Pražská autobusová linka 154
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 2 (Koleje Jižní Město, Strašnická)
Přestup na metro: A, C
Doba jízdy: 57/60 min
Délka linky: 21 km
Zastávky:
STRAŠNICKÁ (A) – Strašnická (A) (Z) – Na Hroudě – Nádraží Strašnice (V) (×) – Korytná (×) – Želivecká (×) – Jesenická – U Lípy (×) – Záběhlická škola – Práčská (×) – Obchodní centrum Hostivař – Na Groši – Hostivařská – Nádraží Hostivař (V) – Nádraží Hostivař (V) – Gercenova – Řepčická – Boloňská – Nádraží Horní Měcholupy (V) (×) – Na Křečku (×) – Janovská (×) – Sídliště Petrovice – Sídliště Petrovice – Morseova (×) – Newtonova (×) – Horčičkova – Háje (C) – Modrá škola (Z) – Modrá škola (T) (×) – Prašná (Z) (×) – Brechtova – Šperlova – Donovalská – Brodského – Benkova – Pod Chodovem (×) – Chodov (C) – Jarníkova – Na Jelenách (×) – KOLEJE JIŽNÍ MĚSTO
Historie:
Linka 154 kdysi bývala pro jižní část města (zejména Petrovice, Horní Měcholupy a Jižní Město) velmi důležitou linkou lokální obsluhy. Postupnou dostavbou sídlišť její význam navíc ještě vzrůstal, jenže pak přišel s reorganizací MHD v září 2012 prudký pád. Následně byla plíživě omezována a nakonec zrušena na konci června 2013. S obměnou vedení Ropidu linka 154 jezdí od října 2016, ale již to není hlavní linka, která tyto oblasti napájí.
standardní SOR se blíží k zastávce Janovská (foto: VV)
Poprvé linka 154 vyjela do ulic hlavního města 15. dubna 1967 v trase: Vysočany, ÚNZ (ÚNZ = Ústav národního zdraví cca: Českomoravská) – Vysočanská radnice (dnes: Nádraží Vysočany) – Nový Prosek – Letňany (dnes: Staré Letňany) – Čakovice, ZJD (ZJD = Závod J. Dimitrova, pozdější název obratiště Avia-sever případně Za Avií (poloha obratiště)) – Čakovice (dnes: Za Avií) – Čakovice, ZPA (ZPA = Závody průmyslové automatizace, dnes: Čakovice). Zpočátku jezdila jen, když nejezdily souběžně vedené linky 152 a 153, ale 22. 8. 1967 byly obě linky zrušeny a nahrazeny posílením linky 154. Od 28. října 1967 jezdila v sobotu večer a v neděli celodenně až na Sokolovskou (dnes: Florenc). Další změna linku postihla s dokončením Vysočanské estakády, na kterou byla 24. ledna 1968 převedena. K 26. srpnu 1968 došlo k zavedení autobusových linek 158 a 159, což zapříčinilo zrušení linky 154.
vršovický Renault Citybus 12M za zastávkou Modrá škola (foto: LN)
„Stopadesásatčtyřka“ se následně k 30. září 1968 stala první linkou MHD obsluhující obce čerstvě přidružené k Praze. Její trasa byla následující: Spořilov – Chodov (cca: Chodovská tvrz, zastávka se nacházela na dnešní Starochodovské ulici) – Háje, MNV (dnes: Háje) – Petrovice, MNV (poloha zastávky) – Horní Měcholupy (cca: Na Vartě) – Náměstí J. Marata (dnes: Hostivařská).
Jak to tak při zprovoznění nového úseku metra bývá, už při uvedení do provozu prvního úseku „podzemky“, tj. Kačerov – Sokolovská, nastaly na povrchu hromadné změny MHD. Od 9. května 1974 je tedy linka 154 prodloužena ze Spořilova přes Severozápadní až na Budějovickou.
autobusy linek 122 a 154 u zastávky Brechtova (repro z „Pražský dopravní zeměpis II“)
Počínaje 3. lednem 1977 je „stopadesátčtyřka“ ještě prodloužena, konkrétně na Ryšánku, kde se však příliš dlouho neohřeje – ani ne o dva roky později je na Budějovickou opět zkrácena, ale tentokráte se současně natahuje i úsek na hostivařském konci linky, výsledná trasa po změnách tedy je: Budějovická – … – Náměstí J. Marata – Léčiva (dnes: Zentiva).
Za tři roky se však trasa opět, v souvislosti s novým úsekem metra C na Jižní Město, mění. Konkrétně 8. listopadu 1980 je zkrácena do úseku: Budovatelů (dnes: Chodov) – Benkova – Ke Stáčírně (poloha zastávky) – Prašná – Kosmonautů (dnes: Háje) – … – Náměstí J. Marata – Nádraží Hostivař.
vedení linky 154 po otevření metra C na Háje (screen: VJ)
Již 6. července následujícího roku dochází k prodloužení až do obratiště Koleje Jižní Město. Od 7. září 1982 nově jede přes zastávku Sídliště Hornoměcholupská (cca: Gercenova). Mezi 23. únorem 1983 a 7. květnem 1984 je také neúspěšně zkoušeno vedení přes zastávku Volha.
S prodloužením metra A na Skalku byla 5. července 1990 prodloužena do trasy: Koleje Jižní Město – Chodov – Donovalská – Háje – Newtonova – Sídliště Horní Měcholupy (dnes: Boloňská) – Nádraží Hostivař – Zahradní Město – Skalka. Toto je rovněž její historicky nejdelší trasa.
starší vršovický Citybus 12M před zastávkou Strašnická (foto: LN)
Období mezi 3. říjnem 2008 a 1. zářím 2009 bylo zasvěceno neúspěšnému pokusu o zkrácení linky z Kolejí Jižní Město na Chodov, ve zrušeném úseku byla nahrazena nepříliš spolehlivou linkou 136. Tři roky poté se to však již organizátorovi dopravy, společnosti ROPID, povedlo. Stalo se tak k datu 1. září 2012, kdy celá MHD byla zasažena spuštěním tzv. metropolitní sítě PID. Mezi změnami jsme tehdy mohli najít i zkrácení do trasy: Chodov – Jižní Město. S doladěním metropolitní sítě linek 29. června 2013 „stočtyřiapadesátka“ podlehla úplně a byla nahrazena přetrasovanou linkou 197.
SOR NB 12 odbavuje cestující v terminálu Háje (foto: LN)
S celkovou reorganizací autobusové dopravy na pravém břehu Vltavy došlo 15. 10. 2016 ke zřízení linky 154 v trase: STRAŠNICKÁ – Na Hroudě – Korytná – Jesenická – Záběhlická škola – Obchodní centrum Hostivař – Hostivařská – Gercenova – Boloňská – Na Křečku – Janovská – Sídliště Petrovice – Newtonova – Háje – Modrá škola – Brechtova – Donovalská – Benkova – Chodov – Na Jelenách – KOLEJE JIŽNÍ MĚSTO. Nahradila z části linky 101, 183, 196 a vložené spoje na lince 197 v úseku Na Jelenách – Háje. Obnovuje se přímé spojení k Obchodnímu centru Hostivař z oblasti Jesenické a Gercenovy, zároveň vedením linky přes zastávku Záběhlická škola dochází k posílení této oblasti ve vazbě na metro A. Na základě požadavku městských částí také linka 154 zajišťuje přímé spojení Horních Měcholup a Petrovic s obchodním centrem Chodov a také se tímto opatřením posiluje oblast s novou výstavbou podél ulice Hornoměcholupská ve vztahu k metru C Háje.
mladá řidička za malou chvíli odjede ze zastávky Modrá škola (foto: LN)
Staré jízdní řády
Zajímavá místa na trase:
- Strašnická – Kulturní dům Barikádníků, park Gutovka
- Nádraží Strašnice – železniční zastávka Praha – Strašnice, Kaple Panny Marie, Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie
- Korytná – Nákladové nádraží Praha – Strašnice
- Jesenická – Tělovýchovná jednota ASTRA Zahradní město
- U Lípy – záměk Záběhlice – turistické značky směr Michle, Kačerov, Jižní město
zámek Záběhlice (zdroj: Mapy.cz autor: PETR OBESLO)
- Záběhlická škola – PP Meandry Botiče (0,5 km) – turistická značka do hostivařského lesoparku (0,6 km)
- Práčská – Zámek Práče, Práčský rybník
- Obchodní centrum Hostivař – obchodní centrum Vivo Hostivař
- Nádraží Hostivař – železniční nádraží Praha-Hostivař, Knihovna Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze
- Gercenova – OC Taškent, sportovní centrum a plavecký bazén Univerzity Karlovy
- Řepčická – městská knihovna, Tenisové kurty Horní Měcholupy, Golf Club Hostivař, Pivovar Hostivar
Pivovar Hostivar (zdroj: Mapy.cz autor: Vratislav Vavřík Ag Stříbrný)
- Boloňská – Golf Club Hostivař,Úřad městské části Praha 15, Street workoutové hřiště Boloňská
- Nádraží Horní Měcholupy – Nádraží Horní Měcholupy, Golf Indoor Center Prague
- Janovská – dům pečovatelské služby
- Sídliště Petrovice – Hřbitov Petrovice
- Newtonova – staré centrum Petrovic – zámek – kostel sv. Jakuba Většího – Úřad městské části Praha-Petrovice – vodní nádrž Hostivař – východiště po červené značce podél Hostivařské přehrady (na sever) a údolím Botiče na Průhonice (na jih)
Petrovice – kostel sv. Jakuba Většího (foto: OK)
- Modrá škola, Háje – kostel a komunitní centrum Matky Terezy
- Brodského – Sportovní areál Jedenáctka VS, Aqua Sport Club
- Benkova – klikující autobus – Chodovská tvrz – sborový dům Jana Milíče z Kroměříže
Chodovská tvrz a kostel (foto: OK)
- Chodov – Centrum Chodov
- Jarníkova – OC Slunečnice, Kulturní centrum Zahrada, Poliklinika Šustova
- Koleje Jižní Město – Hornomlýnský rybník (Vernerák)
Hornomlýnský rybník (zdroj: Mapy.cz autor: Jan Krampera)
Video z linky:
Zveřejněno: 26. 4. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 7. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: publikace 20 let ROPID, autobusy.org, vlastní materiály
15 reakcí na Linka 154