Integrace Slánska

 

Od června 2019 by mělo dojít k integraci Slánska do Pražské integrované dopravy. Organizátor dopravy již zaslal obcím první návrh jízdních řádů a upravenou mapku navrženého linkového vedení. Oba materiály naleznete níže.

Návrh jízdních řádů je ke stažení zde.

Tato fáze integrace zahrnuje celý region Slánska (tedy severní část okresu Kladno). Oblast se dnes vyznačuje téměř nulovou dopravní obslužností o víkendech, proto lze očekávat, že ne všechny obce se víkendové dopravy dočkají, ačkoliv o celotýdenní spojení se světem stojí všechny z nich.

Hlavní částí řešení bude relace Praha – Slaný, která by měla přinést změny i v již integrovaných linkách, např. řešení spojení Dřetovic s Prahou garantovanými přestupy ve Stehelčevsi, což obci přinese oproti lince 323 mnohem častější spojení a systém získá větší efektivitu.

Zajímavostmi jsou také linky ze Slaného na Rakovník a na Litoměřice, které by se měly stát tangenciálními osami systému.

Obce na trase Smečno – Slaný přes Ledce získají nově spojení prodlouženou linkou 607 (která dnes jezdí z Kladna do Smečna), rychlé spojení Kladno – Smečno díky tomu bude zajišťovat prodloužená linka 399, která zajistí dosud chybějící rychlé spojení Smečna s Prahou.

Kromě Slaného vznikne významný uzel také u nádraží ve Velvarech, kde bude navazovat např. linka směr Kmetiněves, Vraný a Peruc – jedná se o další oblast, která si dlouho zasloužila zlepšení, vždyť tato linka povede většinu trasy zástavbou. Horší je však přestup ve Velvarech a následně v Kralupech, nejde jen o to, že se se jedná o dva přestupy, ale zejména druhý z nich je poněkud krkolomný. Bylo by proto fajn, kdyby se podařilo v budoucnu zajistit přímé vlaky z Prahy do Velvar.

O zlepšení dopravy dlouhodobě stojí také obce na navržené lince 588 (dnes sem jezdí 220071), tedy v okolí Pozdně. Ty se dočkají linky navazující ve Slaném a doufejme, že bude zachován alespoň jeden pár přímých spojů na Prahu (jako náhrada za linku 220088). Ale i kdyby ne, bude pro ně významná i kvalitní návaznost, neboť mnoho lidí odtud dojíždí do Prahy.

Změn se dočkají také další linky PID. Například linka 306 bude prodloužena do Kladna, čímž zmizí dnešní přejezdy na 626 – pro přehlednost dopravy je to určitě přínosem. Linka 612 již nebude jezdit do Slaného, nýbrž na Zvoleněves, ve zbytku trati ji nahradí linky 342 a 456. Linka 456 totiž bude nově obsluhovat Netovice, což zvýší výtěžnost slánského konce této linky, jež byla dosud slabá, navíc může být zajímavá i pro cestování z Netovic do centra Prahy.

Oproti návrhu linkového vedení došlo v další fázi k několika úpravám. Asi nejvýraznější je vedení linky 389 po silnici I/7, jež IDSK zdůvodňuje obtížnou průjezdností komunikací v oblasti Kutrovic a Kvílic pro 15m autobusy. V těchto obcích linku nahrazuje upravená 589, která původně byla pouhým přípojem ke 389 do odlehlejších obcí.

Navržených změn je ale mnohem více. Jak se vám návrh líbí? Diskutujte na našem fóru nebo na Facebooku.

Autoři: Martin Chour, Ondřej Kališ
Zveřejněno: 2. 3. 2019
Aktualizováno: 15. 3. 2019
(zdroje: web obce Brandýsek, IDSK,
spolupracující obce)

Komentáře jsou uzavřeny