Autobusy Karosa B 741

 

Dne 6. června 2015 se veřejnost naposledy rozloučila s vozy Karosa B 741, tedy posledními zástupci Dopravního podniku Prahy řady 7xx.

3248-linka-135-Florenc-DPP-Karosa-B-741-6107.JPGlinka 135 na manipulační zastávce Florenc se připravuje k odjezdu na linku 135 směr Chodov (foto: MCH)

V provozu byly od 10 do 16 hodin na 5 pořadích linky 213 (Želivského – Jižní Město) jako její vložené spoje, které zajišťovaly kromě rozlučky samotné i návoz cestujících na Bohdalec na DOD garáže Vršovice.

První vozy B 741 byly do Prahy dodány v roce 1991 (návrhy na tento typ vychází už z roku 1980, první vozy byly vyrobené až v roce 1991), pravidelný provoz s cestujícími na nich začal 1. ledna 1992 na lince 141. Vozy byly dodávány v letech 1991 – 1996 v celkovém počtu 174 kusů. První dvě série B 741.1908 a 1916 splňovaly emisní normu EURO 1, třetí a čtvrtá B 741.1922 a 1924 už emisní normu EURO 2, jako nastávající vozy B 941.

017-linka-X-9-Motol-DPP-Karosa-B-741-612055775b55e5d51.JPGnáhradní autobusová doprava X-9 za tramvaj 9 při rekonstrukci tratě do Řep (foto: MCH)

3245-Karosa-B-741-6107-linka-135.JPGinteriér vozu Karosa B 741 (foto: MCH)

Jednotlivé vozy byly vyráběny ve 4 variantách:

  • 1) Karosa B 741.1908 (ev. č. 6001 – 6003, 6005 – 6019)
    • převodovka ZF 4 HP 500
    • motor LIAZ ML 637
  • 2) Karosa B 741.1916 (ev. č. 6004, 6020 – 6064)
    • převodovka Voith D-863
    • motor LIAZ ML 637
  • 3) Karosa B 741. 1922 (ev. č. 6065 – 6169)
    • převodovka ZF 4 HP 500
    • motor ML 636 E
  • 4) Karosa B 741.1924 (6170 – 6174)
    • převodovka Voith D-863.3
    • motor ML 636 E

3445-linka-140-Vysočanská-DPP-Karosa-B-741-6156.JPGna jednom z ranních pořadích linky 140 byl spatřen v únoru roku 2015 vůz Karosa B 741 ev. č. 6156 (foto: MCH)

Od vozu 6105 byly do vozů sériově montovány terčíkové transparenty (u některých starších byly dosazeny) a sedačky měly nově textilní potah, namísto koženkového. Vozy B 741 tak nahradily zejména vozy Ikarus 280, které byly definitivně nahrazeny po prvních dodávkách vozů Karosa B 941. Od roku 1996 do roku 2003 nedocházelo u vozů B 741 k žádným změnám v počtu vozidel, avšak po roce 2003 bylo započato postupné vyřazování těchto vozů. V roce 2008 došlo k vyřazení posledních zástupců podtypu Karosa B 741.1916, v roce 2012 B741.1908, v roce 2014 B 741.1924 a v roce 2015 posledních B 741.1922, které staly nejpočetnějším provedením.

3435-linka-177-Pod-Táborem-DPP-Karosa-B-741-6155.JPGv brzkých ranních hodinách odbavuje linka 177 cestující v zastávce Pod Táborem (foto: MCH)

Od ledna 2015 byly vozy B 741 vypravovány pouze na šejdrové pořadí (v ranní a odpolední špičce) linek 135, 136, 140, 152, 177, 195, 200 a 250. Všechny vozy na tyto linky byly vypravovány z garáží Klíčov, které byly jedinou garáží v roce 2015, která tyto vozy vypravovala (do roku 2014 např. i garáže Řepy). Poslední pravidelné jízdy se uskutečnily v pátek 5. června 2015 na linkách 135 a 177 v ranní špičce a odpoledne pak pouze na lince 135. Poslední jízdu tak završila Karosa B 741 ev. č. 6107 na lince 135 po 19. hodině v zastávce Florenc.

3891-linka-135-Náměstí-Winstona-Churchilla-DPP-Karosa-B-741-6107.JPGposlední den provozu vozů Karosa B 741 na pravidelných linkách se uskutečnil 5. června 2015 na lince 135 (foto: MCH)

Kromě toho ještě čekala zájemce a návštěvníky i rozlučka s těmito vozy na vložených pořadích linky 213 v sobotu 6. června 2015. Vozy vyjely po 9. hodině z garáží Klíčov a pokračovaly do nástupních zastávek linky 213 – Želivského a Jižní Město. Celkem bylo vypraveno 7 vozů, z toho vždy jeden vůz čekal na konečné. Z toho lze odvodit, že v pravidelném provozu s cestujícími bylo celkem 5 vozů, které na lince 213 jezdily od 10 do 16 hodin v intervalu 15 minut a i přes úmorné horké počasí to zvládly.

3933-rozloučení-s-vozy-Karosa-B-741-linka-213-Jižní-Město-DPP-Karosa-B-741-6116-6105-a-6150.JPGzcela poslední den provozu vozů Karosa B 741 na lince 213 v obratišti Jižní Město (foto: MCH)

Poslední vůz Karosa B 741 vyjel ze Želivského na pravidelné lince 213 v 15:55, vedený vozem ev. č. 6150. Ten dorazil v 16:21 na Jižní Město, kde proběhlo ještě focení těchto vozů a následný přesun na autobusový terminál Letňany. Zde došlo k focení celkem 6 vozů Karosa B 741. Po focení nadešlo k odjetí vozů do své domovské garáže na Klíčově, kam poslední vůz ev. č. 6150 zatáhl před 18. hodinou. Tím skončila 24letá éra prvních kloubových vozů firmy Karosa a zároveň 2 kloubových autobusů, které u Dopravního podniku hl. m. Prahy jezdily.

3949-Letňany-DPP-Karosa-B-741-6166-6150-6163-6116-6147-a-6105-rozloučení-s-vozy-Karosa-B-741.JPGhromadné focení většiny vozů, které se dožily června 2015, po rozlučce v sobotu 6. června 2015 (foto: MCH)

3960-Letňany-DPP-Karosa-B-741-6150-rozloučení-s-vozy-Karosa-B-741.JPGposlední Karosa B 741 ev. č. 6150 zatáhla do klíčovských garáží 6. června 2015 před 18. hodinou (foto: MCH)

Soubory:

Fotografie:

Zveřejněno: 19. 6. 2015 Autor: Martin Chour

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *