Pražská autobusová linka 170
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: klasická
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Pražská čtvrť, Jižní Město)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 53/57 min
Délka linky: 20 km
Zastávky:
PRAŽSKÁ ČTVRŤ – Záhorského (×) – Štěpařská (×) – Poliklinika Barrandov – Chaplinovo náměstí – Högerova (×) – Geologická (×) – Terasy (×) – Přístaviště – U Staré pošty – Branické náměstí – Vlnitá – Pod Ryšánkou (×) – Na Vrstevnici (×) – Dolnokrčská (×) – Na Staré cestě (×) – Ryšánka (T) – Na Strži (Z) – Krčská – BUDĚJOVICKÁ (C) – Brumlovka (+) – Vyskočilova – Pekárenská (Z) (×) – Pod Dálnicí (T) – V Zápolí (Z) (×) – V Zápolí (T) – Depo Kačerov – Severozápadní – Spořilov – Hlavní (Z) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Chodovec – Benkova – Brodského – Donovalská – Šperlova – Brechtova – Prašná (T) (×) – Modrá škola (Z) (×) – Modrá škola (T) – Háje (C) – Horčičkova – JIŽNÍ MĚSTO
Historie:
Autobusová linka č. 170 vznikla až počátkem 70. let, přesto je její historie vcelku bohatá. Její vznik ovšem nebyl tak obvyklý jako u ostatních linek, kde došlo k nabídnutí nového spojení nebo zavedení autobusové dopravy do lokality zatím bez provozu VHD.
autobus na lince 170 u polikliniky Barrandov (foto: MCH/2015)
Stosedmdesátka vznikla rozdělením linky 106 na 2 části. Do roku 1971 totiž linka 106 jezdila v trase Kloboučnická – Kačerov – Nemocnice Krč – Novodvorská – Libušská (dnes Sulická) – VÚ A. S. Popova (dnes Jílovská) – Zatáčka – Nádraží Braník – Baba III (dnes Násirovo náměstí). S ohledem na to, že většinová část cestujících využívala linku 106 k přepravě k nejbližší tramvaji, která v té době končila na Nádraží Braník, a také proto, že svojí délkou byla 106 často nestabilní, došlo 5. dubna 1971 k jejímu rozdělení na 2 samostatné linky – linku 106 v trase Kloboučnická – Nádraží Braník a linku 170 v trase Nádraží Braník – Belárie – Modřany (dnes Obchodní náměstí) – K Vystrkovu – Baba III (dnes Násirovo náměstí).
Pro dopravu do Modřan v této době bohatě stačila 170, která nebyla ani nijak závratně využívána, neboť v této době ještě nestálo zdejší sídliště. První příležitost k prodloužení 170 se naskytla 29. září 1975, kdy byla z Nádraží Braník prodloužena přes zastávky Vinutá (dnes Psohlavců) – Výzkumný ústav A. S. Popova (dnes Jílovská) – Novodvorská – Libušská (dnes Sulická) – Nemocnice Krč – Kačerov – Kloboučnická, tedy po trase linky 106. Stosedmdesátka se oproti lince 106 lišila vedením dále do Modřan za nádražím Braník, kde linka 106 končila, a na své druhé straně svým ukončením již na Kloboučnické, přitom linka 106 vedla až na Čechovo náměstí.
linka 170 v počátcích provozu mezi lety 1977 – 1983 (mapa: MCH/1978)
Ačkoliv došlo k prodloužení námi zmiňované stosedmdesátky, 106 zůstala v nezměněné trase a její celotýdenní provoz byl zachován. Toto opatření vydrželo pouze necelé 2 roky a 16. března 1977 došlo ke zkrácení linky 170 do trasy Kloboučnická – … – Nádraží Braník. Obsluha Modřan tak zůstala na prodloužené lince 106, která 170 do Modřan a na Babu nahradila. 170 od této chvíle jezdila pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.
Role těchto linek nakonec po 6 letech 15. prosince 1983 doznala “prohození”, a tak se linka 170 opět dostala do své delší trasy Kačerov – Nádraží Braník – Baba III, i když s ukončením již na Kačerově (linka 106 nadále vedena na Čechovo náměstí).
170 na počátku 21. století na Hájích při své cestě na Vavřenovu (foto: autobusy.org)
Další změna byla uskutečněna se stavbou modřanského sídliště, při níž k 14. listopadu 1985 došlo k odklonu ze zastávky K Vystrkovu přes Sídliště Modřany (dnes Poliklinika Modřany) na Násirovo náměstí. Oblast Baby I nakonec opustila o rok později, 3. června 1986, odkdy vedla ulicí Generála Šišky (původně Kolarovova), podél dnešní tramvajové tratě. Obsluha Baby I zůstala na lince 173, která sem jezdí dodnes.
Hned v dalším roce, konkrétně 31. srpna 1987, došlo k přesměrování z Násirova náměstí (nahrazena zde byla linkou 240) po společné trase s linkou 253 (Smíchovské nádraží – Nádraží Braník – Na Beránku) přes Petržílovu na sídliště Na Beránku. Kromě autobusové linky k metru B, kam směřovala velká část cestujících, byla roku 1989 zřízena i linka 157 (Budějovická – Na Beránku), která naopak cestující dovážela k metru C.
170 v oblasti Modřan a Baby mezi lety 1987 – 1995 na mapě z roku 1988 (mapa: MCH/1988)
Výrazného prodloužení se linka 170 dočkala 23. listopadu 1990. Právě v tento den byla prodloužena z Kačerova přes Depo Kačerov, Severozápadní, Spořilov, Chodovec, Mokrou, Brechtovu a Háje až na Jižní Město.
setkání čtyř městských autobusů na Horčičkově (foto: MCH/2015)
Po dalších 5 let nedocházelo k dalším změnám. Modřany byly čistě v režii autobusové dopravy, nicméně nová tramvajová trať byla na obzoru.
Ta byla po 2 letech výstavby otevřena 27. května 1995 (Nádraží Braník – Levského) a s tím došlo k radikálním změnám okolní autobusové dopravy, jež byla silně utlumena.
Kromě několika zrušených linek bylo i mnoho linek zkráceno – nechyběla mezi nimi ani stosedmdesátka, která byla od Jižního Města zkrácena na Nádraží Braník. Po otevření tramvajové tratě do Modřan nastal v Modřanech očekávaný klid, nicméně stejný závěr se nechystal na lince 170. Na tu měly být 29. listopadu 1997 převedeny takřka totožné spoje linky 203 (odlišné pouze vedením v Krči přes zastávku Nad Havlem). Nakonec se tak nestalo a došlo pouze k odklonu a zkrácení linky 170 do zastávky Vavřenova.
vedení linky 170 mezi lety 1997 – 2012 (mapa: MCH/2008)
Po této změně opravdu zůstala linka 170 po dalších 15 let beze změn. Toto období ukončily až celopražské změny 1. září 2012 , kdy Ropid nechal vzniknout tzv. metropolitní síť. Právě při těchto celoplošných změnách došlo k prodloužení a odklonu linky 170 ze Spořilova (ve směru od Jižního Města) přes Budějovickou, Vlnitou, Přístaviště a Chaplinovo náměstí na Pražskou čtvrť, kde nahradila linku 192 (Budějovická – Pražská čtvrť). Se svojí trasou do roku 1990 tak nemá skoro nic společného.
SOR NB 12 nasazený na linku 170 na Jižním Městě (foto: JP/2014)
Ani tyto změny nebyly poslední, 29. června 2013 došlo v rámci “doladění nedostatků” z předešlých změn, ke změně v oblasti Chodova. Ze zastávky Šperlova byla odkloněna laicky řečeno zajížďkou přes Donovalskou, Brodského a Benkovu na Chodovec.
Linku po celou dobu provozu provozoval Dopravní podnik hl. m. Prahy svými standardními autobusy.
autobus na lince 170 na Pražské čtvrti, kde dnes končí všechny spoje, což v minulosti nebylo samozřejmostí (foto: MCH/2014)
6 |
Staré jízdní řády:
Zajímavosti na trase:
- Benkova – klikující autobus – Chodovská tvrz – sborový dům Jana Milíče z Kroměříže
Chodovská tvrz a kostel (foto: OK)
- Dolnokrčská – kaple sv. Anny – zámek Krč
- Branické náměstí – pomník mistra Jana Husa
- U Staré pošty – Dominikánský dvůr – kostel sv. Prokopa
- Přístaviště – sbor českobratrské církve evangelické – PP Branické skály
- Terasy – terasy Barrandov – NPP Barrandovské skály
pohled z okraje Barrandova na jihovýchod (ve spodní části snímku most Inteligence) (foto: OK)
Video z linky:
linka 170 v trase Jižní Město – Pražská čtvrť (video: Autobusak24567)
Zveřejněno: 26. 5. 2013 Aktualizováno: 6. 3. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: autobusy.org, dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, ropid.cz
Dobry den, diky mockrat za tyto stranky!
Zde na busu 170 mi nejde zobrazit mapa, rika to ze obrazek obsahuje chyby. Bylo by mozne spravit? DIky predem!
To je divné, nám mapa funguje.