Linka 114

 

Pražská autobusová linka 114

V provozu: všední dny

Typ autobusu: standardní + kloubový

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 1 (Kačerov)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 20 min

Délka linky: 6,4 km

Zastávky:

KAČEROV (C) (T) – U Labutě (T) (×) – Nemocnice Krč (T) – Klárův ústav (T) (×) – Ústav mateřství (T) – IKEM (T) – ÚSTAVY AKADEMIE VĚD (T) – V Lískách (T) (×) – IKEM (T) – Ústav mateřství (T) – Klárův ústav (T) (×) – Nemocnice Krč (T) – U Labutě (T) (×) – KAČEROV (C) (T)

Historie:

První linka mezi Krčí, Zelenými domky, Libuší a Kunraticemi, tedy předchůdkyně dnešní linky 114, byla zavedena 4. října 1925. Označená byla písmenem B (dnešní linka 113) v trase Pankrác – Horní Krč (dnes Na Strži) – Krč, nádraží (dnes Nádraží Krč) – Zelené domky – Kunratice, Libuš (dnes U tří svatých).

113b (1)

slavnostní zahájení provozu na autobusové lince B (foto: archiv DP)

Se zprovozněním tramvajové trati mezi Pankrácem a Kačerovem 29. května 1930 bylo „béčko“ odkloněno od krčského nádraží k nové tramvajové smyčce na Kačerově. O 2 roky později bylo k 9. říjnu 1932 vedeno přímo přes Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) na Libuš, nově i na Lhotku. Většina spojů byla k 5. únoru 1933 ukončena u Zelených domků (= linka 113), jen malá část spojů dále pokračovala do Libuše (= linka 114) nebo odbočovala od Masarykových domovů na Lhotku (= linka 121).

K 22. dubnu 1934 byla větev na Lhotku přeznačena na novou linku L (dnes linka 121, Lhotka – Hodkovičky – Braník), a tak se linka B dostala do trasy Kačerov – Masarykovy domovy (dnes Nemocnice Krč) – Zelené domky – Libuš.

113e

trasa linky B v letech 1926 – 1930 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)

Námi zmiňovaná linka U (dnes 114) byla zavedena 3. května 1935. Nejednalo se sice o novou linku, ale o odtržení větve linky B (stejně jako u linky L) z Kačerova přes Zelené domky do Kunratic (lince B zůstala zkrácená trasa linky U Kačerov – Zelené domky). Provoz na lince byl celotýdenní oproti původním několika spojům za den. Od 1. srpna 1936 byla linka B přčevedena do Štúrovy a Libušské ulice, a tak se z linky U stala plnohodnotná a jediná linka v trase Kačerov – Kunratice.

113F

linka B spolu s původnímu větvemi v letech 1936 – 1943 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)

Kvůli válečným událostem byla v roce 1942 omezena pouze na pracovní dny, zkrácena do zastávky Zelené domky a mezi lety 1944 – 1945 dokonce zrušena (totéž linka B). Po skončení druhé světové války byla od 22. května 1945 opět obnovena. K prodloužení do Kunratic a k obnovení celotýdenního provozu došlo o rok později k 30. září 1946, tedy obnovení stavu před rokem 1942. V dalším roce, od 8. června 1947, byla prodloužena o kousek dále, na Koupaliště (dnes Šeberák). Provoz ke koupališti, jak si sami můžeme domyslet, byl pouze o letních měsících v neděli.

K 31. prosinci 1951 pak došlo k přečíslování linku U na linku 114, k vlastní změně trasy došlo ale až v 70. letech, konkrétně 19. října 1970, kdy naplno začala výstavba prvního úseku metra C. V tento den byla zrušena tramvajová trať od Budějovického náměstí na Kačerov a s tím byla i linka 114 prodloužena k tramvaji na Budějovické náměstí přes zastávku V Podzámčí. Nově byla ke Koupališti provozována celodenně vybranými spoji. S otevřením prvního úseku metra C z Kačerova na Florenc 9. května 1974 byla sto čtrnáctka zkrácena k metru C na Kačerov. Trasa se tak ustálila na Kačerov – Nemocnice Krč – Zelené domky – Kunratice – Šeberák.

114elinka 114 po roce 1974 na Kačerově (foto: archiv DP)

Od 18. září roku 1981 byla od Kačerova prodloužena na Budějovickou, ke vrácení trasy do původního stavu došlo již za rok k 1. říjnu 1982.

K další změně došlo až po necelých 25 letech v roce 2007. K celostátním změnám v polovině prosince, které roku 2007 připadaly na 9. prosinec, byla „stočtrnáctka“ prodloužena od Šeberáku přes Volhu, Petýrkovu na Chodov, kam byly vedeny pouze vybrané spojení v pracovní dny od 6 do dvaceti. Zkrácení zpátky na Šeberák následovalo o 2 roky poté. 1. září 2009 byla zkrácena na Šeberák a ve zrušeném úseku ji nahradila linka 197.

linka 114 na Kačerově (foto: LN)

Další změna na lince 114 přišla v platnost k 1. září 2012, tedy při zavádění tzv. metropolitní sítě, která se linky 114 dotkla velmi negativně. Se zavedením metroplitní sítě bylo zavedeno mnoho tangenciálních linek, které jezdily přes celé město a s tím souviselo i prodloužení metrolinky 193 od Ústavů Akademie věd na Šeberák a k nasazení kloubových vozidel. Proto byla linka 114 zkrácena do trasy Kačerov – IKEM – Ústavy Akademie věd – V Lískách – IKEM – Kačerov, ve které zůstala až do svého zrušení (do 29. června roku 2013 byla v jízdním řádu brána za obvyklou linku, nikoli polookružní). Provozována byla v pracovní dny od 6 do 20, od 29. června 2013 byl provoz rozšířen do 22:30. 114 tak sloužila hlavně k návozů lidí do Ústavu akademie věd a k obsluze nemocničních areálů v Krči.

Další změna linkového vedení vybraných autobusových linek v Praze přišla 3. září 2017. K tomuto termínu je linka 114 trvale zrušena. Poněkud neobvyklým způsobem náhrady se stala od Nemocnice Krč prodloužená midibusová linka č. 138. V posledním provozním období linky 114 byla část ranních spojů dokonce obsluhována kloubovými vozy.

Mapa:10884571_906943509329354_1582878886_n Intervaly: (v posledním provozním období)

Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
15-10
30
b)
30
30
a) Kačerov – Ústavy akademie Věd b) Ústav akademie Věd – Kačerov

*provoz je pouze do 22:30

Platný jízdní řád

Jízdní řád z posledního provozního období

Staré jízdní řády:

pozn. Přidávány jsou jen ty JŘ u kterých je oproti původní změna. (JŘ z let 2012 a víc)

Zajímavá místa na trase:

  • Kačerov – železniční zastávka Praha-Kačerov
  • U Labutě – zámek Krč – přírodní park Údolí Kunratického potoka – Michelský les – žlutá turistická značka (ZOO, Nový Hrádek, Michelský a Kunratický les)
  • Ústavy akamie věd – zřícenina hradu Nový Hrádek – Kunratický les

Fotografie z linky:

linka 114 v zastávce Ústavy Akademie věd (foto: LN)

linka 114 na Kačerově (foto: LN)

Video:

linka 114 v úseku Kačerov – Ústav Akademie Věd – Kačerov (video: LN)

Zveřejněno: 16. 7. 2012
Aktualizováno: 29. 8. 2017
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, autobusy.org, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP
Autor: Martin Chour

Jedna reakce na Linka 114

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *