Pražská autobusová linka 112
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: kloubový (spoje končící u Zoologické zahrady), standardní (spoje končící v Podhoří)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 3 (Nádraží Holešovice, Zoologická zahrada, Podhoří)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 14/11 min (Nádraží Holešovice – Podhoří), 10/8 min (Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada)
Délka linky: 6/4 km (Nádraží Holešovice – Podhoří), 4/3 km (Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada)
Zastávky:
NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE (C) (V) – Pelc Tyrolka (T) (×) – Povltavská (T) (×) – Trojská (T) (×) – Trojská (Z) – Kazanka (×) – Čechova škola (+) – Kovárna (×) – ZOOLOGICKÁ ZAHRADA – Botanická zahrada Troja (×) – Sklenářka (×) – PODHOŘÍ
Historie:
Většině lidí se pod slovním spojením “linka 112” vybaví jednotné evropské číslo tísňového volání, ale také se řadě cestujícím vybaví linka 112, kterou se dostali z Nádraží Holešovice k pražské ZOO, ta je k ní dováží již od roku 1932.
SOR NB 18 ev. č. 6756 byl zachycen v zastávce Kovárna (foto: LN)
Za prvními zmínkami o lince 112 se musíme vydat do 20. let 20. století. Tehdy, 11. března 1928, vyjela předchůdkyně linky 112 – linka J v trase: Malvazinka (cca: Malvazinky) – Santoška – Národní divadlo – Staroměstské náměstí – Těšnov. Hned po půl roce (13. srpna) byla prodloužena z Těšnova přes Ústřední jatky na Pelc-Tyrolku.
K 20. září 1931 přibyla samostatná provozní větev: Pelc-Tyrolka – Rokoska. Rozsah provozu byl stanoven na špičky všedních dnů a nedělní odpoledne. 9. října 1932 byla zavedena druhá větev, která vedla k dnešní Zoologické zahradě v Troji. Se zavedením tramvajového provozu v ulici V Holešovičkách byla 17. ledna 1936 první větev zrušena, a tak mohly být všechny spoje vedeny v celé trase trase: Malvazinka – Zoologická zahrada.
trasa linky mezi lety 1932 a 1936 – mapa z roku 1933 (screen: VJ zdroj: Archiv DPP)
V této trase vydržela až do počátku 2. světové války do 1. října 1939, kdy byla zkrácena do trasy: Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO. Mezi 6. zářím 1943 a 25. listopadem 1945 byla kvůli válce zcela zrušena. Další změna nastala až 31. prosince 1951, kdy byla linka J přečíslována na linku 112, trasa i nadále zůstala stejná. K 3. lednu 1955 byla prodloužena do Podhoří (do Podhoří jezdily cca 2 spoje za den). Od 2. února 1959 jezdila do Podhoří celodenně, ale pouze 6 páry spojů. Kvůli nedostatku místa v Podhoří se musely autobusy obracet couváním, proto musel řidiči asistovat při couvání i průvodčí, který jezdil spolu s řidičem (tento postup tu zůstal zachován až do 28. listopadu 1980).
kloubový SOR na lince 112 právě přejíždí Vltavu po Trojském mostě (foto: LN)
Od 1. července 1974 byla ukončena od Podhoří již v Holešovicích, čímž se dostává do trasy: Holešovice, Plynární (dnes: Nádraží Holešovice) – Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO – Podhoří. Kvůli stavebním pracím na mostě Barikádníků a na třetím provozním úseku metra C Florenc – Nádraží Holešovice, byla linka 112 15. srpna 1979 odkloněna do trasy: Mladé gardy (dnes: Tusarova) – Osadní – Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO – Podhoří.
klíčovský SOR NB 18 odbočuje z ulice Trojské do výstupní zastávky Zoologická zahrada (foto: LN)
Se zprovozněním třetího úseku metra C (Sokolovská (dnes: Florenc) – Fučíkova (dnes: Nádraží Holešovice)) byla od 4. listopadu 1984 vedena v trase: Fučíkova (dnes Nádraží Holešovice) – Pelc-Tyrolka – Zoologická zahrada – Podhoří.
S otevřením nového Trojského mostu je od 6. října 2014 vedena jednosměrně ve směru na Holešovice právě po Trojském mostě. Současně byly v tomto směru zrušeny zastávky Pelc-Tyrolka a Jankovcova. V té době se předpokládalo, že linka 112 bude vedena po Trojském mostě obousměrně. Ráno však přepravuje studenty Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy, nacházející se poblíž zastávky Pelc Tyrolka. Linka 201, která zastavuje v zastávce Kuchyňka, by sama tento přepravní proud nezvládla, proto musí být linka 112 vedena ve směru z Holešovic přes Pelc Tyrolku.
vedení linky 112 mezi lety 1984 a 2014 – mapa z roku 1995 (screen: VJ)
K zoologické zahradě nevedla vždy jen linka 112, ale i zoobus. Jezdil od Nádraží Holešovice a nikde na trase nestavil, tudíž lince 112 přebral cestující jedoucí do zoo, a proto mohla mít 112 delší interval. Navíc na něm byly vypravovány vozy na stlačený zemní plyn a při prokázání se platnou vstupenkou do zoo vám byla uznána jízda zdarma. Éra zoobusu však netrvala dlouho a brzy byl zrušen. Od 1. 7. 2017 jezdí opět linka ZOO, která tentokrát sváží návštěvníky od parkoviště v Troji poblíž výjezdu z tunelového komplexu Blanka, protože kapacita parkovišť u zoo už nestačí. Dopravcem je Dopravní podnik hl. m. Prahy, který má na tuto linku vyhrazené dva vozy s reklamou na zoo.
autobusy na lince ZOO polepené celovozovou reklamou na ZOO Praha manipulující poblíž zastávky Parking Blanka – Troja (zdroj: seznam-autobusů.cz)
Po celou dobu existence linky 112, respektive linky J, byla provozována pražským dopravním podnikem ve standardních vozech. Po stavební úpravě obratiště Zoologická zahrada jsou od 5. 7. 2014 nasazeny na krátké spoje, končící u ZOO, kloubové autobusy.
Mapy:
Intervaly:
Letní období (březen – říjen)
a) Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada b) Zoologická zahrada – Podhoří |
Zimní období (listopad – únor)
a) Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada b) Zoologická zahrada – Podhoří |
Staré jízdní řády:
Vozové jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Nádraží Holešovice – Technické a dokumentační muzeum PRE
- Pelc Tyrolka – Vila Milada
- Povltavská, Trojská – přírodní park Jabloňka – zámek Jabloňka, Trojský most
Trojský most (zdroj: Mapy.cz autor: jirizmecholup)
- Kazanka – Úřad městské části Praha-Troja, Schückova vila
- Kovárna –Kaple sv. Kláry – Vinice sv. Kláry Praha – Botanická zahrada Troja, Divišova vila
- Zoologická zahrada – Zoologická zahrada hl. m. Prahy , zámek Troja – Trojská zámecká zahrada – bludiště
zámek Troja (foto: MCH)
- Botanická zahrada Troja – Botanická zahrada Troja – kaple sv. Kláry, Zoologická zahrada hl. m. Prahy
- Podhoří – kaple sv. Václava, přívoz P2: Podhoří – V Podbabě
Video:
Zveřejněno: 15. 7. 2012 – Martin Chour
Aktualizováno: 7. 7. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
linkou 112 jezdím bezmála 60roků dříve do školy,nyní ji využívám k cestě za nákupy s přestupem v zastávce Trojská ať do sentra,tak i do Kobylis. Jediné co mi vadí je to,že v zastávce Pelc-Tyrolka si není na co sednout,neboť zde není zřízen přístřešek. Já jsem invalidní a tudíž mi někdy to čekání již trochu unavuje. Už jsem přemýšlel, že si sem nainstaluji,alespoň dřevenou lavici,abych si měl kam sednout. Zajímalo by mne, proč zde nebyla,alespoň malá budka postavena ,
Dobrý den,
přístřešek byl před dostavěním a otevřením nové Povltavské součástí zastávky opačného směru (ještě v dubnu 2012), která byla hojně využívaná.
Po přesunutí a následném zrušení této zastávky pro směr na Nádraží Holešovice a přesunutí zastávky pro směru Trojská, ZOO a Podhoří již zřejmě nebyly finanční prostředky na vybudování přístřešku.
Zastávka se nachází pod mostem, což je další důvod k tomu, proč je přístřešek zbytečný – “stejně tam skoro neprší, jako přístřešek přeci slouží most”.
Další výmluvou je i to, že tam podle některých lidí v poslední době málokdy někdo nastupuje.
Souhlasím s Vámi, přístřešek by měl být součástí všech zastávek, kam se vejde a které se nenacházejí např. pod společnou střechou terminálu, ale jak víte, všechno něco stojí.
Kromě toho existují i přístřešky bez laviček a lavičky bez přístřešků, takže i kdyby tam byl plánován přístřešek, není zajištěno, že bude součástí i lavička.
Více konkrétních a přesných informací by měl být schopen poskytnout Magistrát hl. m. Prahy.
Doplňte prosím do linkového vedení zastávku Sklenářka.
Máte tam chybu:
Místo Florenc (dnes Sokolovská) by mělo být Sokolovská (dnes Florenc).
Můžu se zeptat jak je možné že autobus vyjede že zastávky o dvě minuty později a člověk tak nemá šanci ho zastihnout? Není to poprvé co se to stalo a opravdu je nepříjemné když kvůli tomu člověk nestihne včas být tam kde má.
Dobrý den, tak to měl dotyčný člověk štěstí, že bylo zpoždění jen dvě minuty.
Když je velký provoz aut, což je na trase linky 112 snad několikrát denně (vlastně skoro pořád), obratové časy na konečných zkrátka nestačí k vyrovnání zpoždění.