Na Třemošnou

Na tomto výletě, dlouhém 13,5 km, se projdete okolím Příbrami, zavítáte i do okrajových partií vojenského prostoru Jince, kde se pokocháte výhledem z rozhledny Orlov a vystoupáte na vrchol Třemošná, a to s využitím přímých autobusů z Prahy, které o víkendech jezdí v intervalu 30 minut coby linka D99.

Start je na autobusové zastávce Příbram,Drkolnov,Podbrdská, kam jezdí linky SID D97, D98 a D99.

Ze zastávky se vydejte po směru jízdy ulicemi Jana Drdy a Šachetní, na křižovatku, kde již rovně pokračuje jen cesta pro pěší – po té pokračujte; u benzinové pumpy přejděte hlavní silnici a rovně dojděte kolem chatové osady na silničku, po níž se dejte doprava. Sejdete na silnici do Lazce, po níž jděte doleva. Přejdete říčku Litavku a po chvíli vás silnička přivede do vesnice Lazec.

Lazec - kapličkaLazec – kaplička (foto: OK)

Nyní už to bude jednodušší. Na návsi s kapličkou přijde z protisměru žlutá značka a vy se po ní dejte doprava. Po této značce dojděte k okraji Orlova, kde zatáčí doprava do zástavby. Vy však jděte rovně po okraji lesa ke hranici vojenského výcvikového prostoru (VVP) a dejte se doprava až tam – přijdete k rozhledně Orlov.

Pohled z rozhledny Orlovpohled z rozhledny Orlov (zdroj: foto.mapy.cz)

Od ní jděte dál po hranici VVP na turistické rozcestí, kde narazíte na okruh značený místní modrou. Po ní jděte doleva a nechte se dovést na vrchol Třemošné ve výšce 779 m n.m.

Společně se zelenou pak sejdete zpět na okraj VVP a kousek se jakoby vrátíte, než opět narazíte na žlutou. Po ní jděte doleva. Značka vás přivede do Starého Podlesí, jímž dojděte až k Litavce. Za mostem přes ni můžete využít zkratku – hlavní ulice i značka to berou obloukem vlevo. Zpátky na hlavní se pak dejte doprava a dojděte Březovými Horami na centrální náměstí J. A. Alise s kostelem sv. Vojtěcha.

Březové Hory - náměstí J-A-Alise s kostelem svVojtěchaBřezové Hory – náměstí J. A. Alise s kostelem sv. Vojtěcha (foto: OK)

Z něj vás značka povede Prokopskou ulicí kolem kostela sv. Prokopa do IV. příbramského obvodu, kde po chvíli odbočí vlevo a pak vpravo, aby vás přivedla na lávku přes nádraží. Od něj sejdete na Dvořákovo nábřeží, přejdete hráz rybníka Hořejší Obora a necháte se žlutou dovést na náměstí T. G. Masaryka s kostelem sv. Jakuba Většího.

Pohled z Březových Hor na Příbram a Svatou horupohled z Březových Hor na Příbram a Svatou horu (foto: OK)

Před kostelem se dejte doleva po hlavní ulici Hailově k zastávce Příbram,,Jiráskovy sady, kde tento výlet končí. Do Prahy se dostanete opět linkou SID D97, D98 nebo D99.

Pokud vám dnešní trasa byla krátká, můžete vyjít ještě na Svatou Horu. Vedou tam Svatohorské schody, začínající kousek od náměstí (na konci ul. V Brance).