Linka 135

 

Pražská autobusová linka 135

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Florenc, Chodov)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 43/40 min

Délka linky: 13 km

Zastávky:

FLORENC (B, C) – Pernerova (x) – Náměstí Winstona Churchilla – Na Smetance – Římská (+) – Náměstí Míru (A) – Jana Masaryka – Krymská – Slovinská – Kodaňská (Z) – Na Míčánkách – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – Chodovská – Teplárna Michle – Spořilov – Hlavní – Sídliště Spořilov (T) – Hlavní (T) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Roztyly (C) – Dědinova – CHODOV (C)

Historie:

Autobusová linka 135, jak ji známe dnes, nejezdí zas tak dlouho, jak by se mohlo na první pohled zdát.

linka 135zasněžený Citybus na lince 135 v zastávce Římská (foto: MCH)

V provozu je až od 31. října 1964, kdy vyjela na trase: Veleslavín (dnešní Nádraží Veleslavín) – Horoměřická (nově Bořislavka) – Náměstí Říjnové revoluce (současné Vítězné náměstí) – Letenské náměstí – Veletržní palác – Dopravní podnik (u dnešní Vltavské) – Městské muzeum (dnes Florenc) – Rajská zahrada (aktuálně Nám. W. Churchilla) – Náměstí Míru – Kodaňská – Stadión dr. Vacka (dnešní Slavia) – Bohdalec – Spořilov. Tehdy patřila do skupiny tzv. překryvných linek, které oproti zbytku sítě měly jiný (nepřestupní a dražší) tarif.

V této trase vydržela čtyři roky, poté byla počínaje 25. listopadem 1968 prodloužena do trasy Veleslavín – … – Spořilov – Sídliště Spořilov II (dnes Sídliště Spořilov), kam jezdily v ranních špičkách pracovních dnů ale jen vybrané spoje. 11. června 1969 však poprvé v trvalém stavu vyjely všechny spoje do celé délky trasy. V důsledku změny ceny jízdenek v překryvné síti byla k 1. únoru 1971 „stopětatřicítka“ beze změny trasy přečíslována na 235. Během tohoto roku (od 4. října) rovněž byly vybrané spoje ve špičkách prodlouženy až k Aritmě Vokovice (dnes Nové Vokovice).

135 Karosa 6107 Florenc 2015linka 135 na Florenci (foto: MCH)

Kvůli zprovoznění prvního úseku metra byl tarif opět sjednocen a 235 opět přešla ve 135, a to od 9. května 1974. První výrazný zásah do trasy přišel ale až v roce 1978, kdy počínaje 13. srpnem 1978 nastalo zkrácení od jihu na Sokolovskou (dnešní Florenc). Tato trasa zůstala zachována dalších 9 let.

12. července 1987 přišlo prodloužení ze Sokolovské přes Revoluční na Staroměstskou. Změna též potkává jižní část linky, nově se „stotřicetpětka“ otáčí ve Vršovicích polookružně, a to následovně: Staroměstská – … – Náměstí Míru – Tolstého – Bělocerkevská – Kodaňská – Náměstí Míru – … – Staroměstská. K 27. únoru 1993 je pak trasa linky 135 opět zkrácena na Florenc. Po trasování na Staroměstskou se ani polookružní zakončení ve Vršovicích neosvědčilo a tak 18. ledna 1997 zavítala poprvé „stopětatřicítka až ke stanici metra A Želivského. To byla na dlouhých 12 let poslední trvalá změna trasy.

linka 135 a XC Roztyly DPP SOR NB 18 6832 a 6789 2015na semaforu u Roztyl čekají linky 135 a XC (foto: JP)

Přetrasování na Jižní Město nastalo 1. září 2009. Na lince 135 byl k tomuto datu výrazně posílen provoz a také jsme se dočkali prodloužení do trasy: Florenc – Náměstí Míru – Na Míčánkách – Slavia – Chodovská – Spořilov – Chodovec – Litochlebské náměstí – Opatov – Ke Kateřinkám – Háje – Jižní Město. Nová trasa si získala značnou oblibu a tudíž došlo k přetěžování spojů, které bylo o 3 roky později řešeno výměnou koncových úseků na Jižním Městě s linkou 136 jezdící v kloubových vozech.

linka 135 Náměstí Winsona Churchilla DPP Karosa B 961 6355v přesunuté zastávce Náměstí Winstona Churchilla stanicuje Karosa 6355 (foto: MCH)

A právě nepříliš slavné 1. září 2012 odklonilo linku 135 do trasy: Florenc – … – Spořilov – Sídliště Spořilov (T) – Nad Pahorkem / Choceradská – Roztyly – Dědinova – Chodov – Jarníkova – Koleje Jižní Město. V rámci doladění metropolitní sítě, proběhnuvšího 29. června 2013 však došlo ke zkrácení o úsek Chodov – Koleje Jižní Město, které je do dnešního dne poslední změnou trasy.

Linka 135 je spjata s autobusy DPP nebo jeho předchůdců. Do 3. listopadu 2014 byly na linku vypravovány autobusy standardní délky, od tohoto data jsou nasazovány kloubové vozy. 

Mapa:



Interval:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6
12
7,5
20
15
15
20
20
15
20

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Vozový jízdní řád

Zajímavá místa na trase:

  • Florenc – ústřední autobusové nádraží – Muzeum hlavního města Prahy
  • Náměstí Winstona Churchilla – hlavní nádraží – VŠE
  • Na Smetance – Rajská zahrada
  • Římská – Český rozhlas – Divadlo na Vinohradech
  • Náměstí Míru – Divadlo na Vinohradech – kostel sv. Ludmil
  • Krymská – Havlíčkovy sady – park Gröbovka
  • Na Míčánkách – Justiční palác
  • Slavia – areál sportovních stadionů – NC Eden
  • Teplárna Michle – teplárna Michle – odstavné nádraží Praha-jih
  • Roztyly – autobusové stanoviště – východiště několika značek do Kunratického a Michelského lesa
  • Chodov – OC Chodov

 

Video:

Zveřejněno: 28. 7. 2012 – Jakub Platil
Aktualizováno: 18. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroje historie: autobusy.org, 20 let ROPID

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *