkem, který nechal razit mince jako platidlo. Už od 12. stol. př. n. l. byla západní část dnešního Turecka kolonizována Řeky, na východě zas od 9. st. př. n. l. arménská říše Urartu, která byla následně vyvrácena íránskými Médy. Na území dnešního Turecka například leží historicky známá Trója. Istanbul, dříve pod názvem Byzantion (poté Konstantinopol do roku 1930), byl založen v roce 667 př. n. l. Řekové území dnešního Turecka nazývali Malá Asie či Anatolie.

Během 6. stol. př. n. l. bylo celé území Malé Asie dobito perskou Achaimenovskou říší. Probíhalo zde několik řecko-perských válek mezi lety 499-449 př. n. l., které skončili vítězstvím řeckých městských států. V roce 334 př. n. l. celou Malou Asii dobil Alexandr Makedonský. Po jeho smrti se rozdělilo území na několik městských států a posléze do konce 1. stol. př. n. l. celé území ovládla Římská říše. V roce 395 n. l. došlo k rozdělení Římské říše na Západořímskou a Východořímskou – Byzantskou říší, kam můžeme zařadit i území Malé Asie.

Od 11. století pronikaly na území Malé Asie turečtí Seldžukové, kdy po válce roku 1071 ztratila Byzantská říše většinu Malé Asie. Začalo tak šíření turečtiny a islamizace a vznikl Rúmský sultanát. Ten se rozpadl pod tlakem mongolských nájezdníků a vzniklo velké množství anatolských bejliků. Do jednoho z nich se postavil v roce 1299 n. l. Osman I. a vznikla Osmanská říše, která začala s výboji do Evropy (Balkán, Rumunsko, Moldavsko, Ukrajina), Asie (Libanon, Sýrie, Jordánsko, Izrael, Saudská Arábie, Jemen, Irák, Kuvajt, část jižního Ruska) i Afriky (Alžírsko, Tunisko, Egypt). V souvislosti s rozšiřováním Osmanské říše padla i v roce 1453 římská Byzantská říše. Za Sulejmana I. (1520–1566) dosáhla říše svého územního i kulturního vrcholu, vládla 25 milionům lidí.

S postupným posilováním Ruska docházelo od 17. století k vytlačování Osmanské říše z Evropy. To bylo dovršeno v 19. století osamostatněním Rumunska, Bulharska, Řecka, Srska a posléze během Balkánských válek (1912-1913) a během I. světové války (1914-1918), kdy Osmanská říše přišla o většinu svého území (byla na straně Ústředních mocností, tedy Rakousko-Uhersko, Bulharsko a Německá říše, kteří prohrály). Frustrace Turků ze ztráty území přinesla následně vlnu genocid (arménské, řecké, asyrské), při které bylo vyvražděno miliony křesťanů. Do dnešní doby Turecko tuto genocidu popírá. V roce 1922 po ukončení všech bojů došlo ke zrušení sultanátu a tedy po 623 letech ukončení monarchické vlády. V roce 1923 byla vyhlášena Turecká republika. Volební právo ženy získaly v roce 1934 a byla zavedena latinka.

Největším současným problémem Turecka jsou Kurdové, kterých tu žije 11-14 milionů. Od roku 1984 bojují Kurdové za svůj samostatný stát a jen do dnešní doby si vyžádaly tyto boje na 40 000 životů. V roce 2016 došlo v Turecku k vojenskému puči, který skončil nezdarem a bylo 160 000 lidí postaveno mimo službu, 77 000 zatčeno a 170 novin, televizních stanic a vydavatelství zakázáno. V reakci na tyto události došlo ze strany EU ke přerušení přístupových rozhovorů o začlenění Turecka do EU. Po těsném referendu v roce 2017 došlo k zavedení prezidentského systému namísto parlamentního. Prezidentem je od roku 2014 Erdogan, který si tak od roku 2017 navýšil svoji moc díky prezidentskému systému. Vládnout bude Turkům minimálně do roku 2028 po volbách v roce 2023. Od roku 2003 do roku 2014 byl tureckým premiérem.
Další zvrat může způsobit převrat v Sýrii na konci roku 2024. Již v prosinci 2024 dochází k postupnému vrácení se syrských uprchlíků z Turecka do Sýrie, zatím jich tak učinilo kolem 25 000. Proturecké milice se zúčastnily ofenzivy, která vedla k pádu režimu prezidenta Bašára Asada v Sýrii po více než deseti letech občanské války. Během ofenzivy proturecké síly zaútočily i na prokurdské milice a dobyly některá území kontrolovaná Kurdy. Ti však přebrali kontrolu nad řadou oblastí, ze kterých se stáhly provládní síly. V současné době je dojednáno příměří, nicméně na turecko-syrských hranicích se shromažďují vojáci a konflikt mezi Tureckem a Kurdy (Syrské demokratické síly – SDF), které považuje Turecko za teroristickou organizaci, mohou začít co nevidět.
Jak se dostat do Turecka?
Nejlepší možností je přiletět na letiště v Istanbulu, Izmiru nebo Antalye, dle konkrétní ceny letenek. Let trvá cca 2,5 – 3 h.
- Praha – Istanbul (zpáteční): od 1 500 Kč, většinou od 2 000 Kč
- Praha – Izmir (zpáteční): od 2 400 Kč
- Praha – Antalya (zpáteční): od 2 800 Kč
- Praha – Ankara (zpáteční): od 3 000 Kč, přestup v Istanbulu
Jak se dostat z letiště v Istanbulu Sabiha Gökçen do centra?
Ve dne (od 6 h do půlnoci) můžete využít z letiště Sabiha Gökçen linku metra M4 (jízda 23 stanic, 46 minut) na konečnou Kadıköy, odkud můžete jet různými městskými trajekty (viz část článku o trajektech v Istanbulu) podle toho, kam do centra potřebujete (cca dalších 20 minut) – do přístavů Eminönü, Karaköy, Kabataş, Beşiktaş, Kasımpaşa, Fener, Hasköy, Sütlüce nebo Eyüpsultan. Některé trajekty jsou v provozu jen od 7 do 20 hodin, některé i celodenně (do Karaköy a Beşiktaş). Trajekty jezdí většinou každých 20 – 30 minut. V centru tak budete za cca 1 hod a 15 minut.
Pokud vystoupíte z metra M4 už v Avriliku, můžete využít i příměstskou železnice B1 (Marmaray, jízda 2 stanice), která vás dopraví do centra města také. Celkem vám cesta do centra zabere cca 1 hodinu a 10 minut oběma variantama.
Při platbě IstanbulKart (více v sekci o Istanbulu) vás tato jízda s přestupem vyjde na 70 TL (při platbě kartou 100 TL), tedy 5x levněji, než jet soukromou linkou HAVABUSu do centra, navíc ve špičce budete v centru podstatně rychleji.
Poslední metro M4 z Kadıköy na letiště jede v 00:00, první v 6:00. Z letiště jede první metro M4 v 6:00, poslední ve 23:59. V pátek a sobotu je metro v provozu nonstop, tedy o nocích pátek/sobota a sobota/neděle.
Druhou možností je využít soukromé linky SG-1, SG-2, které jsou ale dražší a cesta vám zabere delší čas. V centru budete cca za 1 hod a 30 minut (výjimkou jsou noční hodiny).
- SG-1 – interval 30 minut, jízda 60 minut (v noci 30 minut), doveze vás do oblasti Kadıköy, odkud můžete trajektem, viz výše
- z letiště Sabiha Gökçen: 05:45 – 01:30
- z Kadıköy: 03:15 – 23:00
- provozuje dopravce HAVABUS, jízdné 227 TL (= 110 Kč)
- SG-2 – interval 45 minut, jízda 1,5 h (v noci 45 minut), doveze vás do centra do oblasti Besiktas
- z letiště Sabiha Gökçen: 06:30 – 00:30
- z Abdulhat Hamit Caddesi (Taksim Yonu): 03:00 – 22:00
- provozuje dopravce HAVABUS, jízdné 367 TL (= 178 Kč), při platbě kartou 450 TL (= 218 Kč)
A jak se dostat na istanbulské letiště v noci a levně?
Jak jsme si již řekli, v pátek a sobotu jezdí metro i trajekty nonstop, tedy v tyto dny můžete využít opět možnost metro M4 + trajekt (nebo kdykoliv mezi 06:00 – 00:00).
V ostatní dny je potřeba využít expresní linku E-10, která jede z letiště na zastávku Kadıköy (jízda cca 60 minut), odkud můžete jet trajektem do centra, tedy z hlediska jízdného je to 70 TL (na nočních linkách je dvojnásobné jízdné) a za trajekt 26 TL (speciální tarif), tedy celkem 106 TL (= 51 Kč). Celkově vám cesta zabere cca 45 minut až 1 hod 40 minut dle konkrétního spojení.
Možnosti z centra na letiště v noci:
- Trajekt ve 23:30 z Karaköy => jízda 20 minut => metro M4 v 23:59 => jízda 46 minut => 0:45 na letišti
- Trajekt v 00:30 z Karaköy => jízda 20 minut => bus E-10 v 01:05 => jízda 60 minut => 02:05 na letišti
- Trajekt v 01:00 z Karaköy => jízda 20 minut => bus E-10 v 02:15 => jízda 60 minut => 03:15 na letišti
- Bus SG-2 v 03:00 z Taksim => jízda 45 minut => 03:45 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- Bus SG-2 v 03:30 z Taksim => jízda 45 minut => 04:15 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- Bus SG-2 v 04:00 z Taksim => jízda 45 minut => 04:45 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- Bus SG-2 v 04:30 z Taksim => jízda 45 minut => 05:15 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- Bus SG-2 v 05:00 z Taksim => jízda 45 minut => 05:45 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- Bus SG-2 v 05:30 z Taksim => jízda 45 minut => 06:15 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- Bus SG-2 v 06:00 z Taksim => jízda 45 minut => 06:45 na letišti, 3-4x dražší než jiná spojení
- vlak Marmaray v 06:03 z Sirkeci => jízda 8 minut => metro M4 v 06:19 z Ayrılık => jízda 44 minut => 07:03 na letišti
Možnosti z letiště do centra (Taksim) v noci:
- Metro M4 ve 23:59 z letiště => jízda 46 minut => trajekt v 01:00 z Kadıköy => jízda 20 minut => 01:20 v centru
- Bus SG-2 z letiště v 00:30 => jízda 45 minut => 01:15 v centru
- Bus E-10 v 01:05 z letiště => jízda 60 minut => METROBUS 34G z Uzuncayr Metrobus v 02:15 => jízda 15 minut => bus 25G z Zincirlikuyu Metrobus v 02:34 => jízda 10 minut => 02:44 v centru
- Bus E-10 v 02:25 z letiště => jízda 60 minut => METROBUS 34G z Uzuncayr Metrobus v 03:33 => jízda 15 minut => bus 25G z Zincirlikuyu Metrobus ve 03:54 => jízda 10 minut => 04:04 v centru
- Bus E-10 v 03:30 z letiště => jízda 55 minut => METROBUS 34G z Uzuncayr Metrobus v 04:51 => jízda 15 minut => bus 25G z Zincirlikuyu Metrobus v 05:14 => jízda 10 minut => 05:24 v centru
- Bus E-3 v 05:30 z letiště => jízda 1 hod 17 min => metro M2 v 06:50 ze 4. levent => jízda 10 minut 07:00 v centru
- Metro M4 v 06:00 z letiště => jízda 46 minut => trajekt v 07:00 z Kadıköy => jízda 20 minut => 07:20 v centru
Do různých částí Istanbulu lze také v noci využít spojení autobusovou linkou E-10 do zastávky Uzuncayr Metrobus (cca 60 minut z letiště) a odtud metrobusem č. 34G, který jezdí celou noc přes celý Istanbul v intervalu 6 minut! Odjezdy linky E-10 z/na letiště naleznete zde, tedy z letiště 23:40, 01:05, 02:25, 03:30 a na letiště z Uzuncayr Metrobus v 01:12, 02:12, 03:52 a 05:02. Ve stanici Zincirlikuyu Metrobus můžete přestoupit na noční autobusovou linku 25G, která jezdí odtud každých 40 minut do centra. Celkem vám cesta zabere cca 1,5 – 2 hodiny.
Jízdné linkou E-10 stojí 70 TL (jedná se o noční linku, tedy 2x 35 TL = 70 TL, = 51 kč), při platbě kartou 100 TL (= 73 Kč), vhodné je si pořídit kartu IstanbulKart. Linka č. 25G má opět noční tarif, tedy dvojnásobný (2x 35 TL = 70 TL), metrobus 34G pak 40 TL (speciální tarif dle počtu zastávek), tedy celkem 180 TL.
Letištní linka E-3 má dražší tarif než linka E-10 z letiště, tedy trojnásobný než běžný, tedy (3x 35 TL = 105 TL). Více o tarifu letištních linek zde.
A jak se dostat na letiště z druhé strany, tedy od Gebze a Sakaryi?
Pokud byste jeli z druhé strany k letišti, tak i zde jsou možnosti.
Městský podnik Kocaeli provozuje linku č. 250 Sabiha Gökçen Havalimani – Gebze – Izmit (Kocaeli)
- jízda 107 minut (do Gebze 36 minut), interval 30 minut
- NONSTOP provoz, zastávková linka (cca 25 zastávek)
Stejně tak dopravce HAVASAK provozuje linku Sabiha Gökçen Havalimani – Sakarya
- jízda 80 minut, jízdné 290 TL, interval 60 minut
- z letiště: 07:00 – 01:00
- ze Sakarya: 03:00 – 21:00
Vzdálenější spojení s letištěm Sabiha Gökçen Havalimani můžete najít na stránce obilet.com.
Jak z letiště İstanbul Havalimanı do centra?
Pokud přilétáte na nové letiště İstanbul Havalimanı, využijete odtud linku metra M11 na konečnou Gayrettepe (jízda 6 stanic) a následně linku metra M2 (jízda 3 – 4 stanice). Celkem vám cesta zabere cca 40 minut. Linky metra jsou v provozu od 6 do půlnoci. Jedná se o nejlevnější možnost, jak se dostat z letiště – jízdné do centra linkou M11 činí 34,83 TL (= 17 Kč), tedy dle tarifu 7 stanic, následně linkou M2 celkem 35 TL s IstanbulKart (více v sekci o Istanbulu) nebo 50 TL při platbě kartou, tedy do centra je to 5x levnější než jet přímým autobusem Havaist.
Kromě toho můžete využít i přímých linek společnosti Havaist za cca 245 – 400 TL (= 120 – 195 Kč):
(interval přes den = od 6 do 23 hodin, přes noc = od 23 do 6 hodin)
- HVL1 => Aksaray, jízda 60 minut, interval 35 – 45 minut přes den (40 – 80 minut přes noc), 355 TL
- HVL2 => Beylikduzu, jízda 60 minut, interval 25 – 30 minut přes den (35 – 90 minut přes noc), 350 TL
- HVL3 => Otogar, jízda 45 minut, interval 50 – 60 minut (1 – 2 h přes noc), 280 TL
- HVL4 => Bakirkoy IDO/Merter, jízda 45 minut, interval 25 – 35 minut (25 – 85 minut přes noc), 320 TL
- HVL6 => Kadikoy, jízda 70 minut, interval 45 – 75 minut, 390 TL
- HVL8 =>Halkali, jízda 60 minut, interval 60 – 180 minut (1 – 4 h přes noc), 265 TL
- HVL9 =>Taksim, jízda 60 minut, interval 25 – 45 minut (45 – 85 minut přes noc), 355 TL
- HVL11 => Sultanahmet jízda 60 min, interval 30 – 45 minut (45 – 90 minut přes noc), 315 TL
- HVIST5 => Arnavutköy, jízda 15 minut, 3x denně, 130 TL
- HVIST6 => Basaksehir, jízda 40 minut, interval 60 – 180 minut (1 – 4 h přes noc), 265 TL, též značená jako HVL8
- HVIST7 => Silivri, jízda 60 minut, interval 1 – 2 hodiny (z letiště 7:15 – 23:30, ze Silivri 5:30 – 21:30), 385 TL
- HVIST8 => Beylikduzu, jízda 60 minut, interval 25 – 30 minut přes den (35 – 90 minut přes noc), 350 TL
- HVIST9 => Avcilar Cami, jízda 60 minut, interval 60 minut (1 – 2,5 h přes noc), 245 TL
- HVIST11 => Sultanahmet jízda 60 min, interval 30 – 45 minut (45 – 90 minut přes noc), 315 TL
- HVIST13 => Sabiha Gökçen, jízda 1 h a 40 minut, interval 1 – 1,5 h (1,25 – 1,75 h přes noc), 400 TL
- tedy propojuje obě mezinárodní istanbulská letiště
- HVIST14 => Kadikoy, jízda 70 minut, interval 45 – 75 minut, 390 TL
V noci pak můžete využít na letiště také 2 noční linky městského podniku IETT, jízdné do centra vyjde na 70 TL (tedy dvojitá základní sazba), resp. 100 TL při platbě kartou. Na všech linkách H je dvojnásobný tarif než běžný (tedy 2x 35 TL = 70 TL), viz ceník letištních linek.
- H-1 – jen denní linka (=> Mahmutbey, z letiště 07:10 – 21:40, z Mahmutbey 06:00 – 20:30)
- H-2 – NOČNÍ LINKA, jízda 60 minut, do centra města
- odjezd z letiště: 01:10, 03:30, 05:30
- odjezd z Mecidiyekoy Metrobus: 00:00, 02:20, 04:30
- H-3 – jen denní linka (=> Halkali, z letiště 06:00 – 20:40, z Halkali 05:10 – 19:30, interval cca 90 min)
- H-6 – CELODENNÍ LINKA, jízda 2 hodiny, přes den interval 30 – 50 minut
- odjezd z letiště: 23:10, 00:10, 01:30, 03:00, 04:15, 05:30, 06:30
- odjezd z Yunus Emre Mahallesi: 22:50, 00:10, 01:30, 03:00, 04:15, 06:00
- H-8 – jen denní linka (=> Haciosman, 4x denně)
- H-10 => Otogar, není v provozu
- H-11 => Bakirkoy, není v provozu
Jak z letiště v Izmiru? Z letiště jezdí do centra na nádraží Alsancar Gar vlak IZBANu po 12 minutách (5:30 – 22:30, poté v delším intervalu), v centru je pak za 27 minut. Druhou možností jsou regionální vlaky TCCD, které jezdí do centra na nádraží Basmane. kde jsou za 23 minut – v provozu jsou ale po 1 – 2 hodinách v období od 7:30 do 21:30. Během noci pak jezdí na letiště noční autobusy městského dopravce ESHOT linek č. 200, 202, 204 a 206, případně můžete využít soukromou linku HAVAS.
- Z letiště do centra – první vlak: 05:41, poslední vlak: 00:53
- Z centra (Alsancak Gar) na letiště – první vlak: 05:50, poslední vlak: 01:13
- Noční autobusy – z centra na letiště cca 70 – 80 minut, jízdné stojí 73 TL (= 36 Kč) při platbě kartou
- Linka 200 – z letiště: 01:20, 03:20, 05:20, sever Izmiru + centrum, z centra (Yenisehir Pazar Yeri): 01:16, 03:16, 05:19
- Linka 202 – z letiště: 01:00, 03:00, 05:00, západ Izmiru + centrum, z centra (Montrö): 00:00, 02:00, 04:00
- Linka 204 – z letiště: 01:40, 03:40, 05:40, východ Izmiru
- Linka 206 – z letiště: 01:30, 03:30, 05:30, jih Izmiru
- Na letiště můžete využít i autobus HAVAS – ten je ale dražší a stojí 190 TL (= 93 kč) – v noci je ale výrazně rychlejší než městský autobus ESHOT – v centru budete za 30 minut, autobus dále pokračuje až do části Izmiru – Mavisehir.
- z letiště na Alsancak: 01:30, 02:30, 08:30, 10:00 11:30, 18:00
- z Alsancak na letiště: 03:30, 04:30, 10:40, 12:40, 13:40, 20:40
I v Izmiru je možné si pořídit městskou kartu – IzmirimKart, díky které je možné cestovat levněji. Aktuálně ceny naleznete zde. Karta vás stojí 170 TL (= 83 Kč) a můžete díky ní mít levnější jízdné – za 30 TL (16 Kč) – za stejnou cenu í na letiště, při platbě bankovní kartou pak za 33,5 TL (18 Kč). Druhou výhodou je možnost přestupu do 90 minut (i několikrát) zdarma, zatímco při platbě bankovní kartou tato možnost není a je nutné platit plnou jízdenku. V období od 5 do 7 hodin a od 19 do 20 hodin se platí poloviční jízdné. Druhou možností je zakoupit si “Bilet35″, která platí 35 dní – pro 2 jízdy za 120 TL (60 TL/jízdu), pro 3 jízdy a 175 TL (58 TL/jízdu), pro 5 jízd za 270 TL (54 TL/jízdu) a pro 10 jízd za 460 TL (46 TL/jízdu).
Jak z letiště v Antalyi? Viz část článku o Antalyi – nejlépe autobusem č.400/600/600G (od terminálu T2) nebo tramvají T1A (od terminálu T1). Městská doprava je od letiště v provozu nonstop. Jízdné při platbě kartou stojí kolem 20 Kč (cca 41 TL). Do centra je to cca 20 – 35 minut.
Jak z letiště v Ankaře? Viz článek o městě Ankara. Nejlépe autobusem EGO č. 442 (červené autobusy), který stojí kolem 50 Kč (100 TL) při platbě kartou. Autobus je v provozu nonstop v intervalu 20 minut až jedna hodina (v noci), do centra je to cca 30 – 60 minut.
S cestovkou do Turecka?
5 nejlevnějších zájezdů vám přinášíme níže:
-
- ČEDOK – 17 499 – 20 999 Kč (4 dny), zaměřené na památky, rozšířená verze 31 499 – 39 489 Kč (8 dní)
- CK Afrodita – od 28 990 Kč (8 – 9 dní), zaměřené na památky
- CK Kudrna – od 31 500 Kč (5 – 8 dní), zaměřená na památky nebo turistiku
- Excursia – od 32 800 Kč (11 dní), urbexový zájezd včetně Gruzie, od 34 800 Kč (8 dní), zaměřený na turistiku jen v Arménii
- CK Bonton – od 32 990 Kč (8 dní), zaměřené na turistiku
TOP místa, kam se v Turecku podívat!
Turecko je navštěvované kromě letovisek Antalya a Alanie také kvůli zdejším památkám. Nejtypičtějším místěm mimo přímořské letoviska je Istanbul.
- Hagia Sofia – Dříve kostel, nyní mešita a muzeum v Istanbulu, známé svou architekturou a bohatou historií.

- Modrá mešita (Sultan Ahmed) – Slavná mešita v Istanbulu, známá svou krásnou modrou interiérovou výzdobou.


- Neologická lokalita Çatal Hüyük – jedná se o dva vrcholky v jižní Anatolii, v nichž byly nalezeny důkazy lidského osídlení (nástěnné malby, reliéfy, sochy ad.) již kolem roku 7000 př. n. l.
- Pamukkale – Terasovité minerální prameny a termální lázně, obklopené starobylým městem Hierapolis.

- Efesus – Starobylé město s dobře zachovalými ruinami, včetně Celsovy knihovny a Velkého divadla.
- Kapadokie – Oblast známá svými unikátními skalními formacemi, podzemními městy a balonovými lety.


- Troja – Starověké město známé z Homérovy Iliady, s rekonstrukcí Trojského koně.


- Pergamon – Starověké město s Akropolí a divadlem.
- Aspendos – Antické divadlo z římské éry, známé pro svou výbornou akustiku a zachovalost.


Co vědět o Turecku?
- měna lira, která každým rokem ztrácí na hodnotě cca o 26 % (počítáno od roku 1957, za posledních 17 let ztratila každým rokem na hodnotě o 24 %!) vůči dolaru
- velmi hornatá země
- Ceny
- Mobilní data
- Nejlevněji vyjde eSIM od zprostředkovatele, např. přes aplikaci Airalo nebo Jetpac, kdy vás data mohou stát od 70 Kč => 3 GB = 3,39 USD (70 Kč), 12 GB = 7,75 USD (165 Kč), neomezená na 10 dní = 9,69 USD (205 Kč), ale zde jsou data velmi pomalá – lépe vyjde už 20 GB = 12,60 USD (265 Kč) nebo neomezená na 7 dní s vysokou rychlostí za 14,74 USD (310 Kč, u Global YO). Nejlevněji zakoupíte u zprostředkovatele MobiMatter nebo Global YO.
- nekupujte data na letišti! Jsou zde cca 3-7x dražší než v rámci eSIM u zprostředovatelů (1550-2250 lira = 770-1120 Kč za 15-25 GB dat, což je nejlevnější balíček). Na kamenných pobočkách to samé pořídíte levněji, ale stále jsou výhodnější eSIM. Všechny 3 operátoři mají ceny +- stejné, tedy Turkcell, Vodafone, Turk Telekom
- Od července 2025 jsou blokované weby a aplikace poskytovatelů eSIM v Turecku, tedy je vhodné si eSIM od zprostředkovatelů aktivovat ještě před příletem nebo si eSIM aktivovat na místě připojením se na data od českého operátora (což opět stojí peníze navíc).
- Ubytování seženete v Turecku od 300 Kč/noc pro 2 osoby, většinou ale spíše od 500 Kč/noc (Booking ovšem příliš v Turecku nefunguje kvůli blokování, je třeba využít spíše Hotels.com apod.)
- Klasický oběd si pořídíte od 150 Kč, převážně kebab, kuře s rýží, lavaš (tenký chleba jako placka) s různými přísadami či klasické bramborové placky
- Mobilní data
- Levné jídlo i doprava, autobusová doprava téměř nonstop (velká konkurence)
- Pětina obyvatel žije v Istanbulu
- Hranice s Arménií a Ázérbájdžánem jsou uzavřené (resp. z Ázérbájdžánu je možné se po souši dostat, ale v opačném směru nelze)
Taxi
Taxi je v Turecku běžný a dostupný způsob dopravy, zejména ve velkých městech jako Istanbul, Ankara a Antalya. Zde je několik informací, které vám mohou pomoci:
- Cena: Cena za kilometr je obvykle mezi 17 až 34 TRY (cca 12-23 Kč/km). Minimální sazba je kolem 90-100 TRY (cca 62-68 Kč). Nejlevnější jsou oranžové taxíky, následně tyrkysové a nejdražší černé.
- Jak najít taxík: Většina velkých měst má aplikace jako Bitaksi, Entaksi nebo Uber, které vám umožní rezervovat taxík přes telefon. V menších městech můžete telefonovat místním taxíkovým službám nebo použít taxíkové tlačítko na ulici.
Ujistěte se, že taxík má zapnutý metr před zahájením jízdy. Pokud cestujete na dálnici nebo přes most s mýtem, budete muset platit mýtné samostatně.
Železnice
Tureckou železnici provozuje státní podnik Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), který byl založen v roce 1927. První vlaky jezdí na tureckém území od roku 1856. Turecká železnice má klasický rozchod 1435 mm.
První vysokorychlostní trať byla v Turecku otevřena v roce 2009 mezi Ankarou a Eskisehirem. Do hl. m. Ankary byla trať prodloužena v roce 2014 a celkem měří 533 km. Vlaky zvládnout ujet tuto vzdálenost za 4h a 15 minut. V plánu je zvýšit rychlost z 200 km/h na 350 km/h a zkrátit jízdní dobu na 1h a 40 minut. Např. při otevření tratě z Ankary do Sivasu došlo ke zkrácení jízdní doby z 12 h na 3 hodiny! Na vysokorychlostních tratích se setkáte s jednotkami TCDD HT65000 od španělského CAFu a 7 jednotek Velaro TR od německého Siemensu (TCDD HT80000)
Elektrifikované linky jezdí z Kapıkule na bulharských hranicích přes Istanbul do Ankary a z Divriği přes Malatyu do İskenderunu na pobřeží Středozemního moře. Kromě toho mají Sivas a İzmir elektrifikované sítě.

V posledních letech byly otevřeny tyto vysokorychlostí tratě:
- Ankara – Eskisehir (246 km) – březen 2009
- Ankara – Konya (211 km) – srpen 2011
- Eskisehir – Istanbul (276 km) – červenec 2014
- Konya – Karaman (102 km) – leden 2022
- Ankara – Sivas (405 km) – duben 2023
- (Istanbul) – Çerkezköy – Edirne – Kapikule (153 km) – ve výstavbě, plánováno otevření na konec roku 2025
- (Istanbul) – Osmaneli – Bursa – Bandirma (201 km) – ve výstavbě, plánováno do Bursy na rok 2025, na Bandirmu 2028
- Karaman – Ulukışla (153 km) – ve výstavbě, plánováno otevření na rok 2026
- Ulukisla – Mersin – ve výstavbě, plánováno otevření na rok 2026
- Mersin – Adana – Gaziantep – ve výstavbě, plánováno otevření na rok 2026
- Ankara – Izmir (624 km) – ve výstavbě, plánováno otevření na rok 2027
- Istanbul – Çerkezköy (86 km) – ve výstavbě, plánováno otevření na rok 2028
- Ankara – Kayseri (142 km) – ve výstavbě, plánováno otevření na rok 2028
- (Ankara) – Kirikale – Corum (115 km) – v přípravě
- Corum – Samsun (185 km) – v přípravě
- Sivas – Erzurum – Kars – v přípravě
- Ulukışla – Aksaray – v přípravě

Kde se svezete vlakem v Turecku v roce 2025?
- Istanbul – Eskisehir – Ankara: 23x denně (i noční vlak), 4,5h, rychlovlak 250 km/h
- Istanbul – Eskisehir – Konya – (Karaman): 5x denně, 4,5h, rychlovlak 250 km/h, v úseku Istanbul – Konya – Karaman 1x přímý denně
- Ankara – Sivas: 3x denně, 3h, rychlovlak 250 km/h
- Ankara – Konya: 7x denně, 1,5h, rychlovlak 250 km/h
- Konya – Karaman: 5x denně, 1h, rychlovlak 200 km/h
- Ankara – Kayseri – Sivas – Malataya – (Diyarbakir – Kurtulan)/(Elazig – Tatvan): 1x denně, 27h – 2x týdně do Tatvanu, 5x týdně do Kurtulanu
- Ankara – Kayseri – Sivas – Malatya: 2x týdně, 15,5h
- Ankara – Kayseri – Sivas – Erzincan – Erzurum – Kars: 1x denně, 26h
- Diyarbakir – Batman: 2x denně, 2h, + dálkový z Ankary do Kurtulanu
- Sivas – Divrigi: 2x denně, 3h, + dálkový z Ankary do Karsu
- Eskisehir – Afyon – (Denizli): 2x denně, 3h, 1x denně v úseku Afyon – Denizli
- Adaparazi (Sakarya) – Izmit (Kocaeli) – Gebze: 6x denně, 1,5h
- Izmir – Manisa – Balikesir – Eskisehir – (Ankara): 2x denně (1x noční, denní pouze do Eskisehiru)
- Izmir – Manisa – Balikesir – Bandirma: 2x denně, 6h
- Izmir – Manisa – Alasehir – (Usak – Afyon – Konya): 4x denně, 3,5h, 2x denně v úseku Alasehir – Usak, 1x denně v úseku Usak – Konya (noční)
- Izmir – Tire: 4x denně, 2h
- Izmir – Odemis: 6x denně, 2,5h
- Izmir – Aydin – Denizli – (Burdur – Isparta): 9x denně, 5h, 2x denně v úseku Denizli – Burdur, 1x denně v úseku Burdur – Isparta
- Soke – Aydin – Denizli: 2x denně, 3,5h
- Istanbul – Edirne: 2x denně, 5h
- Sivas – Amasya – Samsun: 2x denně (pouze v úseku Amasya – Samsun, jinak 3x týdně v celé trase), 8h
- Adana – Kayseri: 1x denně, 5h
- Adana – Iskenderun: 2x denně, 2,5h
- Zonguldak – Karabuk – (Ankara): 8x denně, 3h, v úseku Karabuk – Ankara pouze jako sezonní vlak v létě
- Gaziantep – Nizip: 1x denně, 1h
- Van – Teherán (Írán): 2x týdně, 22,5h (obnoven v březnu 2025 po zrušení v roce 2019)
- Istanbul – Sofie (Bulharsko)/Bukurešť (Rumunsko – pouze v letní sezóně)
- Adana – Konya: mimo provoz kvůli stavbě vysokorychlostní trati
- Adana – Tarsus – Mersin: mimo provoz kvůli stavbě vysokorychlostní trati
Mezinárodní spojení v roce 2025 je možné pouze s Íránem a Bularskem (resp. Rumunskem). Hranice s Arménií jsou kvůli dřívějším konfliktům uzavřené. Železniční spojení s Gruzií, Ázérbjádžánem a Sýrií neexistuje.

Mezi Ankarou, Erzurum a Karsem provozuje společnost Touristic Eastern Express rychlík, který projíždí zajímavé oblasti na trase. V provozu je 3x týdně od roku 2019 a trasu zvládne za 31h. V provozu je celoročně, viz například článek zde. Jízdenka vás vyjde cca od 3200 Kč. Od letošního roku přibyly další dva turistické vlaky: Ankara – Diyarbakir a Ankara – Tatvan. V provozu jsou jednou týdně a staví v nejzajímavějších městech na trase (většinou na 3-4 hodiny pro poznání různých míst na trase).
Jízdenky na vlak si koupíte zde.
Lanovky
V Turecku se nachází poměrně velké množství lanovek, nicméně jedná se především o turistické moderní lanovky a neslouží pro obsluhu měst.
Dálková autobusová doprava
Autobusovou dopravu mezi městy zajištují různí lokální dopravci pomocí 12 metrových moderních dálkových autobusů.


Autobusy mají své jízdní řády. Spojení si můžete vyhledat přes odkaz zde. Mezi většínimi městy potkáte klidně i 10-20 dopravců, kteří obsluhují danou trasu. Kromě ceny a času se můžete řídit při své jízdě i délkou jízdy, neboť v Turecku je dost běžné, že autobusy zastaví na obědovou či jakoukoliv jinou pauzu i na 1 hodinu a vám to již tak dlouhou jízdu značně prodloužení. Je vhodné také zkoumat, kudy autobus jde, neboť jakákoliv zajížďka do dalšího města vá může jízdu prodloužit o dalších 30 minut.
Až na výjimky mají autobusy uspořádání sedadel 2+1, wi-fi, zásuvky (i USB) a k dispozici máte po celou dobu jízdy vodu, kterou si můžete brát. Některé společnosti nabízejí i snack nebo obrazovky pro sledování filmů a dalších médií. Z hlediska dochvilnosti většina dopravců časy dodržuje a zejména o nedělích odpoledne a večer a v pátek bývají i autobusy vyprodané a je vhodné mít jízdenku koupenou předem. Všechny autobusy jsou moderní a klimatizované. Jen na pár lokálních linkách můžete ještě v dnešní době potkat starší Mercedesy-Benz O350 Tourismo z let 2000-2006.



Mezi nejčastější dopravce v Turecku patří KamilKoc (Flixbus) a Metro, které potkáte po celé zemi.
Na linkách potkáte několik typů vozidel. Jedná se především o tyto značky:
- Mercedes-Benz
- Temsa
- Otokar
- MAN
- Neoplan
- Setra




Místní výrobci vozidel
Na poli autobusové dopravy má Turecko 10 firem, které vyrábí autobusy. Většina z nich vznikla ve druhé polovině 20. století včetně Bozankaye.
- Mercedes-Benz – u Istabulu, od roku 1968
- MAN – z Ankary
- Temsa – z Adany
- Otokar – ze Sakaryi
- BMC – z Pinarbasi u Izmiru
- Karsan – z Akcalaru u Bursy, 12metrové a 18metrové autobusy vyrábí pod značkou Karsan-BredaMenarini
- Akia – z Istanbulu, založena až v roce 2013
- Isuzu – z Istanbulu
- Güleryüz – z Bursy
- Bozankaya – z Ankary, pouze elektrobusy, trolejbusy a kolejová vozidla
- Iveco – společný závod Otokaru a Iveca v Sakaryi, který od roku 2021 vyrábí autobusy Iveco Streetway a od roku 2023 Iveco Crossway LINE
- Tezeller – již nevyrábí cca 10 let, tyto autobusy stále potkáme na MHD v Istanbulu, Ankaře, Antalyii, Izmiru nebo Ispartě
- Isobüs – již nevyrábí cca 10 let, tyto autobusy stále potkáme na MHD v Ankaře nebo Antalyi

Díky velkému počtu místních výrobců je tak raritou, když se dostane na zdejší silnice i zahraniční značka. Tou je například Solaris, který v roce 2014 dodal celkem 100 kloubových Solarisů Urbino do Izmiru. V letech 2023 – 2025 bylo vyrobeno minimálně 65 vozidel Iveco Crossway 12M pro turecký trh (27x Kocaeli, 16x Balikesir, 2x Manisa a 20x Mugla) a další byly dodány například do Itálie. Z hlediska autobusů Iveco Streetway zatím v Turecku žádný nejezdí, potkáme je ale v Česku, Slovensku, Polsku, Itálii, Slovinsku, Německu, Maďarsku, Rakousku a Švédsku od začátku roku 2022 (první začal jezdit v Pardubicích v lednu 2022), a to jak ve standardní, tak kloubové verzi (naftové, CNG, elektrické).
Z kolejových výrobců musíme zmínit Bozankayu, která vyrábí tramvaje nejen do tureckých měst, ale také do zahraničí. Kromě tramvají vyrábí i trolejbusy, které budou v následujících letech jezdit také v Praze.

Ankara je jedno ze tří tureckých měst, kde stále potkáme autobusy Isoto, které jsou 12-14 let staré. Druhým je Burdur a třetím Adana, kde jezdí nejstarší (15 let staré – Isoto City 900). Všechny jsou vysokopodlažní. V Antalyii tyto autobusy skončily na začátku roku 2025. Autobusy Isoto se vyráběly v Turecku v Adaně přes značku Tata od roku 2010 – vyrobeny byly celkem 2 typy – 9metrový a 12metrový autobus.
Zatímco na turecký trh v roce 2013 vstoupila nová značka Akia a první autobusy vyrobila v roce 2014 (která si poté otevřela závod i v Tádžikistánu od roku 2018), některé značky postupně mizí z tureckých silnic. Mezi ně patří Isoto a Tezeller, které už autobusy přes 10 let nevyrábějí a zanikly. Tezeller vyrobil poslední autobusy v roce 2013 a ukončil svoji činnost začátkem roku 2014 kvůli neshodám ve svých strukturách. Hlavním výrobním partnerem a i dealerem se u Akiy staly bývalí zaměstnanci Tezelleru.
S Tezellery se potkáme ještě ve více městech – Istanbulu, Burse, Antalyi, Ankaře (1 vůz) nebo třeba Adaně.
Konkurence je v Turecku vysoká – autobusy tu vyrábí Otokar, Temsa, Isuzu, BMC, MAN, Mercedes, Güleryüz nebo Karsan.

Městská doprava
Městskou dopravu potkáme v každém větším městě Turecka, tedy zhruba ve městech nad 100 000 obyvatel. Na rozdíl od ČR se může zdát, že zde mají města mnohem větší, ale často je to dáno tím, že samotné město a okolí je zaneseno do jedné subprovincie a nelze určit, kolik obyvatel žije v daném městě (u Prahy by se to dalo přirovnat jako sloučení Prahy s okresy Praha-západ a Praha-východ). Ve větších městech jezdí i metro, trolejbusy, tramvaje nebo městský vlak. Největší město bez tramvají, trolejbusů a metra je Diyarbakir na východě Turecka s 1,1 miliony obyvatel. Pomyslné druhé místo zaujímá Mersin s 1 milionem obyvatel, kde ovšem je již ve výstavbě metro. Ve většíně větších městech Turecka zároveň nalezneme i kloubové autobusy (nejezdí např. v Antalyi, Adaně). V posledních letech bylo vybudováno hned několik tramvajových a trolejbusových systémů či linek metra a městské železnice.
Většina měst má svoji městskou plastovou kartu, na kterou si můžete dobít různé kupóny nebo z ní platit jednotlivé jízdenky. Využívat jde jak u městských podniků, tak u dopravců v rámci ÖHO, což jsou soukromí dopravci začlenění do sítě MHD. Bacha ovšem na různé malé maršrutky (Dolmusy), kde se platí hotově a tyto karty zde neplatí a nejsou tak začlenění do těchto integrovaných dopravních systémů. Ve větších městech zaplatíte i bankovní kartou (až na výjimky ve všech městech nad 500 000 obyvatel).
Městská doprava je v provozu většinou od 6.30 do 23 hodin s tím, že provoz postupně polevuje po 18. hodině. Ve větších městech jezdí i noční autobusy nebo je provoz MHD prodloužen do půlnoci a začíná například už v 5.30.
Až na starší autobusy jsou všechny autobusy vybavené klimatizací, stejně tak metro, tramvaje a autobusy.

Pojďme se nyní podívat na městskou dopravu v jednotlivých městech Turecka:
Pokračování na následující stránce…





