Linka 152

 

Pražská autobusová linka 152

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Českomoravská, Sídliště Čimice)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy: 29/27 min

Délka linky: 11 km

Zastávky:

ČESKOMORAVSKÁ (B) – Vysočanská (B) – Prosek (C) – Sídliště Prosek – Střížkov (C) – Třebenická – Štěpničná (×) – Ládví (C) – Kobylisy (C) – Služská (×) – Písečná – Čimický háj (×) – Podhajská pole – Řepínská – Libeňská (×) – Čimice – Sídliště Čimice (T) – SÍDLIŠTĚ ČIMICE

Historie:

Linka 152 bývala silnou páteřní linkou spojující Čimice a Bohnice s nejbližší kolejovou dopravou, postupem času docházelo k omezování jejího provozu. Tato snaha dospěla do fáze, kdy od září 2012 jezdila jen v PD. S obměnou vedení ROPIDu došlo v říjnu 2016 k jejímu prodloužení přes Ládví, Střížkov, Prosek, Vysočanskou na Českomoravskou a obnovení provozu večer a o víkendu. 

SOR NB 18 v zastávce Podhajská pole (foto: VV)

Poprvé autobusy s číslem 152 do ulic hlavního města vyjely 29. listopadu 1965 v trase: Vysočany,, ÚNZ (ÚNZ = Ústav národního zdraví; cca: Českomoravská) – Klíčovská Krocínka Nový Prosek Čakovice (dnes: Za Avií) – Čakovice,, ZPA (ZPA = Závody průmyslové automatizace; dnes: Čakovice). Tehdy jezdila celodenně a celotýdenně. Spolu s linkami 141 a 151 nahradila zrušenou trolejbusovou linku 58. Přes Krocínku přestala jezdit 21. září 1966 a 1. března 1967 došlo ke zkrácení do Čakovic. K 21. srpnu 1967 došlo k jejímu zrušení. 

 setkání Karosy B961 na lince 152 a SORu NB 12 na lince 144 (foto: LN)

První linkou obsluhující Čimice byla od 9. ledna 1950 linka Č v trase: Čimická (dnes: Ke Stírce; přestup na tramvaj) – Ubikace (cca: Řepínská) – Čimice. S přeznačením autobusových linek obdržela 31. prosince 1951 linka Č číslo 106. „Stošestka“ byla však provozována pouze ve špičkách všedních dnů. K 1. lednu 1961 byla pohlcena linkou 102, která jezdila v trase: Čimická – Ubikace – Bohnice/Čimice. Pro Čimice to znamenalo velké zlepšení, protože je obsluhovala celotýdenně. 

klíčovská Karosa B941E ev. č. 6300 míří na Českomoravskou (foto: LN)

K rozdělení došlo 2. ledna 1973, kdy z větve do Čimic vznikla linka 152, ta od tohoto data jezdila v trase: Kobylisy, Čimická – Ubikace – Čimice – Dolní Chabry,, MNV (cca: Osecká), přičemž úsek z Čimic do Chaber zajišťovaly jen vybrané spoje.

3. prosince téhož roku došlo k jedné radikální změně, všechny spoje byly prodlouženy přes Kosteleckou (dnes: Ďáblice) až do Čakovic k Závodu J. Dimitrova (pozdější název obratiště Avia-sever případně Za Avií (poloha obratiště)). Z Chaber do Čakovic jezdila 152 pouze ve špičkách. Dne 5. února 1975 bylo přistoupeno k jejímu zkrácení do Chaber, které bylo nahrazeno zřízením linky 202 ze Sídliště Bohnice přes Lodžskou (dnes: Katovická), Čimice, Dolní Chabry,, MNV a Kosteleckou (dnes: Ďáblice) do Čakovic k Závodu J. Dimitrova.

152 001vedení linky 152 mezi lety 1975 – 1983 (screen: MCH/mapa z roku 1978)

K 26. březnu 1983 byla zkrácena od Kobylis do Čimic a s tím byl omezen i rozsah provozu – provozována byla pouze ve špičkách. Naopak na její dceřiné lince 202 došlo k posílení a od roku 1980 byly Čimice obsluhovány linkou 181.

S otevřením třetího úseku metra C z Florence na Fučíkovu (dnes: Nádraží Holešovice) bylo 4. listopadu 1984 přistoupeno k prodloužení do trasy: Fučíkova – Vychovatelna Ke Stírce Písečná Čimice Sídliště Čimice a provoz byl obnoven opět na celotýdenní. Po zprovoznění čtvrtého úseku metra C z Nádraží Holešovice na Ládví byla 26. června 2004 ukončena u nové stanice metra Kobylisy. Se zprovozním úseku metra C z Ládví do Letňan byla 9. května 2008 byla linka 181 v oblasti Čimic nahrazena prakticky totožnou linkou 183.

Se spuštěním metropolitní sítě linek byl 1. září 2012 zrušen večerní a víkendový provoz, ten byl nahrazen posílením linek 183 a 202. Proti tomuto opatření protestovali důchodci z Domova seniorů Slunečnice (zastávka Řepínská), že se tam nemají jak dostat, a tak byly 29. 6. 2013 v PD večer a o víkendu CD spojeny linky 144 a 202 (na Mazurské se změnilo číslo) a tím se na linku 144 dostaly standardní autobusy.

vedení linky 152 mezi lety 2004 – 2016 (mapa: VV)

S celkovou reorganizací autobusové dopravy byla 15. října 2016 prodloužena z Kobylis přes Střížkov, Prosek a Vysočanskou na Českomoravskou. V prodlouženém úseku nahrazuje linky 158 a 183. Propojením původní části trasy s novým úsekem také došlo k posílení směrové kapacity mezi Bohnicemi a Vysočany, což zajistilo lepší rozložení poptávky mezi linkami 102, 152 a 177 a došlo k výraznému posílení relace Kobylisy – Ládví – Prosek, neboť na lince 183 jezdily do 15. 10. 2016 standardní vozy, a ty byly kapacitně přetěžovány. Na lince 177 tím došlo k odstranění kapacitních problémů v úseku Kobylisy – Podhajská pole, kde je využívána i pro cesty ke stanici metra Kobylisy, a u linky 102 k eliminaci přetěžování daného provozem standardních vozů. Rozšíření provozu na celý týden zajistilo posílení provozu na Sídliště Čimice. Zastávku Řepínská obsluhují kloubové autobusy v rozumném intervalu po celý týden a linky 144 a 202 již nejsou spojeny. Nutno dodat, že provoz standardních autobusů na lince 144 o víkendech se osvědčil, a tak tam zůstaly dodnes.

Při konání akce v O2 aréně bývá po skončení linka 152 zpravidla posílena, záleží na objednávce pořadatele. Díky tomu se i v současnosti mohou na lince 152 mimořádně objevit vozy standardní délky.

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6 – 7/8
15
7/8
20
15
15
20
20
15
20


Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Českomoravská – Galerie Harfa, O2 aréna, Divadlo Gong
  • Vysočanská  – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy a. s., náměstí Organizace spojených národů, železniční stanice Praha – Vysočany 
  • Prosek – Kostel sv. Václava

kostel sv. Václava (foto: OK)

  • Sídliště Prosek – park Přátelství  
  • Střížkov – stanice metra C, domov mládeže, hotel Duo, plavecký bazén

stanice metra C Střížkov (zdroj: Mapy. cz autor: michal křemen)

  • Třebenická –  TJ Meteor Praha, Wellness Ďáblice
  • Štěpničná – Židovský hřbitov Praha-Libeň
  • Ládví – Kulturní dům Ládví 
  • Kobylisy – Kostel sv. Terezie od Dítěte Ježíše, Zeměměřičné a katastrární úřady, divadlo Karla Hackera, Salesiánské divadlo
    Městská knihovna v Praze, Dům Bible 
  • Čimický háj – zelená turistická značka Čimickým hájem, plavecký bazén Šutka, Pomník osvobození Rudou armádou

Pomník osvobození Rudou armádou (zdroj: Mapy.cz autor: Štěpán Jůza)

  • Podhajská pole –Tělovýchovná jednota Slovan Bohnice – Praha 8
  • Libeňská – psychiatrická nemocnice Bohnice, kostel sv. Václava

kostel sv. Václava (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)

  • Čimice – kaple sv. Jana Nepomuckého – východiště po modré turistické značce k Vltavě – Čimický rybník

a53 - Čimice - kapličkakaplička v Čimicích (foto: OK)

  • Sídliště Čimice – východiště po zelené do Dolních Chaber a Zdib – východiště po žluté Drahanským údolím

c68 - údolí Vltavy u ústí Drahanského potokaústí Drahanského potoka (foto: OK)

Video z linky:

 Zveřejněno: 24. 4. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 3. 7. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

One Response to Linka 152

  1. LN říká:

    Jen opravím, že na 3. fotce je linka 152 a linka 200, ale linka 144 tam rozhodně není. A navíc 2. a 3. fotku jsem vyfotil já.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *