Linka 112

 

Pražská autobusová linka 112

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu:

  • letní sezóna (duben – říjen) – kloubový
  • zimní sezóna (listopad – březen) – standardní

Úsek Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada jezdí kloubové vozy, úsek Nádraží Holešovice – Podhoří jezdí standardní vozy. 

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Nádraží Holešovice, Zoologická zahrada, Podhoří)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 14/11 min (úsek Nádr. Holešovice – Zoologická zahrada – 10/8 min)

Délka linky: 6/4 km (úsek Nádr. Holešovice – Zoologická zahrada – 4/3 km)

Zastávky:

NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE (C) (V) – Jankovcova (Z) (×) – Pelc-Tyrolka (×) – Povltavská (T) (×) – Trojská (×) – Kazanka (×) – Čechova škola (+) – Kovárna (×) – ZOOLOGICKÁ ZAHRADA – Botanická zahrada Troja – PODHOŘÍ

Historie:

Za prvními zmínkami o lince 112 se musíme vydat do 20. let 20. století. Tehdy, 11. března 1928, vyjela předchůdkyně linky 112 linka J v trase Malvazinka (poblíž zast. Malvazinky) – Santoška – Národní divadlo – Staroměstské náměstí – Těšnov. Hned po půl roce (13. srpna) byla prodloužena na Pelc-Tyrolku. Zde se od roku 1931 dělila na 2 větve. První větev byla zavedena 20. září 1931 a vedla na Rokousku a druhá větev byla zavedena 9. října 1932 a vedla k dnešní Zoologické zahradě v Troji. Se zavedením tramvajového provozu v ulici v Holešovičkách byla 17. ledna 1936 první větev zrušena, a tak mohly být všechny spoje vedeny v celé trase trase Malvazinka – Zoologická zahrada.

112blinka 112 v 50. letech na Pelc-Tyrolce – na fotografii můžete vidět davy lidí směřující k trojské ZOO (foto: archiv DP)

V této trase vydržela až do počátku 2. světové války do 1. října 1939, kdy byla zkrácena do trasy Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO. Během let 1943 – 1945 byla i kvůli válce zcela zrušena! Další změna nastala až 31. prosince 1951, kdy byla linka J přečíslována na linku 112, trasa i nadále zůstala stejná. První změnou trasy prošla od roku 1939 až 3. ledna 1955, kdy byla prodloužena do Podhoří (do Podhoří jezdily cca 2 spoje za den). Od 2. února 1959 vedla do Podhoří celodenně, ale pouze 6 páry spojů. Kvůli nedostatku místa v Podhoří se musely autobusy obracet couvání, proto musel řidiči asistovat při couvání i průvodčí, který jezdil spolu s řidičem (tento trend tu zůstal zachován až do roku 1980).

Kloubová 112.linka 112 v červenci 2014 (nasazení kloubů na linku 112) na Nádraží Holešovice (foto: MCH)

Po zprovoznění prvního úseku metra C a se započetím výstavby na nové trase metra A, byla linka 112 od 1. července 1974 ukončena od Podhoří již v Holešovicích {Holešovice, Plynární (dnes Nádraží Holešovice) – Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO – Podhoří}.Kvůli stavebním pracím na mostě Barikádníků a pracemi na třetím provozním úseku metra C Florenc – nádraží Holešovice, byla linka 112 15. srpna 1979 následovně odkloněna: Mladé gardy (dnes Tusarova) – Osadní – Pelc-Tyrolka – Troja, ZOO – Podhoří.

Poslední změna trasy nastala 4. listopadu 1984 (zprovozněn třetí úsek metra C Florenc – Nádraží Holešovice), při které se „stodvanáctka“ dostává do dnešní trasy Fučíkova (dnes Nádraží Holešovice) – Pelc-Tyrolka – Zoologická zahrada – Podhoří. S otevřením nového Trojského mostu je od 6. října 2014 vedena jednosměrně ve směru na Holešovice právě po Trojském mostě.

Po celou dobu existence linky 112 (J) byla provozována Dopravním podnikem Prahy ve standardních vozech. Tento jev ale přestal platit v roce 2014, kdy na linku sto dvanáct vyjely v letní sezóně (duben – říjen) kloubové vozy, které zde i v dalších letech v letních sezónách budou nasazovány.

112

Intervaly:

Letní období (duben – říjen)

 
Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
7,5
6
5
15-20
5*
4-5
15-20
b)
30
30
30
30
30
30
30
a) Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada b) Zoologická zahrada – Podhoří

Zimní období (listopad – březen)

 
Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
7,5
10
7,5-10
15-20
10*
7-8
15-20
b)
30
30
30
30
30
30
30
a) Nádraží Holešovice – Zoologická zahrada b) Zoologická zahrada – Podhoří

 * – do 8 hodin jezdí po 15 – 20 minutích Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Vozový jízdní řád (6. 1. 2014) Zajímavá místa na trase:

  • Nádraží Holešovice – technické a dokumentární muzeum PRE
  • Povltavská – přírodní park Jabloňka – zámek Jabloňka

Fotka dne 4. 10. 2014nový Trojský most foto: MCH)

  • Kovárna – přírodní park Havránka – naučná stezka Botanické zahrady {Botanická zahrada, výhledy na Prahu (Havránka, Haltýř, u Botanické zahrady), přírodní park Velká Skála}

PB010005výhled na Prahu od Havránky (foto: MCH)

  • Zoologická zahrada – Zoologická zahrada hl. m. Prahy – zámek Troja – Muzeum vína a vinotéky

PB010001zámek Troja (foto: MCH)

  • Botanická zahrada Troja – Botanická zahrada Troja – kaple sv. Kláry – naučná stezka Botanické zahrady {Botanická zahrada, výhledy na Prahu (Havránka, Haltýř, u Botanické zahrady), přírodní park Velká Skála}
  • Podhoří – kaple sv. Václava – přírodní park Drahaň-Troja – přívoz Podhoří – V Podbabě

Fotografie z linky:

112Elinka 112 na Trojském mostě (foto: LN)

linka 112 Karosa B 951 Nádraží Holešovice 2013

linka 112 ve výstupní zastávce Nádraží Holešovice (foto: MCH)

linka 112 Citybus Nádraží Holešovice 2013

linka 112 na Nádraží Holešovice (foto: MCH)

112 Zoologická zahradalinka 112 v nástupní zastávce ZOO (foto: MCH)

Video:

linka 112 v úseku Zoologická zahrada – Nádraží Holešovice (video: Petr Padyasek)

Zveřejněno: 15. 7. 2012 Aktualizováno: 22. 10. 2016 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, autobusy.org, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP Autor: Martin Chour

3 Responses to Linka 112

  1. Souček zdeněk říká:

    linkou 112 jezdím bezmála 60roků dříve do školy,nyní ji využívám k cestě za nákupy s přestupem v zastávce Trojská ať do sentra,tak i do Kobylis. Jediné co mi vadí je to,že v zastávce Pelc-Tyrolka si není na co sednout,neboť zde není zřízen přístřešek. Já jsem invalidní a tudíž mi někdy to čekání již trochu unavuje. Už jsem přemýšlel, že si sem nainstaluji,alespoň dřevenou lavici,abych si měl kam sednout. Zajímalo by mne, proč zde nebyla,alespoň malá budka postavena ,

    • tomj říká:

      Dobrý den,
      přístřešek byl před dostavěním a otevřením nové Povltavské součástí zastávky opačného směru (ještě v dubnu 2012), která byla hojně využívaná.
      Po přesunutí a následném zrušení této zastávky pro směr na Nádraží Holešovice a přesunutí zastávky pro směru Trojská, ZOO a Podhoří již zřejmě nebyly finanční prostředky na vybudování přístřešku.
      Zastávka se nachází pod mostem, což je další důvod k tomu, proč je přístřešek zbytečný – „stejně tam skoro neprší, jako přístřešek přeci slouží most“.
      Další výmluvou je i to, že tam podle některých lidí v poslední době málokdy někdo nastupuje.

      Souhlasím s Vámi, přístřešek by měl být součástí všech zastávek, kam se vejde a které se nenacházejí např. pod společnou střechou terminálu, ale jak víte, všechno něco stojí.
      Kromě toho existují i přístřešky bez laviček a lavičky bez přístřešků, takže i kdyby tam byl plánován přístřešek, není zajištěno, že bude součástí i lavička.

      Více konkrétních a přesných informací by měl být schopen poskytnout Magistrát hl. m. Prahy.

  2. Jan Pondělíček říká:

    Doplňte prosím do linkového vedení zastávku Sklenářka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *