Pražská autobusová linka 113
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 4 (Kačerov, Sídliště Písnice, Písnice, Točná)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 27 min (úsek Kačerov – Sídliště Písnice – 15 min, úsek Kačerov – Písnice – 18 min)
Délka linky: 11 km (úsek Kačerov – Sídliště Písnice – 5 km, úsek Kačerov – Písnice – 6 km)
Zastávky:
KAČEROV (C) – Nemocnice Krč – Zálesí – Sídliště Krč – Tempo – Jalodvorská – U Zvoničky (×) – Libuš – U Libušské sokolovny – SÍDLIŠTĚ PÍSNICE– Lipovická (×) – Ke Březině – PÍSNICE – Cholupické náměstí (x) – Cholupice – Hrazanská (x) – TOČNÁ
Historie:
K 4. říjnu 1925 byla zavedena druhá autobusová linka provozována Elektrickými podniky, označována byla jako linka B. Trasu měla následující: Pankrác – Horní Krč (dnes Na Strži) – Krč, nádraží (dnes Nádraží Krč) – Zelené domky – Kunratice, Libuš (dnes U Tří svatých).
slavnostní zahájení provozu na autobusové lince B (foto: archiv DP)
trasa linky B v letech 1926 – 1930 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)
Se zprovozněním tramvajové trati mezi Pankrácí a Kačerovem 29. května 1930, bylo “béčko”odkloněno od krčského nádraží k nové tramvajové smyčce na Kačerově. Na rok pak bylo také od 21. prosince 1931 prodlouženo do Michle. Poté bylo k 9. říjnu 1932 opět zkráceno na Kačerov a odtud vedlo přes Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) na Libuš, ale i na Lhotku. Většina spojů byla k 5. únoru 1933 ukončena u Zelených domků, jen malá část spojů dále pokračovala do Libuše nebo odbočovala od Masarykových domovů na Lhotku.
linka B spolu s původnímu větvemi v letech 1936 – 1943 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)
K 22. dubnu 1934 byla větev na Lhotku přeznačena na novou linku L (dnes linka 121, Lhotka – Hodkovičky – Braník), a tak se linka B dostala do trasy Kačerov – Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) – Zelené domky – Libuš. Z větve do Kunratic se o rok později 3. května 1936 stala nová autobusová linka U (dnes linka 114, Kačerov – Zelené domky – Kunratice), a tak byla linka B zkrácena do trasy Kačerov – Zelené domky, takže vlastně kopírovala linku U.
Kvůli totožné trase s linkou U došlo od 1. srpnu 1936 k převedené linky B do doposud neobsluhovaných míst v některých částech Libuše a Písnice (do trasy, kde nyní 113 jezdí). Trasa: Kačerov – Potravní daň – Libuš, sokolovna (dnes U Libušské sokolovny). Kvůli druhé světové válce byla nejdříve roku 1943 zkrácena na Kolonie Tempo (dnes Tempo) a poté mezi roky 1944 – 1945 dokonce i zrušena.
linka 113 v terminálu Kačerov (foto: LN)
Ke znovuobnovení po druhé světové válce došlo 28. května 1945, kdy vyjela v trase Kačerov – Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) – Kolonie Tempo (dnes Tempo) – Libuš, Jalodvorská, avšak s provozem pouze ve všedních dnech, který se roku 1946 změnil na celotýdenní. 1. října 1948 nastalo prodloužení do původní trasy Kačerov – Libuš, Sokolovna (dnes U Libušské sokolovny, trasa do roku 1943) a o 3 roky na to k 2. září 1951 až do Písnice. Tím se dostala do trasy ve které jí můžeme vidět dnes. Provoz do Písnice byl zajištěn pouze vybranými spoji.
linka 113 v letech 1951 – 1970 a 1974 – 2015 (schéma: archiv DP)
V závěru roku 1951 (31. prosince) dostala stejně jako ostatní autobusové linky číselný název, v našem případě došlo k přeznačení z linky B na linku 113. V následujících 20 letech byl provoz beze změn až do 19. října 1970, kdy naplno začala výstavba prvního úseku metra C. V tento den byla zrušena tramvajová trať od Budějovického náměstí na Kačerov a s tím byla i linka 113 prodloužena k tramvaji na Budějovické náměstí přes ulici V Podzámčí a Na Strži (do roku 1972).
linka 113 v obratišti Písnice (foto: LN)
Po otevření prvního úseku metra C z Kačerova na Florenc byla sto třináctka zkrácena k metru C na Kačerov a v této podobě zůstala do současnosti, tedy bezmála 40 let! Mírně změny se dotkly linky 113 pouze ve třech termínech. K 1. září 2009, kdy došlo k reorganizaci linek v této oblasti, při níž byly zrušeny linky č. 171 (Kačerov – Tempo – Jalodvorská – Sídliště Písnice) a 272 (Kačerov – Sídliště Písnice) a místo nich byly zavedeny vložené spoje v trase Kačerov – Sídliště Písnice na lince 113. Od roku 2012 je prokládána celotýdenně s linkami 331 a 333.
Od 11. prosince 2016 jsou vybrané spoje prodlouženy z Písnice přes Cholupice do zastávky Točná. Obec Točná už dlouho volala po prodloužení linky 113 kvůli špatnému a nepravidelnému provozu linek dopravce Arriva Praha z Modřan a zároveň byla propojena Točná s Písnicí, navíc došlo k obsluze Cholupického náměstí a hřbitova.
Mapa:
4 | ||||||||||
8 | ||||||||||
16 | ||||||||||
a) Kačerov – Sídliště Písnice b) Sídliště Písnice – Písnice c) Písnice – Točná |
Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (3. 3. 2014)
Zajímavá místa na trase:
- Jalodvorská – přírodní zajímavost V Hrobech
- Libuš – Úřad městské části Praha – Libuš
- U Libušské sokolovny – naučná stezka Modřanská rokle – PP Modřanská rokle
- Ke Březině – pomník obětem I. světové války
- Písnice – cyklostezka do Cholupic a Hodkovic – PP Cholupická bažantnice
Fotografie z linky:
linka 113 v Písnici (foto: LN)
linka 113 v zastávce Sídliště Písnice (foto: LN)
Video z linky:
Zveřejněno: 16. 7. 2012 – Martin Chour
Aktualizováno: 4. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, autobusy.org, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP
video: Lukáš Nekolný
Na mapě není zobrazeno, že linka 113 jezdí až do Točné. Nutno opravit.
Poslední mapa trasy linky není uvedeno, že jede dále na Točnou. Je potřeba toto opravit.
Jezdí to až na Točnou, toto se musí opravit!
Dobrý den,
staňte se členem našeho týmu a opravte to!
Tady naleznete přihlášku: http://www.tram-bus.cz/o-strankach/redakce/
Za Tram-Bus.cz Vojtěch Vilímec
Dobrý den, chtělo by to aktualizaci, zastávky Jalodvorská, U libušské sokolovny, Ke březině, Písnice a Cholupice jsou na znamení.
+ V úseku Písnice – Cholupice, přibyli nové zastávky : Cholupický hřbitov a Cholupické náměstí ( obě na znamení )
Dobrý den, chtělo by to aktualizaci, zastávky Jalodvorská, U libušské sokolovny, Ke březině, Písnice a Cholupice jsou na znamení.
+ V úseku Písnice – Cholupice, přibyli nové zastávky : Cholupický hřbitov a Cholupické náměstí ( obě na znamení )
Proč neodjel buse113 dne 18.2.2023 dle jízdního řádu v 17.25, ale až v 17.31?