40 let pražského metra

 

Ve dnech 5. – 9. 5. 2014 se konala oslava k 40. výročí pražského metra. To začalo jezdit roku 1974 a postupně se rozšiřovalo do současné délky. Metro však nezůstává ve stávající délce, ale dále se rozšiřuje (metro A do Motola). V následujícím článku Vám sepíšeme akce, které se během výročí konaly. Oficiální tránky o 40. výročí naleznete zde: www.m40.cz.

 

logo-m40-simple

souprava-sit

5. 5. 2014 – „Jak se stavělo metro?“

Od 5. 5. 2014 10 hodin probíhá ve stanicích Kačerov, Budějovická, Pankrác, Pražského povstání, Vyšehrad, I. P. Pavlova, Muzeum, Hlavní nádraží a Florenc výstava „Jak se stavělo metro“. Na tabulích se lze dočíst o historii pražského metra, ale také o stanicích, které byly otevřeny s prvním úsekem metra C (I.C – Kačerov – Florenc). Výstava bude trvat do 2. června 2014.

Vyšehrad

Tabule ve stanicích jsou v této galerii:

6. 5. 2014 – „Metro ve světě“

Druhý den oslav 40 let pražského metra byl ve znamení provozu metra ve světě. Ve stanici Florenc byl od 13 hodin vystaven panel nazvaný „Metro ve světě„. Na panelu lze stále najít počet linek nebo počet stanic v různých městech s metrem, dále ukázku systémů, rok otevření metra ve světě nebo tabulku „10 NEJ“. Tento panel bude opět pod názvem „Jak se stavělo metro?“ přístupný do 2. června 2014.

metro-ve-svete-ukazka

Fotografie panelu:

7. 5. 2014 – „Nalaďte se v metru“

Třetí den oslav 40 let pražského metra byl ve znamení akce „Nalaďte se v metru“. Tyto akce se konaly ve stanicích Budějovická, Muzeum, Hlavní nádraží, Florenc a Vltavská od 6 do 21:40 hodin. Celkem bylo odehráno 45 koncertů, které trvaly cca 40 minut. Kromě pěveckého sboru DPP, zde bylo i mnoho jiných kapel.

8. 5. 2014 – „Výroční jízdy historickými soupravami metra a DOD v depu Kačerov“

Čtvrtý den oslav 40 let metra provázel „den otevřených dveří v depu Kačerov“ a „jízda historických souprav metra“. V 9 hodin a 19 minut vyjela první souprava metra ze stanice Kačerov, jak tomu bylo před 40 lety. V 9:53 bylo možné potkat obě historické soupravy (Ečs a 81-71) ve stanici Kačerov. Podruhé bylo možné potkat obě soupravy také v 16:34 na Hlavním nádraží. Kromě těchto dvou setkání se ještě 2 historické souporavy setkaly na Vyšehradě a na Pankráci. Během předposlednívjízdy dohnala souprava M1 soupravu 81-71 už na Holešovicích a až na Háje jela za ní. Během jízd bylo možné také slyšet původní hlášení takzvaně „na hubu“.

Druhá akce, která byla během čtvrtka byl den otevřených dveří v depu Kačerov. Odtud vyjíždí každý den soupravy M1 na linku metra C. V depu byly logicky k vidění pouze 2 typy souprav pro cestující – M1 a 81-71M. Dále zde bylo mnoho vozů, kde zajišťují opravu a údržbu dopravních cest. Navíc zde byla v 11 a ve 14 hodin praktická ukázka sboru Postup při nasazení havarijního podvozku. V areálu bylo k vidění také mnoho firem, ale i infocentrum dopravního podniku nebo občerstvení. Bylo zde také možné si koupit první část encyklopedie MHD. V ní je popsána historie a současnost metra. Ve druhé části zase vozový park metra. Kromě této encyklopedie bylo na DOD Kačerov, ale i nadále v infocentrech koupit měděnou medaili k výročí 40 let provozu pražského metra. Zdarma bylo k dostání i DVD k 40 letům pražského metra. Do areálu bylo možné se dostat posílenou linkou 118 v intervalu 2 – 5 minut a v kloubových vozech z Budějovické, dále linkou 293 z Kačerova, která byla tak narvaná, že od 14 hodin na ní DPP vypravil vlastní Citybusy a linkou 170 a 293 z Hájí.

Fotografie metra a DOD Kačerov:

9. 5. 2014 – „Umění v metru a jízdy historických tramvají“

Poslední den a zároveň pátý den oslav 40 let pražského metra se uskutečnily 2 akce. První byla „Úmění v metru“ a druhá byla „jízda tří historických dvounápravových tramvají“ na linkách 3, 18 a 23.

loučení s dvounápravovými vozy roku 1974

Akce „Umění v metru“, která se konala poprvé, má za cíl ukázat sochy, umělecké projekty či výtvarné prostředí, kterých si normálně nevšimneme. Celkem se jedná o 24 uměleckých děl ve stanicích trasy linek A, B a C. U každého uměleckého díla je informační panel, který bude ve stanicích až do 2. června 2014. Konkrétně se jedná o stanice Hradčanská, Malostranská, Náměstí Míru, Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského, Želivského 2, Palmovka, Invalidovna, Florenc, Můstek B, Můstek B 2, Karlovo náměstí, Nové Butovice, Nádraží Holešovice, Vltavská, Vyšehrad, Pražského povstání, Kačerov, Chodov a Háje.

Druhou akcí byly jízdy historických dvounápravových tramvají na 3 linkách – 3, 18 a 23 v jejich trasách, ve kterých jezdily v roce 1974. Právě 9. května 1974 ukončily dvounápravové tramvaje provoz na linkách 3, 18 a 23. 9. 5. 2014 jezdily tyto linky v následujících trasách:

  • Linka 3 – Výstaviště Holešovice (smyčka) – Strossmayerovo náměstí – Staroměstská – Štěpánská – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác, interval 2 hodiny, 3 vozy, výjezd v 10:56 a zátah v 16:28
  • Linka 18Podbaba – Hradčanská – Letenské náměstí – Staroměstská – Svatoplukova – Náměstí Bratří Synků – Vozovna Pankrác, interval 2 hodiny 20 minut, 2 vozy, výjezd v 11:22 a zátah v 18:02
  • Linka 23Podbaba – Hradčanská – Staroměstská – Štěpánská – Náměstí Bratří Synků – Michelská – Spořilov, interval 2 hodiny 20 minut, 2 vozy, výjezd v 11:32 z Hradčanské a zátah v 18:08

loučení s dvounápravovými vozy roku 1974

Polední setkání, které se mělo odehrát na Náměstí Bratří Synků se bohužel nepovedlo, jelikož historická souprava na lince 18 měla 5 minut zpoždění. Proto se tu potkaly pouze historické vozy linek 3 a 23. Na lince 23 byl jako druhý vůz nasazen vůz ev. č. 2172, který byl posledním vozem, který jízdu dvounápravových tramvají 9. května 1974 ukončoval. Tramvaje nebyly zase až tak narvané, jak jsme čekali, vyjma linky 23, která někdy plnější byla. Navíc jízdy historickými soupravami byly bezplatné.

 

Zveřejněno: 29. 4. 2014
Aktualizováno: 10. 5. 2014
Autor: Jirka Staněk ( fotografie), Martin Chour (zkompletování článku, text a některé fotografie)

3 reakce na 40 let pražského metra

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *