Linka 174

Autobusová linka 100174 (PID 174) Praha,,Vypich – Praha,,Třebonice

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Vypich/Kukulova, Řeporyjské náměstí, Třebonice)

Přestup na metro: A, B

Doba jízdy: 29 min

Délka linky: 12 km

Zastávky:

KUKULOVA (X) / VYPICH – Šafránecká (×) – Nemocnice Motol (A) – Motol – Šafránkova – Bucharova – Nárožní (×) – Nová Kolonie (×) – Mládí (×) – Kovářova-KD Mlejn – LUKA (B) (!)* – Amforová – Raichlova – Slatinová (×) – Náměstí U Lva – ŘEPORYJSKÉ NÁMĚSTÍ – Ve Výrech (×) – K Třebonicům (×) – TŘEBONICE

*Vybrané spoje na lince jedou jako městská linka pouze do zastávky Luka, dále pokračují jako příměstská linka:

1) 352 –> Jinočany, náměstí

2) 301 –> Chýnice

Historie:

Linka 174 byla v západní části Prahy zavedena 13. srpna 1978 s otevřením prvního úseku metra A z Leninovy (dnes Dejvická) na Náměstí Míru v trase Hradčanská – Vozovna Střešovice – Břevnovská – Vypich – Motol. V provozu byla celotýdně. Se stejným číslem se cestující mohli setkat mezi lety 1973 až 1978, kdy 174 zajišťovala spojení z centra na Spořilov. Námi popisovaná 174 byla o rok později, 19. března 1979, prodloužena do obratiště Špejchar.

174eIkarus 280 jako linka číslo 174 v obratišti Velká Ohrada (foto: ikarusy.net/1998)

Po dostavbě ulice Bucharovy bylo možné od 17. června 1985 prodloužit 174 do oblasti Jihozápadního města, tedy přes zastávky K Vidouli (dnes Šafránkova) a Náměstí Na Lužinách (dnes Mládí) na Stodůlky (dnes Sídliště Stodůlky). O 3 roky později byla 27. října 1988 po zprovoznění dalšího úseku metra B ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (dnes Nové Butovice) prodloužena přes Píškovu na Dukelskou.

Další změna se odehrála opět s prodloužením metra, tentokrát z Nových Butovic na Zličín 11. listopadu 1994. V tento den byla převedena 174 od zastávky Píškova do nově vzniklého sídliště i obratiště Velká Ohrada. V 90. letech se na 174 také objevily kloubové vozy.

PA041845linka 174 na Hradčanské (foto: MCH/2014)

V dalších letech zůstávala beze změn, pokud nepočítáme výstavbu tunelového komplexu Blanka v letech 2009 až 2013, při němž byla často vedena po provizorních komunikacích nebo odklonných trasách. I kvůli tomu v roce 2008 opustila obratiště Špejchar, kam se ale už nevrátila (bylo tak učiněno kvůli zvěstem o zrušení obratiště, nakonec se tak nestalo a obratiště stojí dodnes, autobusy sem nadále manipulačně jezdí).

S otevřením pátého úseku metra A z Hradčanské do Motola došlo k 7. dubnu 2015 ke změnám na lince 174. Při změnách byla zkrácena do trasy Vypich/Kukulova – Velká Ohrada a kapacitu přebrala linka 184 v trase Hradčanská – Vypich – Nové Butovice – Velká Ohrada. V provozu byla nově ve standardních vozech v int. 12/15/12/30 a o víkendech v int. 30 minut v období od 6 do 22 hod. O letních prázdninách byla v provozu pouze od 6 do 21 hodin v int. 20/30/20/30 v pracovní dny a provoz o víkendu byl zrušen. K 30. srpnu 2015 došlo ke změně trasy. Při změnách byla 174 odkloněna ve směru od Velké Ohrady ze zastávky Bucharova do zastávky Nové Butovice, interval byl stanoven na 30 minut (od 6 do 22 hod).

P2241342linka 174 na Vypichu (foto: MCH/2015)

Další změny následovaly 1. května 2016, kdy došlo k druhé velké úpravě tras autobusových linek v oblasti prodlouženého metra A. Trasa stávající 174 byla převedena na linku 137 (Na Knížecí – U Waltrovky – Nové Butovice – Luka – Velká Ohrada), původní trasa linky 137 z Nových Butovic na Bavorskou byla přenechána prodloužené 149 a námi popisovaná 174 nahradila linku 179 v totožné trase, jakou do té doby 179 jezdila, tj. Vypich/Kukulova – Nemocnice Motol – Bucharova – Mládí – Luka – Řeporyjské náměstí – Třebonice. Více o obsluze Třebonic ve článku o lince 249.

Kromě této změny došlo k další změně, která postihla i linky 301 a 352. Linky 301 a 352 jsou z regionu do zastávky Luka vedeny jako linky 3xx, dále za stanicí metra Luka mění číslo na 174 a pokračují dále na Vypich, kam jezdily dosud. Toto opatření se týká i opačného směru. Důvodem této změny je podmínka, že do příměstských linek ve směru z centra je možné nastupovat pouze předními dveřmi, což má pak vliv na přesnost provozu, neboť spoje, do kterých cestující nastupují předními dveřmi, jsou mnohem plnější.

P2241433

linka 174 přijíždí k zastávce Kovářova (foto: MCH/2015)

Mapa:

174

Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
a)
4-7
15
5-8
20
15
15
20
b)
5-20
15-45
8-20
20-40
20-40
15-30
20-40
c)
20
60
20
60
60
a) v úseku Vypich/Kukulova – Luka b) v úseku Luka – Řeporyjské náměstí c) v úseku Řeporyjské náměstí – Třebonice

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Řeporyjské náměstí – kostel svatého Petra a Pavla – Úřad městské části Praha – Řeporyje – východiště do Dalejského údolí (NPP Dalejský profil)
  • Ve Výrech – středověké městečko Řepora (ulicí Ve Výrech a dále po modré)
  • K Třebonicům – kostel sv. Jana a Pavla na Krtni (mezi touto zastávkou a Třebonicemi)

Krteň Kostel sv. Jana a Pavla na Krtni (zdroj: cs.wikipedia.org)

  • Třebonice – zvonička – nejvyšší vrchol Prahy – Kopanina (392,2 m n. m.) – Rukodělný pivovárek Třebonice

Fotografie z linky:

linka 174linka 174 na Dejvické (foto: MCH/2010)

P2241464linka 174 u stanice metra Luka (foto: MCH/2015)

Zveřejněno: 29. 9. 2013 Aktualizováno: 29. 5. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, ropid.cz

5 názorů na “Linka 174”

  1. Ing. Karel Musil

    Přeji tomu “enteligentovi” co to vymyslel, aby touto osekanou linkou jezdil denně na trase Luka-Motol A a dále do Dejvic a zpět. Jak to bude ve školním roce si nedovedu ani představit. Návaznost v Motole na metro vždy -1 minuta, odpoledne interval jako sobí spřežení na Čukotce. Komfort na zastávce dtto.
    Děkuji Ropidu za “dokonalé” výsledky a prosím tímto za jeho brzké zrušení.

    1. Linka takto jezdí již déle. My nejsme Ropid, ale je možné, že k osekání provozu došlo jen díky tomu, že brzo bude zrušena, ale to je čistá domněnka.

  2. To snad není možné jak neschopný dokážete být debilové. Jako že jeden autobus nejede vůbec a druhej zpoždění jak krava. To je týden co tyden. Tak třeba změňte jízdní řád když jste tak ubohý nuly co ani nezvládnou dojet z bodu a do bodu b. Neuvěřitelný…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru