Linka 190

 

Pražská autobusová linka 190

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Smíchovské nádraží, Na Beránku)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 21/22 min

Délka linky: 9/10 km

Zastávky:

SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (V) – Lihovar – Pobřežní cesta (×) – Nádraží Braník (V) (Z) – Nádraží Braník (V) (T) (×) – Černý kůň (×) – U Belárie (×) – Zátišská (×) – Družná – Tylova čtvrť – Poliklinika Modřany – Písková (×) – Platónova – Petržílova – Pavelkova – NA BERÁNKU

Historie:

Linka 190 (do 29. dubna 2017 linka 253) paří do skupiny stabilních linek. Již od roku 1987 spojuje Modřany a Braník se Smíchovem. 

17 let stará Karosa B941E na lince 190 se blíží k zastávce Lihovar (foto: LN)

S otevřením druhého úseku metra C, který vedl ze stanice Kačerov do stanice Kosmonautů (dnes: Háje), 8. listopadu 1980 byla řada linek oslabena, odkloněna či dokonce zrušena, ale vznikly i nové linky jako např. 253, která od tohoto data vyjíždí v trase: Jižní městoHorčičkova – Kosmonautů (dnes Háje) – Majorova (dnes: Metodějova) – Zupkova (dnes: Ke Kateřinkám) – Družby (dnes: Opatov) – Litochlebské náměstí – Mikulova – Protivova (dnes: Hněvkovského) – Modrá škola – Kosmonautů (dnes: Háje) – Horčičkova Jižní Město. Linka vyráží v celodenním a celotýdenním provozu, přičemž jsou obsluhovány oba dva směry tohoto polookruhu.

vedení autobusové linky 253 po otevření metra C do Jižního Města (screen: VJ)

Hlavním cílem nového linkového vedení na Jižním Městě byla snaha zamezit nárazovému přetěžování dlouhých tranzitních linek, a tak došlo k odklonění těchto linek z hlavních ulic do méně významných vedlejších ulic a přenechání provozu nově zavedeným zvláštním linkám, které jedou od nejbližší stanice metra. 

2533333zastávku Nádraží Braník ve směru do centra, umístěnou přímo před výpravní budovou nádraží Praha – Braník, právě obsluhuje vůz 6159 (foto: JM)

Časem se zjistilo, že tento systém se u cestujících moc nechytl, protože si cestující radši došli na metro nebo na tranzitní linky. První změna se udála 2. února 1981, při které byla zkrácena do trasy: Jižní Město – Kosmonautů (dnes: Háje) – Zupkova (dnes: Ke Kateřinkám) – Družby (dnes: Opatov) – Protivova (dnes: Hněvkovského) – Modrá škola – Kosmonautů (dnes: Háje), ale ani to nestačilo, a tak byla 27. listopadu 1982 zrušena. V části trasy byla nahrazena linkami 227, 239 a 267

linka 190 je jediná městská linka, která manipuluje na Smíchovském nádraží uvnitř tramvajové smyčky, kam právě odbočuje SOR NB 18 (foto: LN)

Podruhé byla linka 253 zavedena 31. srpna 1987 ve zcela odlišné trase: Smíchovské nádraží Nádraží Braník Družná – Sídliště Modřany (dnes: Poliklinika Modřany) – Na Beránku. Rozsah provozu měla linka stanoven jen na přepravní špičky pracovních dnů, kdy posilovala provoz kapacitní linky číslo 170, ale od 27. října 1988 přišlo jeho rozšíření na celotýdenní. 

Je asi s překvapením, že v této trase vydržela více jak 30 let. Mezitím došlo 29. dubna 2017 k přečíslování linky 253 na 190. Tato změna souvisela s uvolněním řady 251 – 299 pro školní linky. 

vedení linky 253 v oblasti Modřan po otevření tramvajové trati na Sídliště Modřany (screen: VJ)

Linka je spjata s autobusy DPP. Během provozu linky 253 na Jižním Městě a posléze i ve druhém obsazení byla provozována standardními autobusy. Od 4. září 1989 je na lince veden smíšený provoz standardních a kloubových autobusů, které od 4. prosince 1989 vystřídá vypravování kloubových vozů. Ve standardních vozech byl také zpočátku 21. století veden víkendový provoz v období letních školních prázdnin, od léta 2008 je však od této praxe upuštěno.

Karosa B941 za malou chvíli odbaví cestující v zastávce Na Beránku (foto: LN)

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
5-6
15
7,5-10
15-20
15
15
15-20
20
15
15-20

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
  • Lihovar – bývalý Lihovar, přívoz na Veslařský ostrov
  • Pobřežní cesta – bývalé Branické ledárny

Bránické ledárny (zdroj: Mapy.cz autor: PETR STANEK)

  • Nádraží Braník – železniční stanice Praha-Braník, branický pivovar, přírodní památka U Branického pivovaru
  • Černý kůň – kaplička sv. Bartoloměje

kaplička sv. Bartoloměje (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)

  • Družná – Úřad městské části Praha 12, Divadlo Na Cikorce, vyhlídkový komín DDM Modřany

vyhlídkový komín DDM Modřany (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek) 

  • Poliklinika Modřany – východiště do Modřanské rokle (po modré turistické značce), Obchodní pasáž Sofie, Obchodní centrum Modřany, Poliklinika Modřany
  • Pavelkova – Kulturní dům Otava 
  • Na Beránku – východiště do přírodního parku Modřanská rokle – Cholupice (po zelené turistické značce) 

Video z linky: 

 Vytvořeno: 26. 4. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 24. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

 

Jedna reakce na Linka 190

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *