Žiar nad Hronom

 

Žiar nad Hronom je slovenské průmyslové okresní město v Banskobystrickém kraji na břehu řeky Hron.

zřícenina hradu Šášov (foto: treking.cz)

Žiar je především průmyslové město (hliníkárny), proto zde nenaleznete mnoho památek. Na jedné straně města se nachází velké sídliště, na druhé straně za řekou Hron pak průmyslová oblast, kam autobusy dovážejí cestující ze sídliště. Nachází se zde i vlakové nádraží, ze kterého je možné se dostat po trati 121 do Bratislavy či do Zvolena.

Nejzajímavější památkou v okolí je především zřícenina hradu Šášov, ke které se cestující mohou dostat MHD linkou č. 4, která jezdí do Šášovského podhradí.

Nicméně v samotném městě naleznete několik kostelů, centrální náměstí Matice Slovenskej, hvězdárnu a u řeky Hron park Štefana Moyzesa a renesančně-barokní zámek z roku 1631.             

zámek Žiar nad Hronom (foto: mojasvatba.sk)                         

Městskou dopravu zde zajišťuje dopravce SAD Zvolen, stejně jako většinu linek v okolí. Autobusy jezdí celkem na 5 linkách, které projíždějí skrz celé město.

Linkové vedení se skládá z linek č. 1, 2, 3, 4 a 5 z nichž linky 1, 4 jezdí i v sobotu a linky 1, 4 a 5 i v neděli. Linka č. 2 jezdí pouze v ranní špičce a jedním spojem ve 14 hodin, linka č. 3 je školní linkou, která jede jen v 6 a 7 hodin polookružně po sídlišti – jako jediná tedy nepřejíždí Hron a nejede do průmyslové části města. Většina linek jezdí od 4 do 19 hodin – linka č. 1 následně jede ještě jedním spojem v cca 22 hodin pro pracovníky z průmyslové části města.

setkání tří vozů MHD na konečné zastávce Ul. Tajovského na severu města (foto: MCH/2017)

Intervaly linek jsou odlišné. Linka č. 1 jezdí v ranní špičce po 10-30 minutách, odpoledne po hodině a v ostatním období cca po 2 hodinách, linka č. 2 je zajišťována třemi páry spojů, linka č. 3 je obsluhována jedním párem spojů a linky č. 4 a 5 jezdí ve špičkách cca po hodině, mimo špičky přibližně po dvou.

Jízdní řády jsou pro turisty velmi nepřehledné, neboť se na zastávce dozví max. cílovou zastávku, nicméně vůbec neví, kudy autobus jede. Mapa vedení linek na zastávkách vyvěšena není.

jízdní řády MHD v Žiaru (foto: MCH/2017)

Od ledna 2018 jsou všechny autobusy vybaveny digitálními panely, proto se člověk dozví, jakou linkou jede a kam, oproti předchozím rokům, kdy autobus občas nebyl vůbec označen či jen zčásti.

Karosa B 932 u nemocnice (foto: MCH/2017)

Linka č. 1 začíná trasu na severní části sídliště v ulici Tajovského a odtud jede na jih po západní části sídliště. Po opuštění sídliště přejíždí řeku Hron a směřuje do průmyslové části. Některé spoje zajišťují obslužnost Ladomerské Viesky.

Linka č. 5 má téměř stejnou trasu, akorát její spoje zajíždějí na nádraží, proto jiné číslo. Jeden nedělní odpolední spoj zajíždí také ke hřbitovu na jihozápadě města a do ulice Jesenského na jihovýchodě sídliště, kam jezdí v pracovní dny jen školní linka č. 3.

linka MHD č. 5 při cestě na vlakové nádraží a do průmyslových areálů v ranní špičce (foto: MCH/2017)

Linka č. 2 jede stejně jako linky č. 1 a 5 do průmyslové části, ovšem na sídlišti jede po hlavní, tj. oproti linkám č. 1 a 5, které jedou západně, jede tato linka východně.

Školní linka č. 3 je provozována pouze dvěma páry spojů v 6 a 7 hodin během dnů školního vyučování. Objíždí polookružně celé sídliště po směru hodinových ručiček. Obsluhuje všechny zastávky na sídlišti na linkách č. 1, 2 a 5 a navíc jako jediná obsluhuje i zastávky: Krížna, Pod Donátom, Svätokrížske námestie, Hviezdoslavova a ul.Svitavská.

Karosa B 732 na lince č. 2 v zastávce Jadran (foto: MCH/2017)

Linka č. 4 by se jako jediná dala považovat i za příměstskou linku, neboť opouští město a jede jihovýchodně na Šášovské Podhradí. Při příjezdu do města z východní strany ho malým polookruhem objíždí a směřuje do průmyslové části.

Do roku 2013 zde jezdily pouze 4 linky – dnešní linky č. 1, 2, 3 a 4. Pátá linka se k nim přidala až od roku 2015, která zajišťovala jedním párem spojů v neděli spojení ke hřbitovu. K vlakovému nádraží začaly linky MHD zajíždět od roku 2014, pouze ale jedním párem spojů v každém směru. Od roku 2017 bylo spojení k nádraží rozšířeno a všechny spoje přes nádraží na lince č. 1 byly převedeny na linku č. 5.

záložní vůz Karosa B 732, který jezdil na linkách MHD do listopadu 2017 – jednalo se o poslední zdejší cedulový vůz (foto: Pavol Filip Malý/2016)

poslední sedmičková Karosa s původními čely dojezdila v Žiaru v polovině roku 2016 (foto: Pavol Filip Malý/2016)

Na sídliště zajíždí také velký počet regionálních linek, zejména během 6. hodiny tady jezdí jeden autobus za druhým.

příměstská linka v Žiaru nad Hronom právě projíždí sídlištěm (foto: MCH/2017)

Autobusy jezdí poměrně prázdné – v každém spoji přibližně 5 – 15 lidí.

Jízdenku je možné zakoupit pouze u řidiče buď v hotovosti (za 0,50 euro) nebo se slevou kartou (za 0,40 euro) pro stálé cestující, tarif je ale bohužel nepřestupní, tedy s každým nástupem do vozidla je nutné si zakoupit jízdenku. Nástup je umožněn pouze předními dveřmi. Všechny zastávky jsou stálé, cestující tak nemusí mačkat žádné tlačítko pro výstup.

MHD zastávka Svitavská, kam jezdí pouze 2 spoje ráno ve dnech školního vyučování (foto: MCH/2017)

Vozový park se od 1. ledna 2018 skládá výhradně z nízkopodlažních vozů, neboť podmínkou města je mít všechny autobusy na alternativní pohon, které splňují právě vozy Citelis CNG, které dopravce provozuje v Banské Bystrici (proto byly odtud převezeny). Původní vozy byly proto předány do Banské Bystrice nebo vyřazeny. Na MHD jezdí každý pracovní den 4 vozy a jeden vůz je záložní.

Aktuálně zde jezdí 5 vozů Irisbus Citelis 12M CNG, nicméně do prosince 2017 jste se zde mohli setkat s 1x Irisbus Citybus 12M (předán na MHD Banská Bystrica), 1x Karosa B 952 (předán na MHD Banská Bystrica), 1x Karosa B 932 (odstaven), a 2x Karosa B 732 (vyřazeny, do 12/2017 sloužil jeden z vozů jako záložní a druhý jezdil pravidelně). Autobusy mají klasické městské červeno-bílé schéma.

Karosa B 952 na lince č. 1 v ulici Tajovského (foto: MCH/2017)

Nejvíce vozů jezdí v ranní špičce od 5 do 7 hodin a od 14 do 15 hodin, kdy jsou v provozu všechny 4 vozy kvůli návozu pracovníků na směny, naopak od 16 hodin až do večera je v provozu už jen jeden vůz. Dopoledne jezdí dva vozy. Jeden ranní spoj na lince MHD 1 v 5:30 v trase Ul. Tajovského – Závod SNP je zajištěn přejezdem z příměstské linky. Některé městské vozy přejíždí mimo špičky také na příměstské linky.

ranní posilový spoj, který je zajištěn přejezdem z příměstských linek (foto: MCH/2017)

Garáže SAD Zvolen se nachází v Priemyselné ulici vedle zastávky Žiar nad Hronom,,SAD.

Od ledna 2018 jezdí na požadavek města v Žiaru pouze vozy na CNG – celkem 5 vozů Irisbus Citelis 12M můžete potkat na zdejších linkách. (foto: Pavol Filip Malý/2018)

Aktuální jízdní řády

Jízdní řády Žiar nad Hronom 2010, 2017

Mapa sítě:

Fotogalerie:

 

 Zveřejněno: 4. 1. 2018 (návštěva města v červenci 2013 a 2017)
Autor: Martin Chour

Jedna reakce na Žiar nad Hronom

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *