Linka 18

 

Pražská tramvajová linka 18

V provozu: celotýdenně

Vozy: 2

Typ tramvaje: 15T, 15T4

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 2 (Vozovna Pankrác, Nádraží Podbaba)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 41 min

Délka linky: 11 km

Zastávky:

NÁDRAŽÍ PODBABA (V) – Zelená – Lotyšská – Vítězné náměstí – Hradčanská (A) (V) – Chotkovy sady – Malostranská (A) – Staroměstská (A) – Karlovy lázně (T) – Národní divadlo (Z) – Národní divadlo – Národní třída (B) – Karlovo náměstí (B) (Z) – Karlovo náměstí (B) – Moráň (T) – Botanická zahrada – Albertov – Ostrčilovo náměstí – Svatoplukova – Divadlo Na Fidlovačce – Náměstí Bratří Synků – Nuselská radnice – Palouček – Pražského povstání (C) – Na Veselí – VOZOVNA PANKRÁC

Historie:

Linka 18 byla zavedena v roce 1923 v trase Holešovice, Uranie (dnes Ortenovo nám.) – Jatky (dnes Pražská tržnice) – Denisovo nádr. (dnes Těšnov) – Jindřišská – Václavské nám. – Karlovo nám. – Moráň – Nusle, Fričova ul. (mezi zast. Svatoplukova a Divadlo na Fidlovačce). K 1. dubnu 1926 byla prodloužena přes Riegrovo náměstí (dnes Náměstí Bratří Synků) na Pankrác místo dosavadní linky č. 19. Od 1. června 1926 byl zaveden i polonoční provoz (od 22:30 do půlnoci), který byl o 6 let později k 3. lednu 1932 zrušen.

linka 18 na vozvně Pankrácrůzné vozy linky 18 na konečné Vozovně Pankrác (foto: DPK/2015)

Už v roce 1930 došlo k další změně. Z Pankráce byla 29. května prodloužena po nové trati na Kačerov. Se zrušením trati ve Vyšehradské ulici byla od roku 1931 vedena ulicí Na Slupi. Velké změny v tramvajové síti se odehrály 3. ledna 1932, kdy byla z České techniky (dnes Albertov) převedena přes Palackého náměstí a dále na Anděl a Radlickou. V této podobě osmnáctka dlouho nevydržela a už v polovině léta byla 31. července 1932 vrácena skoro do své původní trasy. V Holešovicích nově končila v zastávce Holešovice, Na Zátorách (dnes Nádraží Holešovice) a posléze s novou tratí na Pelc-Tyrolku od 17. ledna 1936 na Holešovice, Argentinská.

Svoji trasu si neudržela dlouho a 1. dubna 1937 byla převedena do trasy Podbabská silnice (dnes Čínská) – Vítězné náměstí – Nádraží Dejvice (dnes Hradčanská) – Bubeneč (dnes Sparta) – Denisovo nádr. (dnes Těšnov) – Jindřišská – Václavské nám. – Karlovo nám. – Moráň – Riegrovo náměstí (dnes Náměstí Bratří Synků) – Budějovické náměstí – Kačerov. U některých linek byl k 17. prosinci 1945 zaveden noční provoz a výjimkou nebyla ani linka 18. Od 25. dubna 1948 byla vedena po nové trati v ulici Na Florenci.

img_8333-1024x767linka 18 u vozovny Pankrác (foto: MCH/2014)

Další změna nastala až 29. července 1968, kdy byla se zprovozněním nové tramvajové tratí mezi Morání a Palackého náměstím vedena od centra přes Palackého náměstí a Anděl na Radlickou. Do Radlic jezdila pouze do počátku dlouhodobé výluky (5. července 1971). Od tohoto data byla přesměrována k Lihovaru, ale už 17. února 1972 jela z Moráně opět přes Náměstí Bratří Synků na Budějovické náměstí. Od 9. května 1974 (s otevřením metra mezi Florencí a Kačerovem) byla zrušena trať mezi Pankrácem a Budějovickým náměstím a 18 nově končila u Vozovny Pankrác. V nočním provozu jezdila od centra na Náměstí Kubánské revoluce (dnes Kubánské náměstí).

Velká změna pro linku 18 nastala s otevřením prvního úseku metra A z Náměstí Míru na Leninovu (dnes Dejvickou) 13. srpna 1978, od kdy byla vedena v nové trase Nádraží Braník – Palackého nám. – Národní div. – Staroměstská – Čechův most – Strossmayerovo nám. – Park Kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště) – Dělnická – Dopravní podniky (dnes Vltavská) – Sokolovská (dnes Florenc, dále ulicí Na Florenci) – Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádr.) – Václavské nám. – Karlova náměstí – Vyšehrad – Náměstí Bratří Synků – Pankrác. Noční provoz byl zrušen.

linka 18Linka 18 na Vozovně Pankrác (foto: MCH/2014)

Tato změna byla pouze dočasná a od roku 1979 byla ze Strossmayerova náměstí odkloněna přes Hradčanskou a Leninovu (dnes Dejvická) do Vokovic. Do podobné trasy té dnešní byla přesměrována až s otevřením prvního úseku metra B 2. listopadu 1985. Její trasa byla následující: Vokovice – Leninova (dnes Dejvická) – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác. K další změně došlo o rok později, od kdy byla přesměrována z Vokovic na Petřiny (dnes Sídliště Petřiny).

V této trase zůstala neskutečných 30 let! Změnou prošla až po otevření nového metra A z Dejvické na Nemocnici Motol v roce 2015. S otevřením metra bylo nutné omezit tramvajové linky na Petřiny, neboť v některých místech klesl počet cestujících až na třetinu původního počtu. Navíc 18 značně kopírovala metro A. Proto došlo při reorganizaci tramvajové sítě k 28. srpnu 2016 k odklonění 18 z Malostranské na Podbabu, resp. Nádraží Podbaba, kam dříve také jezdila.

4273-linka-18-hradcanska-dpp-skoda-15t4-9326v současnosti je na lince 18 zkoušen nákup jízdenek kartou (foto: MCH/2016)

Mapa: 18mapa Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

Zajímavá místa na trasa:

  • Náměstí Bratří synků – Komorní Fidlovačka
  • Ostrčilovo náměstí – Čokoládový dům a muzeum čokolády
  • Albertov – zvěstování Panny Marie
  • Botanická zahrada – kostel svatého (Jana Nepomuckého, Panny Marie, Jeroným a patroni slovanští), Emauzy
  • Moráň – Faustův dům
  • Národní třída – kostel sv. Martina ve zdi, Mozaretum
  • Národní divadlo – Národní divadlo, rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
  • Karlova lázně – Nejsvětější Salvátor v Klementinu, kostel sv. Klimenta, Hvězdárenská věž, Karlův most
  • Staroměstská – Vysoká synagoga, Židovská radnice, Klementinum, Staroměstské náměstí
  • Malostranská – Valdštejnská jízdárna, Vojanovy sady
  • Vítězné náměstí – Divadlo Semafor, Divadlo Spejbla a Hurvínka, park Hadovka
  • Zelená – park Generála Lázaro Cárdenase

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).

Zveřejněno: 7. 6. 2012 Aktualizováno: 19. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

3 reakce na Linka 18

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *