Linka 91

Pražská tramvajová linka 91

noční linka

V provozu: celotýdně

Vozy: 1

Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PV

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ne

Konečné zastávky: 2 (Divoká Šárka, Nádraží Strašnice/Radošovická)

Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)

Doba jízdy: 59/60 min

Délka linky: 19 km

Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!

Zastávky:

DIVOKÁ ŠÁRKA – Vozovna Vokovice – Nad Džbánem – Nádraží Veleslavín – Červený Vrch – Sídliště Červený Vrch – Horoměřická – Bořislavka – Hadovka – Thákurova – Dejvická – Vítězné náměstí – Hradčanská – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Šumavská – Vinohradská vodárna – Perunova – Orionka – Flora – Olšanské hřbitovy – Želivského – Želivského – Vinohradské hřbitovy – Krematorium Strašnice – Vozovna Strašnice – Vozovna Strašnice (Z) – Nad Primaskou (T) – Strašnická – Na Hroudě – NÁDRAŽÍ STRAŠNICE (S) – RADOŠOVICKÁ (Z)

Historie:

Na úvod je také dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjeli již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.

O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měli v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.

linka 51 na Masarykově nádraží (foto: MCH/2016)

Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.

Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 51. Trasa byla podobná té dnešní: Radošovická – Strašnická – Želivského – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka. Interval byl stanoven na 40 minut.

Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 51, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Radošovická – Strašnická – Želivského – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka.

29. dubna 2017 byla přečíslována z linky 51 na 91 kvůli jednotné řadě 9x pro noční linky kvůli postupné integraci linek do Pražské integrované dopravy.

Mapa:51

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
30
30
30

Platný jízdní řád
Staré jízdní řády

Zajímavá místa na trase:

  • Divoká Šárka – kostel u sv. Matěje
  • Vozovna Vokovice – vozovna Vokovice
  • Nádraží Veleslavín – zámek Veleslavín
  • Vítězné náměstí – Ústřední archiv a muzeum církve československé husitské, Armáda ČR, park Hadovka
  • Hradčanská – Ministerstvo obrany
  • Sparta – AC Sparta fotbal
  • Letenské náměstí – letenská vodárna, Ministerstvo vnitra, Národní zemědělské muzeum, Národní technické muzeum
  • Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
  • Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
  • Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
  • Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
  • Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
  • Václavské náměstí – památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
  • Vodičkova – Úřad Prahy 1
  • Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
  • Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
  • Štěpánská – kostel sv. Štěpána, Velvyslanectví Španělska, rotunda sv. Longina
  • Náměstí Míru – kostel sv. Ludmily, Úřad m. části Prahy 2, Národní dům
  • Vinohradské hřbitovy – Vinohradské hřbitovy, kostel sv. Václava

Zveřejněno: 10. 10. 2012
Aktualizováno: 30. 6. 2017
Autor: Martin Chour

4 reakce na Linka 91

  1. Hana říká:

    Dobry den potrebujivdat toto tel ridici co dne 23.11. Ridil 51 okolo 2 50 735865546 on bude vedet nessie love kolega rikal ze to je pan vorlik diky moc za predani vzkazubBartosova ps vim ze nejstevseznamka ale vyjimecne

  2. Frantiček Bloudek říká:

    Proč nepublikujete noční tramvajové řády ? když v tom čase
    nejezdí metro ?
    Publikujete všejijaké bláboly ale když člověk nutně potřebuje vnoci někam cestovat, tak aby šel pěšky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *