Irisbus Citybus 18M

 

Irisbus Citybus 18M (dříve Karosa Citybus 18M, původně Renault Agora) je městský kloubový nízkopodlažní autobus. Vyráběla ho firma Karosa Vysoké Mýto s firmou Renaut od roku 2001 až do roku 2005. Část vozu byla vyrobena ve Francii a dokončena v Česku.

den otevřeních dveří - garáže Řepyden otevřeních dveří – garáže Řepy (foto: MCH)

Konstrukce

Citybus 18M je třínápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Má polosamonosnou karoserií, která byla sešroubována do skeletu, ošetřena proti korozi a poté olakována a oplechována. Jelikož se jedná o kloubový vůz je spojen kloubem a krycím měchem. Rám podvozku je z ocelových podélníků a příček, bočnice a střecha je ze svařených tažených uzavřených profilů a oplechovány. Přední čelo vozu tvoří uzavřené profily, které jsou pokryty plechy i plasty, zadní čelo je z jednoho panelu sklolaminátu.

Motor: Iveco Cursor F2BE 0682C (Euro 3), horizontální, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem

Výkon: 213 kW

Převodovka: VOITH D854, automatická čtyřstupňová

Rychlost: 80 km/h

Obsaditelnost: k sezení 40+1 sklopná, míst k stání 116

Celková délka: 17 800 mm

Šířka: 2500 mm

Motor a převodovka se nachází v zadní části vozu. Okna jsou lepená (přední sklo přichyceno gumou). Nechybí ve voze ani kneeling. Sedačky jsou kožené nebo čalouněné. Vůz však není v jedné rovině, jelikož 1., 2. a 3. dveře jsou ve výšce 320 mm a 4. dveře ve výšce 550 mm. U novějších vozů vyráběných od roku 2001 (motor Iveco) jsou všechny dveře ve stejné výšce a místo volného prostoru u zadních dveří jsou nově sedadla. Roku 2004 byl interiér vozu zrekonstruován.

linka 207 na Ohradělinka 207 na Ohradě (foto: MCH)

Provoz

První vůz v Česku byl vyroben roku 2001 do Prahy (dopravcem je Dopravní podnik hl. m. Prahy). V roce 2002 začala ve Vysokém Mýtě v Karose sériová výroba, která trvala 3 roky do roku 2005, kdy se začal vyrábět z velké části podobný autobus Irisbus Citelis 18. Vozy jezdí většinou v Česku v Praze nebo ve Francii.

linka 144 v Kobylisíchlinka 144 v Kobylisích (foto: MCH)

Irisbus Citybus 18 v Praze

Prvním vozem v Praze se stal vůz ev. č. 6500 v roce 2001. Koupil ho Dopravní podnik hl. m. Prahy, který přiřadil garážím Klíčov. Další dodávky pokračovaly až další rok, tedy roku 2002, kdy byly dodány vozy ev. č. 6501 – 6512 do garáží Řepy a Klíčov. Roku 2003 byly dodány vozy ev. č. 6513 – 6532 (garáže Klíčov a Kačerov) a roku 2004 vozy ev. č. 6533 – 6552, které byly rozděleny do garáží Řepy, Kačerov a Klíčov. Od roku 2002 jsou tyto vozy garantovaně vypravovány na linky MHD. Kromě Dopravního podniku tyto vozy jiný dopravce neprovozuje. Nevýhodou tohoto autobusu je malá ulička mezi sedadly a sedačky na stupínku. Vozy dodané roku 2004 se liší od ostatních zářivkovým osvětlením a zakulacenými madly (tyčemi). Roku 2005 stál tento autobus 7 900 000 Kč.

linka 207 na Ohradělinka 207 na Ohradě (foto: MCH)

Irisbus Citybus 18M

Zveřejněno: 10. 3. 2014
Aktualizováno: 10. 6. 2014
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *