Linka 158

 

Pražská autobusová linka 158

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Letňany, Čakovice, Třeboradice)

Přestup na metro: B, C

Doba jízdy: 21 min

Délka linky: 8 km

Zastávky:

LETŇANY (C) – Výstaviště Letňany (×) – Boletická (×) – Rychnovská (+) – Staré Letňany – Avia Letňany (×) – Krausova (Z) – Krausova (T) – Trutnovská (×) – Obchodní centrum Čakovice – Nádraží Čakovice (V) (×) – Cukrovar Čakovice (×) – Ke Stadionu – Náměstí Jiřího Berana – Čakovice – U Bílého mlýnku (x) – Králova (x) – TŘEBORADICE 

Historie:

Zatímco linka 158 zavítala poprvé do Čakovic v roce 1978, první autobusová linka tu projela již v roce 1912 (není podloženo jestli opravdu přes Miškovice jela). Jisté však je, že od roku 1926 projížděla Miškovicemi linka z Vysočan do Kostelce nad Labem provozováno Autodopravní společnost, od roku 1951 linka ČSAD č. 01010.

B 731 na Letňanech linka 158Karosa B 731 nasazená na linku 158 v Letňanech (foto: MCH)

26. srpna 1968 dochází k zavedení linky 158, která v trase Vysočany, ÚNZ (dnes Českomoravská) – Prosek – Letňany (dnes Staré Letňany) – Čakovice, ZJD (v areálu Avie Letňany, cca na křižovatce ulic Za Avií × K Avii) – Čakovice (dnes Nádr, Čakovice) – Čakovice, ZPA (dnes Čakovice) – Miškovice jako první městská linka obsluhuje Miškovice, přičemž do Miškovic je vedena jen část spojů. S výstavbou sídliště Letňany je od 23. ledna 1978 ze starých Letňan (tedy podél dnešní ulice Beranových) převedena přes Tupolevovu, Fryčovickou a Běloveskou (dnes OC Čakovice) a dále obdobně přes Čakovice do Miškovic. Po půl roce se 3. května 1978 opět vrací do své původní trasy přes staré Letňany.

P2060853jednoho krásného jarního dne zachycená 158 před obchodním centrem Čakovice (foto: MCH)

Po 10 letech došlo 1. února 1988 k další změně, která souvisela s rozšířením areálů Avie Letňany a tím zneprůjezdnění čakovické ulice. „Stopadesátosmička“ tak byla od Avie Letňany vedena odklonem přes Masokombinát Čakovice (dnes OC Čakovice).

Když bylo 22. listopadu 1990 prodlouženo metro B z Florence na Českomoravskou, znamenalo to pro severovýchodní část Prahy velké změny. Linky 158 se změny dotkly jen minimálně, došlo pouze k převedení k novému autobusovém terminálu Českomoravská.

3847 - linka 158 Čakovický zámek DPP Karosa B 931 7478linka 158 přijíždí do zastávky Cukrovar Čakovice (foto: MCH)

Během dalších 18 let nedošlo k žádným změnám, těmi dalšími a lince 158 osudnými se staly změny s otevřením metra C z Ládví do Letňan 9. května 2008. Při těchto změnách byla 158 zrušena a nahrazena linkou 110 (Avia Letňany – Staré Letňany – Letňany – Hloubětín – Sídliště Lehovec – Kyje – Jahodnice – Hostavice – Dolní Počernice) 166 (Palmovka – Letňany – Staré Letňany – OC Čakovice – Čakovický zámek – Třeboradice – Teplárna Třeboradice), 210 (Nádraží Holešovice – Vychovatelna – Střížkov – Českolipská – Letňany – Tupolevova – OC Čakovice – Ke Stadionu – Miškovice)posílenou příměstskou linkou 365 (Letňany – Kostelec n.L.) a linkou 377 (Letňany – Kostelec n.L.).

IMG_3657158 po odbavení všech cestujících v zastávce Prosek (foto: MCH)

Jak se později ukázalo, změny byly valnou většinou cestujících zamítnuty a tak po 3 měsících dochází v oblasti Letňan k další reorganizaci, od 30. srpna 2008. Při těchto změnách je zrušena linka 210, která je nahrazena prodlouženou linkou 134 v trase Kavkazská – … – Nádraží Libeň – (Českomoravská) – Vysočanská – Klíčovská – Letňany – Staré Letňany – OC Čakovice – Ke Stadionu – Miškovice. Zároveň je zkrácena i linka 110 na Letňany a opět nahrazena linkou 134.

IMG_3669Irisbus Citybus 12M nasazený na linku 158 v pražských Letňanech (foto: MCH)

V následujícím roce nadešlo k dalším čtyřem reorganizacím linkového vedení v oblasti Letňan a Proseka! Při jedné z nich, 29. listopadu 2009, došlo k obnovení námi popisované linky 158 v podobné trase jako jezdila do roku 2008 Českomoravská – Vysočanská – Prosek – Letňany – Staré Letňany – OC Čakovice – Ke Stadionu – Miškovice. Jedinou změnou oproti variantě do roku 2008 bylo zajíždění do obytné čtvrti v Čakovicích, tj. zastávek Ke Stadionu a Náměstí Jiřího Berana.

3432 - linka 158 Náměstí Jiřího Berana DPP SOR NB 12 3638158 vedle náměstí Jana Berana ve stejnojmenné zastávce (foto: MCH)

Poslední změnou si prošla linka 158 16. listopadu 2015, která ale neměla vliv na její trasu. Došlo k zavedení vložených spojů v trase Letňany – Avia Letňany a v opačném směru v trase Krausova – Letňany, čímž byl v ranní špičce docílen na lince 158 interval 2-3 min. Od 15. října 2016 došlo ke zkrácení na Letňany a v opačném směru na Čakovice.

Mapa:

158

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
12
30
15
40
30
30
40
40
30
40

  Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Vysočanská – NS MČ Praha 9
  • Cukrovar Čakovice – zámek Čakovice

zámek Čakovice (foto: OK)

  • Náměstí Jiřího Berana – kostel sv. Remigia

kostel sv. Remigia (foto: OK)

  • Miškovice – východiště po červené do Nové a Staré Brázdimi (PP Kuchyňka) a Jenštejna (zřícenina hradu Jenštejn) – východiště po žluté do Ctěnic (zámek Ctěnice a muzeum kočárků) a Vinoře(zámek Vinoř a kostel Povýšení svatého Kříže)

křížek v Miškovicích (foto: OK)

Video z linky:

linka 158 Českomoravská – Miškovice (video: Jakub Lachy)

Zveřejněno: 28. 4. 2013 Aktualizováno: 29. 11. 2015 Autor: Martin Chour (vybrané fotografie Lukáš Nekolný, mapa Vojta Vilímec) Zdroj historie: publikace 20 let ROPID, autobusy.org, vlastní materiály

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *