Pražská autobusová linka 196
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: kloubový (pracovní den), standardní (víkend)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Smíchovské nádraží, Kačerov, Kloboučnická)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 34/32 min (Smíchovské nádraží – Kloboučnická) 25/23 min (Smíchovské nádraží – Kačerov)
Délka linky: 13 km (Smíchovské nádraží – Kloboučnická) 10 km (Smíchovské nádraží – Kačerov)
Zastávky:
SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (V) – Lihovar – Přístaviště – U Staré pošty – Branické náměstí – Ve Studeném – Vrbova (Z) (×) – Jílovská – Sídliště Novodvorská – Novodvorská – Sulická (×) – Zálesí – Nemocnice Krč – U Labutě (×) – KAČEROV (C) (V) – Pod Dálnicí – Jemnická – Hadovitá – Ohradní (T) (×) – Michelská – Pod Jezerkou – KLOBOUČNICKÁ
Historie:
Linka 196 bývala dlouhá léta špičkovou posilou, ale od září 2012 je páteřní linkou obsluhující Smíchov, Braník, Lhotku, Krč, Michli a Nusle.
kačerovský SOR NB 18 na lince 196 v Nádražní ulici (foto: LN)
Poprvé se linka 196 objevila v síti pražských autobusových linek 12. května 1974, kdy vyjíždí v trase: Kačerov – V podzámčí – Nemocnice Krč – Zálesí – Novodvorská – Výzkumný ústav A. S. Popova (dnes: Jílovská). Tuto trasu obsluhovala jen ve špičkách pracovních dnů.
První úprava trasy proběhla 28. března 1978, při které byla od Kačerova prodloužena ze zastávky VÚ A. S. Popova přes zastávky Ve Studeném, Ke Krči (dnes: Branické náměstí) na Přístaviště, kde byla ukončena. V prodlouženém úseku posílila linku 197, která oproti lince 196 pokračovala po nábřeží do centra města.
SOR NB 12 odbočuje na Smíchovské nádraží (foto: LN)
Od 8. listopadu 1980 byla kvůli redukci spojů na lince 171 provozována mezi Kačerovem a VÚ A. S. Popova i v sedle PD, ale 6. dubna 1981 byly tyto spoje odebrány a začleněny zpět do linky 171.
Od 17. května 1983 už není linka vedena okolo Thomayerovy nemocnice a je odkloněna do trasy: Kačerov – Michelský les (dnes: U Labutě) – Nad Havlem – Višňová – Zálesí – … – Přístaviště. Od 15. prosince 1983 je vedena v trase: Kačerov – … – Ke Krči – Přístaviště (T) – Modřanská (poloha obratiště), ale od 8. června 1987 “stodevadesátšestka” nejede přes Přístaviště ani ve směru na Modřanskou.
Irisbus Citybus 18M odbavil cestující v zastávce Lihovar (foto: LN)
Na konci roku 1953 byl otevřen most Antonína Zápotockého (dnes: Barrandovský most). Ihned po zprovoznění byl využíván i městskými linkami, ale linka 196 si musela počkat do otevření mimoúrovňové křižovatky na jeho severním konci, a tak je od 1. září 1988 vedena v trase: Kačerov – Nad Havlem – Višňová – Zálesí – Novodvorská – VÚ A. S. Popova – Ve Studeném – Ke Krči – Modřanská – Lihovar – Smíchovské nádraží.
Otevření tramvajové trati do Modřan způsobilo celkovou reorganizaci autobusového provozu na jihu Prahy. Tyto změny se dotkly i linky 196, která byla od 27. 5. 1995 vedena přes Nemocnici Krč, přičemž závlek přes zastávky Nad Havlem a Višňová obsluhovala posílená linka 203.
Karosa B961 na lince 196 míří na Kloboučnickou (foto: LN)
Se spuštěním tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 prodloužena do trasy: Strašnická – Nádraží Strašnice – Korytná – Jesenická – V Korytech – Záběhlice – Chodovská – Michelská – Jemnická – Kačerov – … – Smíchovské nádraží. Cestujícím nabídla zcela nový přepravní směr, který jimi nebyl příliš doceněn, neboť v této části trasy nebyla příliš využívána, proto byla od 29. 6. 2013 mezi Kačerovem a Strašnickou vedena mimo špičky PD polovina spojů.
Irisbus Citybus 12M za malou chvíli odbaví cestující v zastávce Lihovar (foto: LN)
S celkovou reorganizací autobusového provozu na pravém břehu Vltavy byla 15. 10. 2016 zkrácena, resp. odkloněna ze zastávky Michelská do zastávky Kloboučnická. V oblasti Zahradního Města je její nabídka částečně kompenzována linkami 138 a 154 a rovněž zavedením celodenního provozu na lince 150 až do zastávky Želivského. Nově jezdí v úseku Kačerov – Kloboučnická pouze v pracovních dnech od 6 do 20 hod.
kloubový autobus odbočil z Nádražní ulice do prostoru terminálu Smíchovské nádraží (foto: LN)
Linka 196 je spjata s autobusy DPP. Od svého zřízení vyráží ve standardních vozidlech, mezi zářím 1979 a březnem 1980 jsou na ni vypravovány kloubové autobusy. Na linku se vrací 27. května 1995, kde zůstávají až do 1. září 2012. K 4. březnu 2013 je na lince obnoven provoz článkových vozidel v pracovní dny. Od 29. června 2013 jsou nasazovány pouze v PD na “dlouhé” spoje Strašnická – Smíchovské nádraží, přičemž v ostatních obdobích a na krátkých spojích (Smíchovské nádraží – Kačerov) byly na linku vypravovány standardní autobusy. Od posledních změn provedených 15. 10. 2016 jsou na linku 196 vypravovány kloubové autobusy v pracovní dny a standardní vozy během soboty a neděle.
Intervaly:
15 | ||||||||||
a) Smíchovské nádraží – Kačerov b) Kačerov – Kloboučnická |
Staré jízdní řády:
- Linka 196 – 15. 1. 2018
- Linka 196 – 1. 9. 2013
- Linka 196 – 29. 6. 2013
- Linka 196 – 17. 6. 2013
- Linka 196 – 3. 3. 2013
- Linka 196 – 18. 2. 2013
- Linka 196 – 7. 1. 2013
- Linka 196 – 20. 11. 2012
- Linka 196 – 30. 6. 2012
Zajímavá místa na trase:
- Pod Jezerkou – Divadlo Na Jezerce, park Jezerka
Jezerka (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Michelská – Michelská synagoga
- Kačerov – železniční zastávka Praha-Kačerov, depo Kačerov, garáže Kačerov
- U Labutě – rybníky Labuť, východiště po žluté turistické značce do Michelského a Kunratického lesa
- Nemocnice Krč – Thomayerova nemocnice
Thomayerova nemocnice (zdroj: Mapy.cz autor: Karel Hybš)
- Sulická – vrch Nad Lesním divadlem
- Sídliště Novodvorská – Kulturní centrum Novodvorská, Městská knihovna v Praze, Úřad městské části Praha 4, Tradiční divadlo Zvoneček
- Jílovská – Obchodní dům Novodvorská Plaza
Obchodní dům Novodvorská Plaza (zdroj: Mapy. cz autor: praguephoto)
- Ve Studeném, Vrbova – Zimní stadion Kobra, Hřbitov Braník
- U Staré pošty – Branické divadlo, Dominikánský dvůr, Zámek Braník, Dub v Branickém Mezivrší, kostel Svatého Prokopa, divadlo Julie Jurištová, muzeum Klub přátel armády, divadlo Divadlo Duncan centre
- Přístaviště – Evangelický kostel
Evangelický kostel (zdroj: Mapy.cz autor: tučňák 007)
- Lihovar – bývalý Lihovar, Výtopna Zlíchov
- Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
Video z linky:
Vytvořeno: 4. 9. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 1. 6. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Poprosím doplnit linku 194
Víme o ní, článek brzy začneme.
Linka 196 již nekončí v zastávce Strašnická, ale končí v dřívější zastávce Kloboučnická. Na Strašnické nyní končí linka 154, která jede až do zastávky Koleje Jižní Město.
V plánku máte ještě, že končí na Strašnické chci, aby se to včas opravilo.
Mne přeci nezajímá jak to jezdilo v minulosti, to klidně vymažte. Třeba bus č. 196. zajím mne nynější trasa .
Na lince 196 už jezdeji kloubove autobusy celotydne