Irisbus Citybus 12M (dříve Karosa Citybus 12M, původně Renault Agora S) je městský nízkopodlažní autobus, který je nástupcem vozu Renaut R 312. Vyráběla ho firma Karosa Vysoké Mýto s firmou Renaut od roku 1995 až do roku 2005. Část vozu byla vyrobena ve Francii a dokončena v Česku.
linka 101 na Tolstého (foto: JM)
Konstrukce
Citybus je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Má polosamonosnou karoserií, která byla sešroubována do skeletu, ošetřena proti korozi a poté olakována a oplechována. Rám podvozku je z ocelových podélníků a příček, bočnice a střecha je ze svařených tažených uzavřených profilů a oplechovány. Přední čelo vozu tvoří uzavřené profily, které jsou pokryty plechy i plasty, zadní čelo je z jednoho panelu sklolaminátu.
Motor: Iveco Cursor F2BE 0682C (Euro 3),horizontální, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 189 kW
Převodovka: ZF Ecomat 6HP 504C, automatická šestistupňová
Rychlost: 80 km/h
Obsaditelnost: k sezení 30+4 sklopné nebo 25+4 sklopné, míst k stání 107
Celková délka: 11 990 mm
Šířka: 2500 mm
linka 196 na Smíchovském nádraží (foto: MCH)
Motor a převodovka se nachází v zadní části vozu. Okna jsou lepená (přední sklo přichyceno gumou). Nechybí ve voze ani kneeling. Sedačky jsou kožené nebo čalouněné. Vůz však není v jedné rovině, jelikož 1. a 2. dveře jsou ve výšce 320 mm a 3. dveře ve výšce 550 mm. U novějších vozů vyráběných od roku 2001 (motor Iveco) jsou všechny dveře ve stejné výšce a místo volného prostoru u zadních dveří jsou nově sedadla. V některých věcech se liší také nejnovější vozy z roků 2004 a 2005 (jiné tyče, jiná barva interiéru).
linka 244 v Radotíně (foto: MCH)
Provoz
První vůz v Česku byl vyroben roku 1996 do Prahy pod ev. č. 3004 (dopravcem je Dopravní podnik hl. m. Prahy). V roce 1996 začala ve Vysokém Mýtě v Karose sériová výroba, která trvala necelých 10 let do roku 2005, kdy se začal vyrábět z velké části podobný autobus Irisbus Citelis. Celkem bylo vyrobeno neuvěřitelných 11 066 vozů, které jezdí hlavně v Česku (Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Zlín, Liberec, Jablonec nad Nisou, Tábor – cca 500 ks v ČR), Slovensku, Francii (Saint-Étienne, Le Mans, Poitiers, Nice, Paříž, Mety, Versailles, Remeš, Orléans, Rouen, Elbeuf, Limoges, Nevers, Epinal, Châtellerault, Pau), Německu (Berlín) či Řecku (Athény).
linka 170 s vozem Irisbus Citybus 12M (foto: DPK)
Irisbus Citybus v Praze
Prvním vozem, který byl dovezen do Prahy se stal prototypový vůz ev. č. 3004 v srpnu 1996. Po odzkoušení prototypového vozu následovaly dodávky mnoha Citybusů. Celkem jich bylo do Prahy vyrobeno 321. Roku 1996 vozy ev. č. 3004 – 3009, roku 1997 vozy ev. č. 3010 – 3019, roku 1998 vozy ev. č. 3020 – 3050, roku 1999 vozy ev. č. 3200 – 3249, roku 2000 vozy ev. č. 3250 – 3329, roku 2001 vozy ev. č. 3330 – 3379, roku 2002 vozy ev. č. 3380 – 3398, roku 2003 vozy ev. č. 3399 – 3428 a roku 2004 vozy ev. č. 3429 – 3478.
linka 244 odjíždí ze zastávky Vrážská (foto: MCH)
Většina Citybusů byla v garážích Dejvice do jejich zrušení a poté byly přestěhovány na Klíčov. Tento typ vozů se v Praze objevoval čím dál více a s tím další nízkopodlažní spoje. Vznikly proto i linky se všemi nízkopodlažními vozy. V současnosti jezdí všechny linky v Praze s nízkopodlažními autobusy kromě linky 256. Nevýhodou tohoto autobusu je malá ulička mezi sedadly a sedačky na stupínku. Kromě ostatních Citybusů se 4 z nich (ev. č. 3385, 3387, 3429, 3430, 3431) používaly na expresní autobusovou linku 100, kde vozy měly přidělány police na zavazadla (v současnosti jsou tyto vozy v provozu na lince AE).
linka 176 na Nových Butovicích (foto: DPK)
Další vozy, které se předělaly byly vozy 3255, 3264, 3265, 3266 a 3270, 3278, 3279, 3281, 3282 a 3283 na linku AE. Vozy byly vybaveny elektronickými pokladnami a v současnosti se již na linku AE nevypravují. Kromě Dopravního podniku hl. m. Prahy provozují pár autobusů Irisbus Citybus také ČSAD MHD Kladno a Probo bus. Vozy mají 30 nebo 34 míst k sezení. Cena tohoto vozu byla roku 2005 5 700 000 Kč.
Linka 230 na Smíchovském nádraží (foto: DPK)
Zveřejněno: 10. 3. 2014
Aktualizováno: 10. 6. 2014
Autor: Martin Chour