Trojský tramvajový most

 

Z historie:

Trojský tramvajový most a trať kolem něj má bohatou historii. Sahá až do roku 1977, kdy byla zprovozněna provizorní trať mezi Nádražím Holešovice a zastávkou Ke Stírce, kvůli stavbě nového automobilového mostu Barikádníků. Kvůli vedení tramvajové trati přes Vltavu, musel být postaven i tramvajový most, který byl ocelový a trámový (nejednalo se však ještě o dnešní Rámusák). Provoz započal 5. května 1977.

Rámusák na pravém břehu VltavyTrojský tramvajový most na pravém břehu Vltavy (foto: cs.wikipedia.cz)

Kvůli trhlinám na mostě musel být 10. listopadu 1980 na mostě zastaven provoz a zanedlouho byl most také snesen. Místo původního provizorního tramvajového mostu se zde objevil provizorní most ocelový příhradový, který si vysloužil přezdívku „Rámusák“ (původní provizorní most pro auta za most Barikádníků). První polovina mostu byla zprovozněna již za půl, 7. března 1981, druhá část mostu až v dalším roce (1. července 1982). Po dokončení nového mostu Barikádníků byla trať i s Rámusákem stále v provozu (Trať v Holešovičkách byla nenávratně zrušena). Po revoluci byla trať i s Rámusákem prohlášena za trvalou.

Rámusák„Rámusák“ (foto: Petr Král)

Jako náhrada za „provizorní“ most Rámusák byl navrhován od začátku nový Trojský most, který měl být i pro automobily a pěší. Od května roku 2010 byl provoz na Rámusáku veden jen po jedné koleji (jelikož musel být most zvednut kvůli stavbě Blanky o 2 metry, a také kvůli nedostatku místa). V září roku 2013 byly sneseny na nepoužívané části mostu také koleje. Původně měl být provoz tramvají (jen tramvají!) na Trojském mostě zprovozněn již v polovině roku 2013, nicméně kvůli nejasnostem ve financování byl tento návrh vyloučen a most byl otevřen společně s automobily.

Rámusák na pravém břehu Vltavylinka 17 před Rámusákem (foto: Petr Král)

Posledním dnem, kdy bylo možné se oficiálně s tramvajemi svézt na Rámusáku, byl 6. říjen 2013, kdy zde naposledy projela linka č. 17. Den poté, 7. října 2013, se uskutečnila také závěrečná jízda s muzejním vozem KT8D5 ev.č. 9048. Právě v 11:46 projel Rámusákem poslední vůz a tím most uzavřel svou 33 letou historii.

Během stavby nového Trojského mostu a likvidace Rámusáku byl provoz zajišťován náhradní tramvajovou linkou 37 (Trojská – Kobylisy). Po otevření nového Trojského mostu, které mimochodem nastalo přesně rok (6. října 2014) po ukončení provozu tramvají na Rámusáku, byl provoz obnoven a nově začala jezdit přes Trojský most i autobusová linka 112. Od prosince 2014 bude Trojský most využíván víceméně na odvádění aut z tunelového komplexu Blanka.

Rámusák na levém břehu Vltavypřed Trojským tramvajovým mostem na levém břehu Vltavy (foto: Petr Král)

Současný stav:

Z původní trati se dochovalo jen těleso a část kolejí na levém břehu Vltavy. Na pravém břehu již nic nepřipomíná tramvajovou trať na Rámusák či památku na Rámusák. V levé části naleznete jen těleso, které má na pravé straně šotolinový chodníček se zábradlím. Pokud postupujete dále ku řece, naleznete zde navíc ještě 2 metry kolejí, jako pozůstatek (nebo památník) po Rámusáku. Koleje použité na památník jsou nejspíše původní.

památník na počest již neexistujícímu Rámusákupamátník na „Rámusák“ (foto: MCH)

Fotografie:

Rámusák v roce 2013

Památník na „Rámusák“ v podobě tramvajových kolejí

Zveřejněno: 9. 11. 2014
autor: Martin Chour

Jedna reakce na Trojský tramvajový most

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *