Tatra T3

 

Velká hmotnost vozu T2 vedla k vývoji dalšího typu, konkrétně vše známému typu T3.

IMG_4424T3 na lince 9 na Ohradě v roce 2011 (foto: MCH)

historický vůz T3 v Řepích

Konstrukci měl na starosti Ing. Honzík. Snížení hmotnosti bylo dosaženo vylehčení svařované kostry vozové skříně a použitím obou čel z laminátů. Obě vozová čela pak byla doplněna v nadokenní části zasklenými orientacemi. Tvarové řešení čel bylo rovněž jako u typu T2 dílem architekta Kardause. V roce 1960 bylo vše hotovo. Byl vyroben prototyp ev. č. 6101, který byl předán 3. 11. 1960. Vůz byl vystaven na veletrhu v Brně. Vůz byl nejdříve nazván jako T III. Vůz byl zařazen do vozovny Motol. Poprvé se cestující mohli svézt 21. 6. 1961 na lince 4 a od 18. 11. 1961 začala po splnění zkoušek sériová výroba.

T3 přijíždí do zastávky Plzeňka

T3 na Plzeňské (foto: MCH)

Roku 1962 Praha obdržela 1. sérii vozů ev. č. 6102 – 6171. S těmito vozy se vyjelo 21. 11. 1962. Zajímavostí je, že prvních 30 vozů bylo bez kabiny průvodčího, které byly dodatečně přidány.  S vozy T3 začaly také úpravy tratí a zesílení napájecí sítě. Další vozy byly dodány roku 1963 ev. č. 6172 – 6302. Problémem byl, že ne na všechny trasy mohli vozy jet. Začaly nahrazovat staré vozy, konkrétně na linkách 5, 13, 17 a 21. Čelní transparenty byly nečitelné a tak docházelo k výměně za cedulové, jaké známe dodnes u T3M a T3SU/CS. Kožené sedačky byly nahrazovány laminátovými, finální verze to ještě ale nebyla.

IMG_7431T3 v Ústředních dílnách DP (foto: MCH)

Roku byly dodané 1964 vozy ev. č. 6303 – 6402. Nově T3 na linkách 8 a 25. Roku 1964 bylo zrušeno třeba tlačítko bdělosti a zlepšeny sedačky pro řidiče. Od 13. 7. 1964 byly vozy T3 vypravovány ve dvojicích. Dále roku 1965 dodány vozy ev. č. 6403 – 6505. Od roku 1965 byly vypravovány ze všech vozoven. Na další linky se začaly vypravovat vozy T3. Hojně se využily vozy při Spartakiádě. Roku 1966 dodány další vozy ev. č. 6506 – 6605. Vozy se objevily také na lince 1 a 10. Postupně nahrazovaly vozy T1. Dalším rokem, tedy rokem 1967 vozy ev. č. 6606 – 6695 a 6697 – 6699. Vozy nově na linkách 11, 22 a 30., roku 1968 vozy ev. č. 6696 a 6700 – 6715. Další 2 roky dodávky nepokračovali.

IMG_7277oficiální rozloučení s vozy T3 proběhlo při DOD 2011 v Hostivaři na 2 pořadích linky 7 (foto: MCH)

Až roku 1970 dodány vozy ev. č. 6716 – 6755, roku 1971 vozy ev. č. 6756 – 6810, roku 1973 vozy ev. č. 6811 – 6831, 6834 – 6840, 6842 – 6858, 6860 – 6862, 6864 – 6874, 6876, 6877 a 6879. Roku 1974 vozy ev. č. 6832, 6833, 6841, 6859, 6863, 6875, 6878, 6880 – 6922, kdy také dojezdily staré tramvaje a vozy T3 se staly „pány“ Prahy. Roku 1976 dodány poslední vozy ev. č. 6923 – 6992. Další vozy se již nekupovaly, z důvodu vládního rozhodnutí. Vozy mají totiž nehospodárnou tyristorovou výzbroj. Od roku 1976 se začali vyrábět úspornější modernizované vozy T3M. Vozy byly rekonstruovány na typy T3M, T3R.P, T3R.PV a T3R.PLF nebo byly sešrotovány. Provoz klasických tramvají T3 skončil dne 18. 12. 2011 a to v ranní špičce na lince 22. 19. listopadu 2012 se konalo výročí 50 let vozů T3 v Praze.

IMG_1232vůz T3 ve vozovně Střešovice při 50. výročí vozů T3 (foto: MCH)

IMG_7430T3 vyjíždí z Ústředních dílen DP (foto: MCH)

Zveřejněno: 25. 2. 2012 Aktualizováno: 30. 12. 2014 Autor: Martin Chour

 

2 Responses to Tatra T3

  1. David říká:

    Pěkný článek o osudu této legendární tramvaje, která už v běžném provozu nejezdí. Vozem 6992 skončily dodávky z rozhodnutí vlády o nehospodárnosti trakční výzbroje. Nicméně vozy T3, stejně jako pozdější T3SU(CS) byly vybaveny odporovou regulací pohonu (zrychlovač), nikoli tyristorovou (TV1). (Tou byly vybaveny až vozy T3M a později T3M2-DVC)

  2. Alena říká:

    Dle mého názoru to byla nejhezčí tramvaj, která kdy v Praze jezdila. Měla velmi hezké a pohodlné laminátové sedačky, které byly i hygienické. Dnešní sedačky jsou nepraktické, často jsou znečištěné a zapáchají.
    Škoda, že musíme měnit i to, co se povedlo.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *