V Opletalově ulici

 

Pozůstatky této trati zůstaly dodnes, avšak odříznuté od provozu tramvají. Teď na kolejích parkují auta a ničemu neslouží. Dalo by se i říct, že trať by mohla být zrušena, ale to by byla škoda. Jednak kvůli tomu, že je to památka po staré trati, která odtud vedla na Muzeum, tedy na Václavské náměstí a také, z důvodu, že tu ještě zůstaly růžice, ale také proto, že by odstraňování kolejí stálo peníze.

koleje u Hlavního nádraží (foto: MCH)

Koleje jsou v zachovalém stavu, ale zanesené, vytrhané výhybky a jsou tu tedy jen rovné nebo obloukové kolejnice. Také je tu zachovalá stará dlažba, která je také v dobrém stavu. Udělat z těchto kolejí alespoň nějaký vratný trojúhelník, jaký byl dříve na Laurové, by sice dalo dost práce, ale možné by to asi bylo. Na druhou stranu by to bylo dobré při výlukách a podobných situacích (např. porouchané tramvaje nebo operativní zálohy). Bylo by nutné omezit provoz, vyměnit koleje, přidat vyhybky a také signalizaci.

koleje u Hlavního nádraží (foto: MCH)

Jestliže se podíváme do historie, tak tato trať vedla z Hlavního nádraží na Muzeum (Václavské náměstí). Trať nicméně nebyla ukončena na křižovatce ulic Hybernské, Dlážděné a Havlíčkovy, ale pokračovala až k Prašné bráně, kde se napojovala na trať v ul. Na Příkopě (zrušenou až roku 1985). Úsek Prašná brána – Masarykovo nádraží byl zrušen již dříve a nezbyly po něm žádné pozůstatky. V roce 1977 pak byl zrušen úsek Masarykovo nádraží – Hlavní nádraží v Hybernské a v části Opletalovy ulice. Zbytek tratě v Opletalově ulici na Muzeum byl nadále napojen z Bolzanovy ulici ve směru ze Senovážného náměstí.

koleje u Hlavního nádraží (foto: MCH)

Ze zrušené trati rovně Opletalovou zůstaly zachovány výhybky a následující křížení s tratí v Bolzanově, ukončené v asfaltu. Později bylo toto křížení zrušeno a zůstaly pouze výhybky, trvale přestavěné „šikmo“ do Bolzanovy. Hned roku 1978 byl ale zrušen i zbytek tratě v Opletalově ulici, ústící na Václavské náměstí. Na většině tohoto úseku bylo kolejiště zlikvidováno a nahrazeno asfaltovou vozovkou. Oblouk z Bolzanovy do Opletalovy byl však zachován spolu s částí obou kolejí, které byly nadále pod trolejemi a měly sloužit jako odstavné. Na každou odstavnou kolej by se vešly dvě soupravy vozů typu T.

koleje u Hlavního nádraží (foto: MCH)

Využití slepých kolejí jako odstaviště bylo jen příležitostné. Kvůli napojení jen jedním obloukem se slepá trať nedala využívat ani k obracení vozů. Do kolejiště bylo ještě jednou zasaženo na počátku 90. let, kdy byly odstraněny výhybky na někdejším úseku k Masarykovu nádraží. Mezi obloukem na slepé koleje a provozní tratí v Bolzanově ulici tak zůstaly kusy dvou kolejí v úpravě „odnikud nikam“. Naposledy se koleje použily k odstavení tramvaje v polovině 90. let, odkdy zde parkují jen auta. Při výluce v roce 2003 bylo zrušeno trolejové vedení a odpojeno od běžné přepravy cestujících.

Fotogalerie:

Zveřejněno: 7. 3. 2013
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *