Linka 33

 

Pražská tramvajová linka 33

V provozu: celotýdně Vozy: 2 Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PLF, 15T Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Garantované nízkopodlažní spoje: ano Konečné zastávky: 2 (Nádraží Braník, Kubánské náměstí) Přestup na metro: A, B, C Doba jízdy: 34/37 min Délka linky: 11 km Zastávky:

Nádraží Braník – Pobřežní cesta – Přístaviště – Dvorce – Kublov – Podolská vodárna – Výtoň – Albertov – Botanická zahrada – Karlovo nám. – Štěpánská – I.P. Pavlova – Náměstí Míru – Jana Masaryka – Krymská – Ruská – Vršovické nám. – Čechovo nám. – Koh-i-noor – Kubánské náměstí

Historie:

Linka 33 má bohatou historii, avšak většinou se vyskytovala pouze jako výluková linka. Dokonce dvakrát hrála roli jako „místní“ linka, jelikož byla odříznuta od ostatní tramvajové sítě a třikrát jela skoro ve stejné trase, tedy Nádraží Braník – Dvorce – Palackého náměstí – I. P. Pavlova – Čechovo náměstí – Kubánské náměstí. Více o ní se dozvíte níže.

6320-003linka 33 v listopadu 1975 u Ženských domovů (foto: prazsketramvaje.cz)

Poprvé byla zavedena v trase Hostivařské nám. – Průběžná – Otakarova – I. P. Pavlova – Karlovo nám. – Výtoň – Nádraží Braník v létě roku 1971 a jezdila pouze v neděli odpoledne. Jednalo se o klasickou tramvajovou linku, nikoli výlukovou. To samé se opakovalo i v následujících dvou letech. Poté byla nenávratně zrušena.

Poté jsem linku 33 spatřil na některých fotografiích z listopadu roku 1975 u Ženských domovů. Obsluhována byla 2 vozy T3. V provozu nejspíše kvůli nějaké akci nebo výluce.

6321-002

linka 33 v listopadu 1975 u Ženských domovů (foto: prazsketramvaje.cz)

O 12 let později, v listopadu roku 1997 jsme jí mohli vidět znovu.  Jednal se totiž o výlukovou linku v trase Dvorce Nádraží BraníkSídliště Modřany. Důvodem zavedení této linky byla rekonstrukce TT v úseku Podolská vodárna – Dvorce. Proto byla linka 33 řečeno odříznuta od ostatní tramvajové sítě, jelikož v úseku Podolská vodárna – Dvorce jezdily pouze náhradní autobusy. Na linku 33 byly vypravovány soupravy vozů T6A5 z vozovny Motol. Výluka skončila nejspíše do konce roku 1997.

8657+8658-33-dvorce-19971115linka 33 při výluce mezi Podolskou vodárnou a Dvorci (foto: prazsketramvaje.cz)

Někdy mezi lety 1995 – 2000 byla také v provozu během rekonstrukce TT mezi Brusnicí a Chotkovými sady v trase Malovanka – Brusnice – Malostranská – Újezd – Anděl – Kotlářka. Na linku byly nasazovány soupravy vozů T3 a T6A5.

V provozu byla také od 30. srpna do 19. září 2003 v trase: Lehovec – Vysočanská – Palmovka – Florenc – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště. Na linku byly vypravovány sólo vozy. Nevím však, z jakého důvodu jezdila.

8600-05linka 33 právě vyjela ze zastávky Bílá Labuť (foto: prazsketramvaje.cz)

Již další rok jsme se s ní mohli potkat znovu a to v květnu 2004. Trasu však neznám, ale vím, že její jedna konečná byla Kotlářka. V provozu byla v sólech.

Od 1. července do 21. srpna 2004 jezdí v trase Dvorce – Nádraží Braník – Sídliště Modřany.

Posedmé byla v provozu od 19. března 2005 do 4. dubna 2005, jelikož probíhala rekonstrukce TT v úseku od ulice U Balabenky ke křižovatce ulic Sokolská a Českomoravská. Tím došlo opět k rozdělení tramvajové sítě v Praze na 2 části (Vysočany a ostatní tratě). Linky č. 3, 8, 12,  19, 52 a 54 se otáčely na Palmovce, a ve Vysočanech byly proto zřízeny 2 náhradní tramvajové linky – linka č. 33 a 39. Rozdíl těchto linek spočíval v jejich trasování každé jiným směrem. Zatímco linka 33 jela v trase Lehovec – Hloubětín – Nádraží Libeň – Balabenka – Nádraží Vysočany – Nový Hloubětín – Hloubětín – Lehovec, linka č. 39 jela v opačném směru, tedy Lehovec – Hloubětín – Nový Hloubětín – Nádraží Vysočany – Balabenka – Nádraží Libeň – Hloubětín – Lehovec.

balabenka4linka 33 jede v ul. Českomoravská do ul. Sokolovská během výluky mezi ul. U Balabenky a Českomoravská a Sokolovská (foto: prazsketramvaje.cz)

Pro usnadnění přestupu na pravidelné linky tramvají byla zřízena zastávka U Balabenky, podle názvu ulice. Proto byla docházková vzdálenost jen 300 m a nemuselo se chodit na pravidelné tramvaje až na Palmovku. Na linky byly vypravovány sólo vozy T3M v intervalu 8 min ve špičkách, o víkendu 20 minut a v noci 60 min, stejně tak na lince 39. Náhradní autobusová doprava nebyla zavedena.

O 4 roky později vyrazila do pražských ulic linka 33 opět. Vyjela totiž od 30. září 2009 v trase Kubánské náměstí – Hostivařská při výluce mezi Hostivařskou a Nádražím Hostivař.  Důvodem zřízení linky 33 bylo ukončení linky 22 v zastávce Radošovická a potřeba na linku 22 používat výhradně obousměrné vozy.  Proto byla zřízena linka 33 jako náhrada za linku 22, která byla vypravována výhradně obousměrnými vozy. Linka 26 jezdila také na Hostivařskou. Výluka skončila 23. listopadu 2009 a s tím i linka 33.

9116-049linka 33 při výluce v ulici Myslíkova + křiž. Spálená × Myslíkova (foto: prazsketramvaje.cz)

Podesáté byla zavedena o prázdninách roku 2010. Od 1. července 2010 totiž vyjela jako výluková linka v trase Nádraží Hostivař – Průběžná – Koh-i-noor – I.P.Pavlova –  Palackého náměstí – Výtoň – Nádraží Braník – Sídliště Modřany, během výluky v Myslíkově ulici + křižovatka Spálená × Myslíkova. Linka 33 se výluky dotkla jen nepatrně, ale byla zavedena kvůli odklonu linky 3 od Lazarské na Malovanku, místo do Modřan a kvůli prodloužení intervalu linky 22 do standardního, které byla zapříčiněno omezené propustnosti křižovatek v její odklonné trase od Karlova náměstí přes Palackého náměstí, Jiráskovo náměstí a Staroměstská na Malostranskou. To vysvětluje vedení linky 33 od Karlova náměstí až do Hostivaře. Výluka skončila 23. července, ale linka 33 byla v provozu i nadále, jelikož na tuto výluky navázala ihned další.

IMG_2056linka 33 při výluce v úseku Lazarská – Národní třída – Národní divadlo (foto: MCH)

Od 26. července 2010 totiž započala výluka v úseku Lazarská – Národní třída – Karlovo náměstí (od 23. do 26. července probíhala výluka mezi Andělem a Újezdem), kdy byla linka 9 odkloněna od Anděla přes Palackého náměstí na Karlovo náměstí na Lazarskou a zároveň byla ukončena na Smíchovském nádraží, jelikož zároveň probíhala výluka v Plzeňské ulici. Protože je omezená propustnost na křižovatce Palackého náměstí, musela mít linka 9 standardní interval a tak jí bylo nutné nějak nahradit. A tak byla zavedena linka 33 v trase Nádraží Hostivař – Průběžná – Koh-i-noor – Náměstí Míru – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Lazarská – Václavské náměstí – Hlavní nádraží – Olšanské náměstí – Ohrada – Vápenka. V úseku Karlovo náměstí – Nádraží Hostivař stále nahrazovala omezenou linku č. 22, u které platily stejně změny, jako v první etapě. V provozu byla během výluky v soupravách. Výluka skončila 31. srpna 2010 a tak byla linka 33 opět zrušena.

IMG_2044linka 33 při výluce v úseku Lazarská – Národní třída – Národní divadlo (foto: MCH)

Poté je v provozu při opravě TT od 25. července do 31. srpna 2012 na Libeňském mostu v trase: Spojovací – ohrada – Palmovka – Nádraží Libeň – Lehovec. Nahrazuje totiž linku 1 (úsek Spojovací – Palmovka), která se otáčela i s linkami 12 a 25 v Holešovicích. Na linku byly vypraveny soupravy.

linka 33linka 33 při výluce v úseku Palmovka – Dělnická (foto: MCH)

V uplynulém roce byla linka 33 v provozu v létě 2014, od 30. června do 19. července 2014. Linka měla skoro totožnou trasu jako původní linka 33 z roku 1971 – 1973, která jezdila v trase Nádraží Hostivař – Průběžná – I. P. Pavlova – Palackého náměstí – Nádraží Braník. V létě se konalo mnoho výluk a mezi ně patřila i výluka na Karlově náměstí. Jelikož je propustnost křižovatky Palackého náměstí velmi omezená, musela být linka 3 a 22 předána do standardního intervalu a tak byla potřeba spoje nějak nahradit, proto byly zavedeny dvě linky – 23 a 33. Linka 23 v trase Malovanka – Kobylisy a linka 33 v trase Nádraží Braník – Kubánské náměstí. Na obě linky byly nasazovány soupravy. Výluka skončila v noci 19. července 2014 a s tím začala druhá etapa rekonstrukce TT na Karlově náměstí, která se už linek 23 a 33 netýkala, jelikož byly už zrušeny.

Karlovo náměstílinka 33 směřuje na Nádraží Braník během první etapy rekonstrukce Karlova náměstí (foto: JS/2014)

V roce 2015 se 33 objevila na pouhých 5 dní (11. – 15. srpna), kdy byla rekonstruována křižovatka Havlíčkova × Na Poříčí × Zlatnická. Během výluky byla linka 3 odkloněna z Florence přes Vltavskou a Náměstí Republiky zpět na Masarykovo nádraží s tím, že polovina spojů od Kobylis končila již v zastávce Florenc. Aby byla zanechána dostatečná kapacita a interval na trati do Modřan, byla v trase Nádraží Braník – Palackého náměstí – Myslíkova – Karlovo náměstí – Palackého náměstí – Nádraží Braník zavedena linka 33 v sólech.

Následně se objevila o rok později 13. února 2016 při výluce v oblasti smyčky Těšnov, která byla po výluce nově uzpůsobena i pro obrat ze směru od centra (navíc došlo k celkové rekonstrukci obratiště). To vyvolalo třítýdenní přerušení tramvajové provozu v oblasti Florence. Linka č. 3 byla odkloněna z Bílé labutě přes Vltavskou na Palmovku (provozována ve standardních intervalech) a linka č. 8 při své cestě z Podbaby se přečíslovávala na Masarykově nádraží na linku č. 21, která dále pokračovala na Nádraží Braník (nahrazovala polovinu spojů linky č. 3). Pro provoz na trati z Florence na Palmovku byla zřízena náhradní tramvajová linka č. 33, která z Palmovky dále vedla do Kobylis, a tím tak doplnila od Palmovky linku 3, která zde jezdila pouze polovinou svých spojů (tj. jezdila jako klasická linka). Výluka skončila 5. března v ranních hodinách a plynule na ní navázala další výluka od Urxovy na Palmovku, kde jako náhrada za polovinu spojů linky 3 byla zřízena tramvajová linka č. 28.

5553 - linka 33 Invalidovna DPP Tatra KT8D5.RN2P 9064provoz na lince 33 v roce 2016 zajišťovaly pouze obousměrné vozy KT8D5.RN2P, kvůli nepřítomnosti smyčky na Florenci (foto: MCH/2016)

Mapa: 33   Intervaly:
Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
5
10
5
20
15
15
20
20
15
20
  Platný jízdní řád Jízdní řády:
Linka 33 – 25. 7. 2012 Linka 33 – 28. 6. 2014 Linka 33 – 11. 8. 2015 Linka 33 – 13. 2. 2016
Fotografie:

Karlovo náměstílinka 33 na Karlově náměstí v roce 2014 (foto: JS)

Linka 33

linka 33 na Ohradě v roce 2012 (foto: MCH)

IMG_2059

linka 33 na olšanském náměstí v roce 2010 (foto: MCH)

Zveřejněno: 27. 7. 2012 Aktualizováno: 17. 8. 2014

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *