Linka 26

 

Pražská tramvajová linka 26

V provozu: celotýdenně

Vozy: 2

Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PV, T3R.PLF, 15T, 15T4

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Nádraží Hostivař, Divoká Šárka)

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 64/65 min

Délka linky: 20/21 km

Zastávky:

DIVOKÁ ŠÁRKA – Vozovna Vokovice – Nad Džbánem – Nádraží Veleslavín (A) (V) – Červený Vrch – Sídliště Červený Vrch – Bořislavka (A) – Na Pískách – Hadovka – Thákurova – Dejvická (A) – Vítězné náměstí (A) – Hradčanská (A) (V) – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) (V) – Hlavní nádraží (C) (V) – Husinecká – Lipanská – Olšanské náměstí – Olšanská – Nákladové nádraží Žižkov – Mezi Hřbitovy – Želivského (A) – Vinohradské hřbitovy – Krematorium Strašnice – Vozovna Strašnice – Vozovna Strašnice (Z) – Nad Primaskou (T) – Strašnická (A) – Na Hroudě – Nádraží Strašnice (V) – Radošovická – Dubečská (×) – Na Padesátém – Zahradní Město – Sídliště Zahradní Město – Obchodní centrum Hostivař – Na Groši – Hostivařská – NÁDRAŽÍ HOSTIVAŘ (V)

Historie:

Linka 26 byla zavedena při prvních rozsáhlých tramvajových změnách 13. března 1961 v trase Strašnice, nádraží (dnes Radošovická) – Vozovna Strašnice – Flora – Olšanské náměstí – křižovatka Bulhar – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Jatky (dnes Pražská tržnice) – Dělnická – Ortenovo náměstí – Pelc-Tyrolka. V provozu byla celotýdenně v soupravách. Svou trasou nahradila část linky 2 ze Žižkova do Holešovic a v oblasti Holešovic linku 12, přesměrovanou na Vychovatelnu. Předtím byla v provozu také v letech 1955 a 1960 během Spartakiády.

6424-linka-26-husinecka-dpp-tatra-t3sucs-7232linka 26 sjíždí Seifertovu ulici a přijíždí do zastávky Husinecká (foto: MCH/2016)

Kvůli větší poptávce na Žižkově jezdily ve špičkách vložené spoje v trase Flora – Bulhar – Můstek – Muzeum – Náměstí Míru – Flora. Jelikož se toto řešení ukázalo jako velmi nepřehledné, byly tyto spoje od 15. ledna 1962 převedeny na novou linku č. 28.

Další změny doznala 1. října 1973, odkdy byla vedena přes Jiřího z Poděbrad, Muzeum a Hlavní nádraží, tak jak vedla i v letech 1972 a 1973, kdy probíhala výluka v Kalinově třídě (dnes Seifertově ulici).

dsc_9643linka 26 na Evropské (foto: JAH/2016)

S otevřením prvního úseku pražského metra mezi Florencí a Kačerovem se vydala od 9. května 1974 z Bulharu přes Tachovské náměstí a Ohradu na Vápenku. V nočním provozu byla vedena ve velmi odlišné trase Pelc, Tyrolka – Náměstí Republiky – Opletalova – Hlavní nádraží – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Flora – Vozovna Strašnice – Zahradní Město (konečná na dnešním náměstí Mezi Zahrádkami). Na 26 byly od roku 1974 nasazeny sólo vozy (<= v trase Pelc-Tyrolka – Olšanské hřbitovy začala jezdit i nová posilová l. 7). Po dokončení opravy Kalinovy třídy 25. října 1974 se sem 26 opět vrátila a nadále jezdila na Vápenku, v nočním provozu na Zahradní Město.

Další změna nastala 15. ledna 1975, neboť byl zastaven provoz na trati na Pelc-Tyrolku, což mělo za následek vybudování nového tramvajového mostu do Troji. Námi popisovaná l. 26 byla ukončena na PKOJF (dnes Výstaviště Holešovice).

dsc_5319zelenou obklopená zastávka Hradčanská, kde vyniká červená ForCity (foto: JAH/2016)

27. června 1977 došlo ke zrušení tramvajové trati v Husitské ulici. To se přímo 26 nedotklo, ta byla od toho dne změněna pouze v nočním provozu na Žižkově, kdy nově jela přes Nákladové nádraží Žižkov. Do Strašnic byla 26 opět přesměrována 7. listopadu 1977 – na Strašnice, nádraží (dnes Radošovická). Zároveň byly nasazeny soupravy.

4263-linka-26-bila-labut-dpp-tatra-t6a5-8746linka 26 před Zlatnickou ulicí (foto: MCH/2015)

S otevřením prvního úseku metra A 13. srpna 1978 mezi Leninovou (dnes Dejvickou) a Náměstím Míru, byla ze Strossmayerova náměstí odkloněna přes Hradčanskou do Podbaby. Noční provoz byl zrušen. S prodloužením metra A na Želivského 19. prosince 1980 byl opět zaveden noční provoz. Při něm jezdila místo do Podbaby na Divokou Šárku. Nasazeny byly opět sólo vozy. O víkendech byly od června 1981 nasazeny soupravy, od 1. září 1983 také v nočním provozu. V pracovní dny byl provoz dvojic obnoven až 22. ledna 1985.

5276-linka-26-na-padesatem-dpp-tatra-t3sucs-7282v dohledné době dojde ke zrušení zastávky Na Hroudě, kde byla zachycena Tatra T3SUCS (foto: MCH/2016)

4. července 1985 došlo ke zrušení trati v Hybernské ulici, na což reaguje 26 vedením přes Senovážné náměstí a ulicí Na Poříčí. Se zprovozněním prvního úseku metra B 3. listopadu 1985 mezi Florencí a Smíchovským nádražím byla 26 přesměrována z Podbaby na Divokou Šárku. Noční provoz byl zrušen, neboť byly zavedeny speciální noční linky 51 – 58.

Další změnou bylo prodloužení k Nádraží Hostivař od 23. listopadu 1990. Sice od 3. listopadu 1998 byla mezi Strossmayerovým náměstím a Masarykovým nádražím vedena přes Vltavskou, ale od 1. září 2010 se opět vrátila do své původní trasy. Zejména kvůli posílení tramvají v oblasti Palladia.

dsc_4537linka 26 na Evropské (foto: JAH/2016)

Mapa: 26mapa Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

Zajímavá místa na trase:

  • Divoká Šárka – kostel u sv. Matěje
  • Nádraží Veleslavín – zámek Veleslavín
  • Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
  • Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
  • Dlouhá třída – Novomlýnská vodárenská věž, kostel sv. Klimenta
  • Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
  • Husinecká – Betlémská kaple
  • Lipanská – kostel svatého Prokopa
  • Olšanské náměstí – kostel svatého Rocha
  • Mezi hřbitovy – kostel Zesnutí Sv. Bohorodice, pravoslavný Uspenskij chrám
  • Vinohradské hřbitovy – kostel sv. Václava

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).

Fotografie z linky:

linka 26 na Hradčanské

reklamní Tatra T3R.P na Obchodní centrum Černý Most (foto: MCH/2015)

5935-linka-26-divoka-sarka-ohrada-dpp-tatra-t3r-p-8410dvě pořadí linky 26 ve smyčce Divoká Šárka (foto: MCH/2016)

Zveřejněno: 23. 9. 2012 Aktualizováno: 27. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

11 reakcí na Linka 26

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *