Linka 170

 

Pražská autobusová linka 170

V provozu: celotýdenně

Charakter trasy: klasická

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Pražská čtvrť, Jižní Město)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 53/57 min

Délka linky: 20 km

Zastávky:

PRAŽSKÁ ČTVRŤ – Záhorského (×) – Štěpařská (×) – Poliklinika Barrandov – Chaplinovo náměstí – Högerova (×) – Geologická (×) – Terasy (×) – Přístaviště – U Staré pošty – Branické náměstí – Vlnitá – Pod Ryšánkou (×) – Na Vrstevnici (×) – Dolnokrčská (×) – Na Staré cestě (×) – Ryšánka (T) – Na Strži (Z) – Krčská – BUDĚJOVICKÁ (C) – Brumlovka (+) – Vyskočilova – Pekárenská (Z) (×) – Pod Dálnicí (T) – V Zápolí (Z) (×) – V Zápolí (T) – Depo Kačerov – Severozápadní – Spořilov – Hlavní (Z) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Chodovec – Benkova – Brodského – Donovalská – Šperlova – Brechtova – Prašná (T) (×) – Modrá škola (Z) (×) – Modrá škola (T) – Háje (C) – Horčičkova – JIŽNÍ MĚSTO

Historie:

Autobusová linka č. 170 vznikla až počátkem 70. let, přesto je její historie vcelku bohatá. Její vznik ovšem nebyl tak obvyklý jako u ostatních linek, kde došlo k nabídnutí nového spojení nebo zavedení autobusové dopravy do lokality zatím bez provozu VHD.

P2241487autobus na lince 170 u polikliniky Barrandov (foto: MCH/2015)

Stosedmdesátka vznikla rozdělením linky 106 na 2 části. Do roku 1971 totiž linka 106 jezdila v trase Kloboučnická – Kačerov – Nemocnice Krč – Novodvorská – Libušská (dnes Sulická) – VÚ A. S. Popova (dnes Jílovská) – Zatáčka – Nádraží Braník – Baba III (dnes Násirovo náměstí). S ohledem na to, že většinová část cestujících využívala linku 106 k přepravě k nejbližší tramvaji, která v té době končila na Nádraží Braník, a také proto, že svojí délkou byla 106 často nestabilní, došlo 5. dubna 1971 k jejímu rozdělení na 2 samostatné linky – linku 106 v trase Kloboučnická – Nádraží Braník a linku 170 v trase Nádraží Braník – Belárie – Modřany (dnes Obchodní náměstí) – K Vystrkovu – Baba III (dnes Násirovo náměstí).

Pro dopravu do Modřan v této době bohatě stačila 170, která nebyla ani nijak závratně využívána, neboť v této době ještě nestálo zdejší sídliště. První příležitost k prodloužení 170 se naskytla 29. září 1975, kdy byla z Nádraží Braník prodloužena přes zastávky Vinutá (dnes Psohlavců) – Výzkumný ústav A. S. Popova (dnes Jílovská) – Novodvorská – Libušská (dnes Sulická) – Nemocnice Krč – Kačerov – Kloboučnická, tedy po trase linky 106. Stosedmdesátka se oproti lince 106 lišila vedením dále do Modřan za nádražím Braník, kde linka 106 končila, a na své druhé straně svým ukončením již na Kloboučnické, přitom linka 106 vedla až na Čechovo náměstí.

1978 001linka 170 v počátcích provozu mezi lety 1977 – 1983 (mapa: MCH/1978)

Ačkoliv došlo k prodloužení námi zmiňované stosedmdesátky, 106 zůstala v nezměněné trase a její celotýdenní provoz byl zachován. Toto opatření vydrželo pouze necelé 2 roky a 16. března 1977 došlo ke zkrácení linky 170 do trasy Kloboučnická – … – Nádraží Braník. Obsluha Modřan tak zůstala na prodloužené lince 106, která 170 do Modřan a na Babu nahradila. 170 od této chvíle jezdila pouze v přepravních špičkách pracovních dnů.

Role těchto linek nakonec po 6 letech 15. prosince 1983 doznala „prohození“, a tak se linka 170 opět dostala do své delší trasy Kačerov – Nádraží Braník – Baba III, i když s ukončením již na Kačerově (linka 106 nadále vedena na Čechovo náměstí).

170_06170 na počátku 21. století na Hájích při své cestě na Vavřenovu (foto: autobusy.org)

Další změna byla uskutečněna se stavbou modřanského sídliště, při níž k 14. listopadu 1985 došlo k odklonu ze zastávky K Vystrkovu přes Sídliště Modřany (dnes Poliklinika Modřany) na Násirovo náměstí. Oblast Baby I nakonec opustila o rok později, 3. června 1986, odkdy vedla ulicí Generála Šišky (původně Kolarovova), podél dnešní tramvajové tratě. Obsluha Baby I zůstala na lince 173, která sem jezdí dodnes.

Hned v dalším roce, konkrétně 31. srpna 1987, došlo k přesměrování z Násirova náměstí (nahrazena zde byla linkou 240) po společné trase s linkou 253 (Smíchovské nádraží – Nádraží Braník – Na Beránku) přes Petržílovu na sídliště Na Beránku. Kromě autobusové linky k metru B, kam směřovala velká část cestujících, byla roku 1989 zřízena i linka 157 (Budějovická – Na Beránku), která naopak cestující dovážela k metru C.

170170 v oblasti Modřan a Baby mezi lety 1987 – 1995 na mapě z roku 1988 (mapa: MCH/1988)

Výrazného prodloužení se linka 170 dočkala 23. listopadu 1990. Právě v tento den byla prodloužena z Kačerova přes Depo Kačerov, Severozápadní, Spořilov, Chodovec, Mokrou, Brechtovu a Háje až na Jižní Město.

4345 - zastávka Horčičkova linka 170 DPP Irisbus Citybus 12M 3304setkání čtyř městských autobusů na Horčičkově (foto: MCH/2015)

Po dalších 5 let nedocházelo k dalším změnám. Modřany byly čistě v režii autobusové dopravy, nicméně nová tramvajová trať byla na obzoru.

Ta byla po 2 letech výstavby otevřena 27. května 1995 (Nádraží Braník – Levského) a s tím došlo k radikálním změnám okolní autobusové dopravy, jež byla silně utlumena.

Kromě několika zrušených linek bylo i mnoho linek zkráceno – nechyběla mezi nimi ani stosedmdesátka, která byla od Jižního Města zkrácena na Nádraží Braník. Po otevření tramvajové tratě do Modřan nastal v Modřanech očekávaný klid, nicméně stejný závěr se nechystal na lince 170. Na tu měly být 29. listopadu 1997 převedeny takřka totožné spoje linky 203 (odlišné pouze vedením v Krči přes zastávku Nad Havlem). Nakonec se tak nestalo a došlo pouze k odklonu a zkrácení linky 170 do zastávky Vavřenova.

DSCN3944vedení linky 170 mezi lety 1997 – 2012 (mapa: MCH/2008)

Po této změně opravdu zůstala linka 170 po dalších 15 let beze změn. Toto období ukončily až celopražské změny 1. září 2012 , kdy Ropid nechal vzniknout tzv. metropolitní síť. Právě při těchto celoplošných změnách došlo k prodloužení a odklonu linky 170 ze Spořilova (ve směru od Jižního Města) přes Budějovickou, Vlnitou, Přístaviště a Chaplinovo náměstí na Pražskou čtvrť, kde nahradila linku 192 (Budějovická – Pražská čtvrť). Se svojí trasou do roku 1990 tak nemá skoro nic společného.

Linka 170SOR NB 12 nasazený na linku 170 na Jižním Městě (foto: JP/2014)

Ani tyto změny nebyly poslední, 29. června 2013 došlo v rámci „doladění nedostatků“ z předešlých změn, ke změně v oblasti Chodova. Ze zastávky Šperlova byla odkloněna laicky řečeno zajížďkou přes Donovalskou, Brodského a Benkovu na Chodovec.

Linku po celou dobu provozu provozoval Dopravní podnik hl. m. Prahy svými standardními autobusy.

1607 - linka 170 Pražská čtvrť DPP Irisbus Citybus 12M 3445autobus na lince 170 na Pražské čtvrti, kde dnes končí všechny spoje, což v minulosti nebylo samozřejmostí (foto: MCH/2014)

Mapa: 170 Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6
15
7,5
20
15
15
20
20
15
20

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavosti na trase:

  • Benkova – klikující autobus – Chodovská tvrz – sborový dům Jana Milíče z Kroměříže

b32 - Chodov - tvrz a kostelChodovská tvrz a kostel (foto: OK)

  • Dolnokrčská – kaple sv. Anny – zámek Krč

249 - Krč - zámekzámek v Krči (foto: OK)

  • Branické náměstí – pomník mistra Jana Husa
  • U Staré pošty – Dominikánský dvůr – kostel sv. Prokopa
  • Přístaviště – sbor českobratrské církve evangelické – PP Branické skály
  • Terasy – terasy Barrandov – NPP Barrandovské skály

935 - pohled z okraje Barrandova na JV (dole most Inteligence)pohled z okraje Barrandova na jihovýchod (ve spodní části snímku most Inteligence) (foto: OK)

Video z linky:

linka 170 v trase Jižní Město – Pražská čtvrť (video: Autobusak24567)

Zveřejněno: 26. 5. 2013 Aktualizováno: 6. 3. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: autobusy.org, dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, ropid.cz

 

2 reakce na Linka 170

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *