Karosa B 741

 

Karosa B 731 je městský autobus, který je nástupcem vozů Ikarus 280. Vyráběla ho firma Karosa Vysoké Mýto od roku 1991 až do roku 1997.

B 741B 741 na lince 196 (foto: DPK)

Konstrukce

Karosa B 731 je třínápravový autobus se standartní výškou podlahy. Vůz se skládá ze 2 částí spojených kloubem. Vůz má automatickou převodovku. Jelikož se jedná o městský typ, jsou ze strany čtyři dveře, přední a zadní jsou menší. Sedaček je celkem 42 a jsou v uspořádání 2+1, nad nápravami 2+2. Jsou potažený koženkou. Vozy mají polosamonosnou karoserii panelové konstrukce a motor umístěný za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu (hnací). Max. rychlost je 70 km/h.

Motor: LIAZ M 1.2 C ML 636 E (Euro 2), ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem nasávaného vzduchu

Výkon: 175 kW

Převodovka: ZF Ecomat 4HP 500, automatická čtyřstupňová

Obsaditelnost: k sezení 42, míst k stání 108

Celková délka: 11 940mm

Šířka: 2500 mm

B 741Karosa B 741 na Dejvické (foto: DPK)

Provoz

Vůz B 741 vznikl přestavbou z vozu C 744 v roce 1991. Dalších 6 let probíhala sériová výroba, která byla ukončena roku 1997. Bylo dodáno celkem 620 vozů a nejvíc jich nakoupil Dopravní podnik hl. m. Prahy – 174 ks a město Bratislava v počtu 104 ks. Na typ B 741 navázal vůz B 941 a u zemí kde to nebylo možné, tak vůz B 841.

B 741Karosa B 741 v Kobylisích (foto: DPK)

B 731 v Praze

První vozy B 741 se v Praze objevily roku 1991. Mezi lety 1991 – 1993 byla dodávány 2 verze, které měly motor LIAZ ML637N o výkonu 190 kW. První série má převodovku (B 741.1908) ZF 4 HP 500 a druhá série převodovku Voith Diwa D-863. Třetí série (B 741.1922) z let 1995 a 1996 má také jiný motor. Místo LIAZ ML637N motor LIAZ EURON M 1.2 ML 636E . Převodovku má stejnou s 1. sérií. 4. sérií a zároveň i poslední je z roku 1996 (B 741.1924), která se liší převodovkou, kterou má stejnou jako u 2. série. První 2 série mají plastové orientace, které byly po roce 2007 u všech zbývajících vozů doplněny.

Dodávky vozů B 741 probíhaly v následujících počtech:

  • 1991 (6001 – 6003/.1908)
  • 1992 (6004 – 6019/.1908 (vůz ev. č. 6004 série druhá – B741.1919))
  • 1993 (6020 – 6064/.1916 (vozy ev. č. 6020 – 6029 série druhá – B 741.1916))
  • 1995 (6065 – 6104/.1922)
  • 1996 (6105 – 6174/.1922 (vozy ev. č. 6070 – 6074 série čtvrtá – B 741.1924)).

B 741B 741 na Divoké Šárce (foto: DPK)

Vozy postupně nahrazovaly Ikarusy, které dojezdily roku 1999. První vozy B 741 byly vyřazeny roku 2002 (2 vozy) a od roku 2003 začala velká likvidace těchto vozů. Nahrazeny byly vozy B 941, B 961 a CityBusy 18. Generální opravy se dočkalo pouze 11 vozů mezi roky 1999 – 2001, které dostaly digitální panely. Od roku 2004 se uvažovalo o vyřazení jedné B 741 za účelem muzejního vozidla (měla to být ev. č. 6001, poté 6008, ale obě byly zlikvidovány). Od roku 2005 začaly ve větším počtu opravy vozů B 741, kdy byly dosazeny digitální panely a pro řidiče klimatizace. Poslední vůz bez digitálních orientací dojezdil tedy už v lednu roku 2007, který prošel v tu dobu střední opravou. Jednalo se o vůz ev. č. 6097. Poslední vůz z 1. série dojezdil roku 2011 a ze druhé roku 2004! V provozu jsou vozy pouze ze 3. série a jeden ze čtvrté série. V současnosti (rok 2014) je v provozu celkem 34 kusů.

B 741B 741 na Dejvické (foto: DPK)

Dalším dopravcem kromě Dopravního podniku, který provozuje vozy B 741 je ČSAD Polkost. Jednalo se o 7 vozů v roce 200 – 2002, které byly vyřazeny DP České Budějovice. Tyto vozy jezdí doposud. Posledním dopravcem s vozem B 741 je Hotliner s.r.o., který měl vůz B 741 pouze v roce 2006 a po převzetí firmy Hotliner s.r.o. firmou Connex Praha byl odstaven.

Karosa B 741Karosa B 741 v Motole (foto: MCH)

Karosa B 741

Zveřejněno: 16. 1. 2014
Aktualizováno: 2. 6. 2014
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *