Pražská autobusová linka 106
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Nádraží Braník, Kačerov)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 23/19 min
Délka linky: 7,8/7,2 km
Zastávky:
NÁDRAŽÍ BRANÍK (V) – Nádraží Braník (V) (T) (×) – Černý kůň (×) – V Mokřinách (×) – Na Lysinách – Jitřní (×) – Psohlavců (×) – Zatáčka – Jílovská – Sídliště Novodvorská – Novodvorská – Sulická (×) – Zálesí – Nemocnice Krč – U Labutě (×) – KAČEROV (C)
Historie:
Linka 106 byla zavedena 9. ledna 1950, tehdy označována ještě písmenem Č v trase: Čimická (dnes Ke Stírce) – Ubikace (dnes Řepínská) – Čimice (od roku 1952 až k obratišti Sídliště Čimice). Jednalo se o část do té doby provozované linky C (od roku 1951 přečíslované na 102, Čimická – Bohnice). Provozována byla jen o špičkách. Stejně jako linka C, byla 31. prosince 1951 byla linka Č přečíslovaná na linku 106. V trase od roku 1950 jezdila až do začátku 60. let, do 31. prosince 1960, kdy byla opět sloučena s linkou 102 => zrušena.
linka 106 na konečné Nádraží Braník (foto: LN)
Podruhé byla zavedena ani ne rok po jejím rušení, 9. října 1961, kdy vyjela v trase: Novodvorská – Klánova – Nádraží Braník. Provoz byl zajišťován ve všední dny do cca 20 hodin. Od 1. února 1962, tedy po půl roce provozu, byla trasa změněna a jediné, co lince zbylo v původní podobě, byly původní konečné zastávky Novodvorská a Nádraží Braník. Trasa: h. Provozována byla ve všední dny, stejně jako dříve, nýbrž celodenně. linka 106 v letech 1950 – 1960 (foto: archiv DP)
Konečná v Braníku zůstala 5 let, nicméně 21. ledna 1966 byla prodloužena dále přes zastávky Černý kůň, Bellarie a Tylovo náměstí do konečné zatávky Baba III (dnes Násirovo náměstí). Se změnou trasy byl i rozšířen provoz na celotýdenní. O půl roku později se “stošestka” dočkala změny i na druhém svém konci. A tak 26. června 1966 byla prodloužena z Kačerova přes Michelské náměstí (dnes Michelská) na Kloboučnickou. O 5 let později, 5. dubna 1971 byla zkrácena z Baby III na Nádraží Braník. Ve zbylém úseku byla nahrazena novou linkou 170.
linka 106 na křižovatce Štúrova x Zálesí (foto: Jiří Vařečka)
Se zprovozněním prvního úseku metra v Praze, 9. května 1974, se dostala linka 106 do prodloužené trasy: Čechovo náměstí – Ukrajinská – Kloboučnická – … – Nádraží Braník. Od 16. března 1977 do 15. prosince 1983 byla ještě chvíli vedena až na Babu III. V dalších letech zůstala bez zásadních změn, než byla 23. listopadu 1990 zkrácena na Kloboučnickou a s tím souviselo i omezení provozu linky. Se zprovozněním tramvajové trati do Braníka, byla v květnu 1995 prodloužena přes Ukrajinskou a Koh-i-noor na Kavkazskou + ještě byl rozšířen provoz na celotýdenní. V této trase vydržela celkem 17 let!
linka 106 v zastávce Černý kůň (foto: MCH)
Se zavedeném metropolitní sítě od 1. září 2012 se mimo jiné i lince 106 změnila trasa, stejně jako desítkám jiných linek. Trasa: Roztyly – Sídliště Spořilov – Spořilov – Starý Spořilov – Kačerov – Novodvorská – Zatáčka – Nádraží Braník. S poslední úpravou metropolitní sítě, která proběhla 29. června 2013, byla linka 106 zkrácena na Kačerov a na druhém svém konci nově začala obsluhovat centrální část Hodkoviček, přičemž byla především zřízena zastávka Jitřní. Po celou dobu provozu jsou na linku vypravovány autobusy standardní délky.
linka 106 na Kačerově (foto: LN)
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Sídliště Novodvorská – Úřad městské části Praha 4
- Černý kůň – kaple sv. Bartoloměje
- Nádraží Braník – Vršovická vodárna – přírodní památka U Branického pivovaru
Fotografie z linky:
linka 106 vyčkává na konečné Nádraží Braník na čas odjezdu (foto: LN)
Video:
linka 106 v trase Kačerov – Nádraží Braník (video: LN)
Zveřejněno: 28. 5. 2012
Aktualizováno: 1. 8. 2017
Autor: Martin Chour
U zastávky Černý kůň vám chybí že je na znamení doplňte.
Zapomněl jsem si v busu reprák ne nenašel ho někdo prosím?