Linka 150

 

Pražská autobusová linka 150

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Želivského, Na Beránku)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy: 40 min

Délka linky: 14 km

Zastávky:

ŽELIVSKÉHO (A) – Želivského (T) (A) – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – Chodovská – Plynárna Michle (×) – Michelská – Ohradní (Z) (×) – Hadovitá – Jemnická – Pod Dálnicí – Kačerov (C) (V) – Nemocnice Krč – Zálesí – Novodvorská – Lhotka – Sídliště Lhotka – Hasova – Labe – Družná – Tylova čtvrť – Poliklinika Modřany – Písková (×) – Platónova – Petržílova – Pavelkova – NA BERÁNKU

Historie:

Počátky historie linky 150 můžeme přiřadit k datu 27. května 1995, kdy byla uvedena do provozu tramvajová trať do Modřan. Linka 150 byla zavedena ve zcela nové trase Nádraží Braník – Labe – Sídliště Lhotka – Kačerov a jednalo se pouze o doplňkovou linku, provozovanou ve špičkách pracovních dnů.

Pokud se vrátíme na chvíli do historie, do 26. května 1995 byla provozována v trase Nádraží Braník – Násirovo náměstí, do roku 1989 jezdila až na Sídliště Libuš (následně nahrazena 173), samotný její provoz přitom začal už v roce 1969 z Braníka na Tyršovu čtvrť. Právě trasu linky 150 a přilehlých souběžných linek (106, 117) nahradily tramvaje, které tu mají dodnes nezastupitelnou roli.

P9290514Karosa B 941 na lince 150 na sídlišti Lhotka (foto: LN)

Nyní se vrátíme opět k novodobé 150, po radikální změně v roce 1995 došlo po 7 letech 31. srpna 2002 k prodloužení z Kačerova na Kloboučnickou, na druhé straně byla místo na Nádraží Braník vedena k modřanské poliklinice. Zároveň dostala od roku 2002 expresní charakter do Lhotky oproti lince 139. Z Kačerova totiž vynechává zastávky a zastavuje pouze u Nemocnice Krč a dále až v sídlišti Lhotka s počáteční zastávkou Lhotka. K 14. prosinci 2003 byla na lince 150 zřízena nová nástupní zastávka Čechova čtvrť. Reorganizace linkového vedení v oblasti Kačerova měla v září 2009 za následek převedení linky 150 z Michelské přes Slavii na Želivského.

Se zavedením tzv. metropolitní sítě byl v září 2012 lince 150 uznán celodenní a celotýdenní charakter a byly nasazeny kloubové vozy. Mimo tyto dvě zásadní změny došlo k jejímu prodloužení do oblasti Baby a Na Beránku, kde je ukončena dodnes. Linka 139 byla v této souvislosti odkloněna do Komořan.

Další změna, která přišla 29. června 2013, přinesla ve večerních hodinách (po 21 hod.) zkrácení o úsek Želivského – Kačerov. Tato změna byla vrácena zpět 15. 10. 2016, přičemž nově linka 150 zastavuje i v zastávkách Zálesí a Novodvorská, čímž ztrácí svůj expresní charakter.

P9290580linka 150 v zastávce Chodovská (foto: LN)

Mapa:

150

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6-7,5
15
7,5-10
15-20
15
15
15-20
20
15
15-20

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Želivského – Nový židovský hřbitov
  • Čechovo náměstí – kostel sv. Václava
  • Michelská – Michelská synagoga
  • Kačerov – železniční zastávka Praha-Kačerov
  • Lhotka – kostel Panny Marie Královny míru

752 - Lhotka - kostel Panny Marie Královny mírukostel Panny Marie Královny míru (foto:OK)

  • Sídliště Lhotka – kaple sv. Petra a Pavla
  • Písková – NS Modřanská rokle

Fotografie z linky: P9290417

od Polikliniky Modřany odjíždí Citybus, nasazený na linku 150, k sídlišti Baba a Na Beránku (foto: LN)

P9290560odjezd linky 150 z terminálu Kačerov (foto: LN)

4221 - linka 150 Želivského DPP SOR NB 18 6683u Strojimportu odbočuje 150 k druhé zastávce Želivského (foto: MCH)

4228 - linka 150 Bělocerkevská DPP Karosa B 941 6264

od Bělocerkevské pokračuje 150 na svoji poslední zastávku, konečnou Želivského (foto: MCH)

Video z linky:

linka 150 v trase Kačerov – Na Beránku (video: Autobusak24567)

Zveřejněno: 17. 4. 2013

Aktualizováno: 30. 8. 2017

Autor: Martin Chour (vybrané fotografie Lukáš Nekolný, mapa Vojta Vilímec)

Zdroj historie: vetinari.wz.cz, publikace 20 let ROPID, doprava.nafoceno.cz, vlastní materiály

5 reakcí na Linka 150

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *