Linka A

Linka A

Základní údaje:

  • Provozní délka: 17 129 m
  • Jízdní doba: zhruba 30 minut
  • Počet stanic: 17
  • Nejhlubší stanice: Náměstí Míru – 52 m
  • Stanice s obratišti: Nemocnice Motol (obratový kříž), Petřiny, Dejvická, Náměstí Míru (kolejová spojka), Želivského, Strašnická, Skalka (kolejová spojka), Depo Hostivař (hala depa)
  • V provozu: cca 4:00 – 0:00
  • Typy obsluhujících vozidel: 81 – 71 M
  • Zabezpečovací zařízení: LZA
  • Depo: Depo Hostivař (DH)

Stanice:
DEPO HOSTIVAŘSKALKA – Strašnická – Želivského – Flora – Jiřího z Poděbrad – Náměstí Míru – Muzeum (C) – Můstek (B) – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Dejvická – Bořislavka – Nádraží Veleslavín – Petřiny – NEMOCNICE MOTOL

Interval:

Provoz:

Ráno

Dopoledne

Odpoledne

Večer

PD

2:20 (4:40)

5:00 (10:00)

3:00 (6:00)

10:00

SO

7:30

7:30

7:30

10:00

NE

10:00

10:00

7:30

10:00

hodnoty v závorce platí pro úsek Skalka – Depo Hostivař

Nádraží Veleslavín (foto: MCH/2015)

Úseky:
Úsek I.A; Dejvická – Náměstí Míru:

  • Zahájení provozu: 12. 08. 1978
  • Provozní délka: 4 670 m
  • Počet stanic: 7 (Dejvická, Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru)

Úsek II.A; Náměstí Míru – Želivského:

  • Zahájení provozu: 19. 12. 1980
  • Provozní délka: 2 658 m
  • Počet stanic: 3 (Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského)

Úsek III.A; Želivského – Strašnická:

  • Zahájení provozu s cestujícími (dříve jen přetah do DH*): 11. 07. 1987
  • Provozní délka: 1 219 m
  • Počet stanic: 1 (Strašnická)

Úsek SH (spojka do DH); Strašnická – Depo Hostivař:

  • Zahájení provozu s cestujícími (dříve jen přetah do DH*): do stanice Skalka 04. 07. 1990; do stanice Depo Hostivař 26. 05. 2006
  • Provozní délka: 2 448 m
  • Počet stanic: 2 (Skalka, Depo Hostivař)

Úsek V.A; Dejvická – Nemocnice Motol:

  • Zahájení provozu: 6. 4. 2015
  • Provozní délka: 6 134 m
  • Počet stanic: 4 (Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol)

Stanice linky A:

  • Nemocnice Motol – hloubená stanice obsluhující nemocnici v Motole
  • Petřiny – ražená stanice s jednokolejným obratištěm, obsluha sídliště
  • Nádraží Veleslavín – obsluha autobusového stanoviště směr letiště a dalších směrů, vč. železniční stanice
  • Bořislavka – obsluha autobusů směr Jenerálka a místního sídliště
  • Dejvická – železobetonová hloubená stanice pod hladinou podzemní vody
  • Hradčanská – ražená stanice s přípravou ražby druhého vestibulu
  • Malostranská – ražená stanice, poblíž se nachází tajná stanice Klárov, která měla zřejmě úkol vojenského charakteru a podle všeho se tajná stanice měla připojit na Metro A, architekt však nakonec vedl trasu o kus vedle
  • Staroměstská – ražená stanice se zkrácenou střední lodí
  • Můstek (B) – ražená stanice s přestupem na linku B (většina přestupních tunelů byla již představěna), zajímavostí je trvalý smrad v této stanici – je způsoben tmelem, který zřejmě kvůli vlhkosti nechce ztrvdnout
  • Muzeum (C) – ražená stanice s přestupem na linku C, zajímavostí je společný vestibul s linkou C
  • Náměstí Míru – nejhlubší ražená stanice v celé síti metra, součástí je samozřejmě také nejdelší eskalátorový tunel o délce 75 metrů, za stanicí je zřízena kolejová spojka kvůli tehdejšímu obracení vlaků a spojky na trať C
  • Jiřího z Poděbrad – ražená stanice s hodně krátkou střední lodí (34,5 metrů), která je přizpůsobená k ražbě druhého vestibulu
  • Flora – klasická ražená stanice II. úseku
  • Želivského – ražená stanice s trochu odlišným vzhledem proti ostatním stanicím na trase A, za stanicí je zřízeno obratiště pro obracení vlaků
  • Strašnická – nejdelší hloubená stanice na trati A, na severní straně je postaveno pevné schodiště, které je připraveno pro druhý vestibul, za stanicí jsou 4 koleje, přičemž krajní jsou dlouhé asi jen 50 – 70 metrů a jsou připraveny pro původně plánované prodloužení na Zahradní Město a vnitřní koleje vedou do DH*
  • Skalka – hloubená stanice, před stanicí je kolejová spojka pro obracení vlaků
  • Depo Hostivař – povrchová stanice v místě bývalé myčky depa; je unikátní především tím, že je umístěná přímo v hale depa a také je zde nestandartní obracení vlaků; souprava zůstává ve stanici

 

metro A (foto: MCH/2015)

Zajímavosti u stanic metra, aneb kde vystoupit

  • Nemocnice Motol – v blízkosti stanice se nachází největší nemocnice v ČR
  • Nádraží Veleslavín – přestup na linku 119 směr Letiště Václava Havla a vlaky směr Kladno
  • Dejvická – Armáda ČR, Knihovna ústavu leteckého zdravotnictví Praha, Divadlo Semafor, Divadlo Spejbla a Hurvínka
  • Malostranská – Strakova akademie, Úřad vlády ČR, Valdštejnská jízdárna, pamětní deska Adolf Kosárek, pomník písničkáře Karla Hašlera, Hanavský pavilon, Kramářova vila, Ministerstvo financí, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
  • Staroměstská – Uměleckoprůmyslové Dekadence now, Institutu Terezínské iniciativy, Vysoká synagoga, Židovská radnice, památník Jaroslava Ježka, Filozofická fakulta, Klementinum, Nová radnice, Magistrát hl. m. Prahy
  • Můstek (B) – Památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
  • Muzeum (C) – Státní opera Praha, Národní muzeum, Čelakovského sady, socha sv. Václava
  • Jiřího z Poděbrad – kostel Nejsvětější srdce Páně, fontána
  • Želivského – Poliklinika Vinohrady
  • Strašnická – Kulturní dům Barikádníků
  • Skalka – Ústřední statistická knihovna ČSÚ
  • Depo Hostivař – depo metra A, autobusový terminál

Platný jízdní řád

Linka A – archiv JŘ

přeplněné metro A ve špičce (foto: MCH/2015)

Zveřejněno: 24. 6. 2013
Aktualizováno: 24. 3. 2014
Autor: Jiří Staněk

5 reakcí na Linka A

  1. Dominik říká:

    Dobrý den,

    rád bych se podíval i ba starší jízdní řády metra A, jak zde uvádíte, byla by možnost poslat na mail.

    Díky Dominik

  2. Jan Drtina říká:

    Není náhodou Můstek ještě hlubší než Náměstí míru? (Linku A moc nevyužívám.)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *