Linka 209

 

Pražská autobusová linka 209

V provozu: celotýdně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Stenbus, s.r.o.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 4 (OC Čakovice, Nádraží Horní Počernice, Ve Žlíbku, Nádraží Uhříněves)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 1 hod 3 min

Délka linky: 30/32 km

Zastávky:

OC Čakovice – Trutnovská (×) – Fryčovická – Tupolevova – Dobratická – Výstaviště Letňany (×) – Letňany (C) – Letňany (C) (T) – U Vodojemu (×) – Důstojnické domy (×) – Letecké muzeum (×) – Huntířovská (×) – Kbely (×) – Nymburská (×) – Dřevařská (×) – Satalice – Za Novákovou zahradou (Z) – Sovákova (×) – Stavební zóna Horní Počernice – U Tabulky (×) – Vojická – Nádraží Horní Počernice (V) – Lukavecká (×) – Komárovská – Třebešovská (×) – Ve Žlíbku (×) – Xaverov (×) – Nad Běchovicemi (×) – Podnikatelská (×) – { Výzkumné ústavy Běchovice } – Nádraží Běchovice střed – Běchovice – Na Vaňhově (×) – Blatov (×) – Rápošovská (x) – Újezd nad Lesy (Z) – Újezd nad Lesy (×) – Pošta Újezd nad Lesy (×) – Druhanická (T) (×) – Ježovická (×) – Kvasinská – Pod Oborou (×) – U Mezníku (×) – Netluky (×) – K Netlukám (×) – Uhříněves – Nové náměstí – Nové náměstí (Z) – Picassova (T) – Nádraží Uhříněves (V)

Historie:

Linka 269 poprvé vyjela 28. prosince 1981 v trase: Nádraží Čakovice – Avia odbyt (dnes Avia Letňany) – Kbely – Trabantská (dnes Satalice) – Vojická – Xaverov – VÚ Běchovice – Běchovice – Újezd nad Lesy – Rohožnická, velmi podobné byly i linky 262 (Avia Letňany – Kbely – Běchovice – Klánovice) a 263 (Avia Letňany – Kbely – VÚ Běchovice). V provozu byla malém počtu spojů, jelikož účelem linky bylo navážet pracovníky k Avii Letňany (spoje jezidly pouze na směny). Po roce provozu se objevila další změna. Od 27. srpna 1982 již nezajíždí do zastávky Výzkumné ústavy Běchovice (dnes VÚ Běchovice), kam do této chvíle jezdilo jen pár spojů. S dostavěním obratiště Sídliště Rohožník, byla i s ostatními linkami ukončenými na Rohožnické 11. června 1986 prodloužena do nového obratiště Sídliště Rohožník nedaleko dosavadní konečné zastávky.

269alinka 269 na Novém náměstí (foto: LN)

Kvůli rozšiřování Avie Letňany, která nově zabrala i čakovickou silnici, byla linka 269 i s linkami 262 a 263 k 1. únoru 1988 zkrácena do obratiště Avia Letňany. Během dalších let nedocházelo k žádným změnám, pokud nepočítám zřízení několika zastávek během trasy. První změna v 90. letech se proto objevuje až od 16. října 1995, kdy je linka 269 nově vedena ulicemi Komárovská a Třebešovská. K trvalým změnám k 12. září 2004 byly linky 262, 263 a 269 spojeny do jedné, které si ponechaly číslo právě zmiňované linky 269 (její trasa se nikterak nezměnila).

P2060840linka 269 na Tupolevově (foto: MCH)

Od 9. května 2008 se opět obnovuje zajíždění do zastávky VÚ Běchovice, které bylo zrušeno 27. srpna 1982. Během dalšího roku, tedy roku 2009 došlo k další změně. Linka 269 byla totiž přesměrována na Letňany a její trasa se proto od 8. března 2009 dostala do podoby Letňany – U vodojemu – Kbely – Satalice – Vojická – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku – Xaverov – VÚ Běchovice – Běchovice – Újezd nad Lesy – Sídliště Rohožník. Při opakované reorganizaci linek po zrušení linky 166 se 269 [datum] dostává až do Třeboradic a nově také zajíždí ke stavební zóně Horní Počernice, její trasa tedy je: Teplárna Třeboradice – Třeboradice – Čakovice – Nádraží Čakovice – OC Čakovice – Avia Letňany – Rychnovská – Letňany – – Satalice – Stavební zóna Horní Počernice – Vojická – … – Sídliště Rohožník. Zároveň je na ní zaveden celodenní a celotýdenní provoz.

P2060870linka 269 na OC Čakovice (foto: MCH)

Již v září roku 2010 dochází k další změně. Byla zkrácena z Třeboradic k OC Čakovice a nahrazena prodlouženou linkou 110. Na svém druhém konci byla z Újezda nad lesy prodloužena přes Koloděje (Kvasinská) a Netluky k uhříněvskému nádraží. Zpočátku byla provozována pouze ve špičkách, avšak díky rostoucímu zájmu cestujících se její provoz rozšířil na celodenní a celotýdenní. Poslední změna nastala 1. listopadu 2013, kdy bylo zrušeno zajíždění do zastávky Hájek a v ulici Pod Jankovem byla zřízena nová zastávka U Mezníku.

269blinka 269 na Novém náměstí (foto: LN)

Během svého provozu se na lince vystřídalo mnoho dopravců. Od počátku provozu až do 14. března 1992 jezdilo na lince ČSAD, poté byla linka 269 provozována dopravcem Fedos, od 1. prosince 2005 ji dostal Hotliner, který byl pohlcen k 1. lednu 2007 Connexem Praha, který změnil k 1. září 2008 název na Veolia transport Praha. Od 8. března 2009 linku provozuje dopravce Stenbus, s.r.o. Po celou dobu provozu byly na linku vypravovány autobusy standardní délky.

Mapa:

269 Intervaly:

Pracovní den
Sobota a neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
30 60
30
30*
60
60
60**

* Pouze v úseku OC Čakovice – Ve Žlíbku, jede pouze do 22 hodin ** Pouze v úseku OC Čakovice – Ve Žlíbku, jede pouze do 21 hodin Zajímavá místa na trase:

  • U vodojemu – vodárenská věž
  • Letecké muzeum – vojenské letiště Praha-Kbely – Muzeum letectví a kosmonautiky
  • Satalice – ÚMČ Praha-Satalice – kaple svaté Anny (u zastávky Satalická obora)
  • Nádraží Horní Počernice -železniční stanice Praha-Horní Počernice – ÚMČ Praha 20
  • Komárovská -Kulturní středisko Domeček
  • Třebešovská – Křovinovo náměstí s kapličkou
  • Xaverov -východiště na modrou značku do Klánovického lesa
  • Nad Běchovicemi – Xaverovský háj
  • Běchovice – Úřad městské části Praha-Běchovice – zvonička – červená tur. značka do Klánovického lesa a na Koloděje
  • Újezd nad Lesy – Úřad městské části Praha 21
  • Kvasinská -Úřad městské části Praha-Koloděje
  • Pod Oborou – zámek Koloděje – červená značka na Běchovice, nebo Královice

Zámek Kolodějezámek Koloděje (foto: OK)

  • Uhříněves – kostel Všech svatých – zámek
  • Nové náměstí – Uhříněveské muzeum – Obora v Uhříněvsi – Úřad městské části Praha 22
  • Nádraží Uhříněves -železniční stanice Praha-Uhříněves – červená, modrá a zelená značka

Nádraží Uhříněvesnádraží Uhříněves (foto: OK)

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Video z linky:

linka 269 OC Čakovice – Nové náměstí (video: Autobusak24567)

Zveřejněno: 19. 8. 2014 Autor: Martin Chour

Aktulizováno: 29. 8. 2017, Antonín Jelínek

12 reakcí na Linka 209

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *