SOR BN/CN 10,5

 

Vůz SOR BN 10,5 nebo SOR CN 10,5 jsou městské nízkopodlažní autobusy, vyráběné společností SOR Libchavy.

Vozy jsou určeny především na linky, kde je nižší poptávka cestujících. Prototyp vozu SOR BN 10,5 byl vyroben roku 2005, prototyp vozu SOR CN 10,5 byl vyroben roku 2008 a od té doby začala sériové výroba, které trvá dodnes. I když se jedná o nízkopodlažní autobusy, většina sedaček se nachází na stupínku. Podlaha je ve výšce 360 mm nad zemí. V zadní vysokopodlažní části je to 600 mm nad zemí.

PA112018SOR CNG 10,5 ve Vinařicích u dolu Mayrau u Kladna (foto: MCH)

Konstrukce

SOR BN 10,5 a SOR CN 10,5 jsou dvounápravové autobusy s nízkopodlažní podlahou. Do vozů se lze dostat dvěma (CN 10,5) nebo třemi (BN 10,5) výklopnými dveřmi. Motor a převodovka jsou umístěny vzadu. Karoserie vozů je svařena z ocelových profilů, zvenku je oplechovaná, zevnitř obložená plastovými deskami. Podlaha je u prvních a druhých dveří ve výšce 360 mm nad zemí. Hned za druhými dveřmi se jde po dvou schůdkách a podlaha se zvyšuje na 600 mm nad zemí. Kabina je uzavřená.

Přední náprava je značky SOR a zadní značky DANA. Vůz SOR BN 10,5 má povolenou rychlost 80 km/h, vůz SOR CN 10,5 má povolenou rychlost 100 km/h. V SOR BN 10,5 je sedadel 30, ve voze SOR CN 8,5 je jich 35, přičemž sedadla jsou v uspořádání 2+2. Motor je Iveco Tector NEF. Vůz SOR BN 8,5 se liší od vozu SOR CN 8,5 jedním zásadním faktem, a to je, že vůz SOR BN 10,5 má automatickou převodovku, kdežto vůz SOR CN 10,5 má ruční převodovku.

P9191116SOR CN 10,5 v Králově Dvoře (foto: MCH)

Výroba a provoz

Vozy SOR BN 10,5  SOR CN 10,5 jsou nástupci vozu SOR B 10,5, který byl vyráběn do roku 2005, než začaly být vyráběny tyto vozy. Vůz SOR BN 10,5 provozuje např. dopravce ČSAD autobusy Plzeň, Dopravní podnik Bratislava (2008), Probo Bus nebo Arriva Praha. Oproti městskému typu, provozují příměstský typ CN 10,5 dopravci BusLine, ČSAD autobusy Plzeň, Arriva Morava, ČSAD MHD Kladno nebo Probo Bus. Kromě těchto typů se vyrábí i vozy na stlačený plyn označené SOR CNG 10,5 (u dopravce ČSAD MHD Kladno).

Autobus linky 840305 směr Bystřice nad Pernštejnem v Jimramově.

Autobus linky 840305 směr Bystřice nad Pernštejnem v Jimramově. (foto: OK)

SOR BN 10,5 v PID

V PID je nemožné tyto vozy spatřit. Avšak je možné je vidět u dopravců Arriva Praha a Probo Bus na jiných linkách než linkách PID v okolí Prahy.  Většinou se tyto vozy nasazují na městské linky, jelikož mají automatickou převodovku. Celkem jich je u dopravců PID 5 ks.

Dodávky vozů SOR BN 10,5 v letech:

2008 – SPZ 8A9 0057 (Arriva Praha)

2012 – SPZ 2SC 0623, 2SC 0623 (Probo Bus)

2013 – SPZ 3AP 5106, 3AP 5109  (Arriva Praha)

P9191117SOR BN 10,5 v Králově Dvoře (foto: MCH)

SOR CN 10,5 v PID

V PID je možné tyto vozy spatřit hlavně na příměstských linkách u dopravce OAD Kolína a Probo Bus. Vyskytují se také u dopravce Arriva Praha, avšak ten je neprovozuje na linkách PID.  V PID jezdí celkem 3 vozy a mimo PID u dopravců PID dalších 12.

Dodávky vozů v letech SOR CN 10,5:

2008 – ev. č. 1978, 1979 (OAD Kolín)

2012 – ev. č. 1204 (Probo Bus)

2013 – SPZ 3AU 6395, 3AU 6668, 3AU 6810 (Arriva Praha), SPZ 2SK 1540, 2SK 2271, 2SK 22722SK 2273 (Probo Bus)

2014 – SPZ 2SK 2205, 2SK 2206, 2SK 2207, 2SK 2629, 2SK 2630 (Probo Bus)

P9191121SOR BN 10,5 v Králově Dvoře (foto: MCH)

SOR CNG 10,5 v PID

Tento typ vlastní pouze dopravce PID ČSAD MHD Kladno, který je vypravuje především na linky MHD Kladno. Celkem jich je v provozu 10.

Dodávky vozů v letech SOR CN 10,5:

2012 – SPZ 2SI 7028, 2SI 7029, 2SI 7288, 2SI 7289 (ČSAD MHD Kladno)

2013 – SPZ 2ST 7860, 2ST 7861, 2ST 7862, 2ST 7863, 2ST 7864, 2ST 7865 (ČSAD MHD Kladno)

PA111960SOR CNG 10,5 v garážích ČSAD MHD Kladno (foto: MCH)

Zveřejněno: 11. 10. 2014 Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *