Středočeská integrovaná doprava (SID) je integrovaný dopravní systém (IDS), který se rozkládá ve Středočeském kraji, neobsahuje ovšem všechny lokality. Území, blíže ku Praze, jsou zaintegrovaná do systému Pražské integrované dopravy (PID), některá území nejsou zaintegrovaná dosud vůbec. SID vznikla 1. července 2005, přípravy ovšem probíhaly už od roku 2000 (prvně na KLID = Kladenská integrovaná doprava). Systém SID organizuje přímo odbor dopravy z pozice dopravního úřadu pro Středočeský kraj a samosprávné orgány Středočeského kraje, nikoliv samostatná organizace, podobně jako v jiných IDS. Do IDS jsou zahrnuty všechny linky veřejné autobusové dopravy, tj. městské, příměstské, regionální či dálkové (vybrané). Bohužel chybí vlaky.
Forma integrace:
Elektronická peněženka
V autobusech je možné platit kartou, která má v sobě nahrané jízdné (buď v podobě peněžní částky nebo kupónu na vybranou dobu). K dobíjení je nutné zajít buď do informační kanceláře nebo tak učinit u řidiče při nástupu. Kromě zjednodušení a zrychlení odbavování má pro cestující karta další výhoda – cestující dostává slevu na jízdném 5%. Pořízení karty stojí v současnosti 120 Kč.
1a) Ceník jednotlivého jízdného SID
Počet zón | Platba v hotovosti | |||||
Obyčejné jízdné | Zlevněné 75% obyčejného jízdného | Zlevněné 50% obyčejného jízdného | Zlevněné 37,5% obyčejného jízdného | Zlevněné 25% obyčejného jízdného | Zavazadlo | |
Kč | Kč | Kč | Kč | Kč | Kč | |
1 | 12 | 9 | 6 | 4 | 3 | 6 |
2 | 19 | 14 | 9 | 7 | 4 | 12 |
3 | 25 | 18 | 12 | 9 | 6 | 12 |
4 | 33 | 24 | 16 | 12 | 8 | 12 |
5 | 42 | 31 | 21 | 15 | 10 | 12 |
6 | 48 | 36 | 24 | 18 | 12 | 12 |
7 | 56 | 42 | 28 | 21 | 14 | 12 |
8 | 64 | 48 | 32 | 24 | 16 | 12 |
9 | 72 | 54 | 36 | 27 | 18 | 12 |
10 | 80 | 60 | 40 | 30 | 20 | 12 |
11 | 88 | 66 | 44 | 33 | 22 | 12 |
12 | 96 | 72 | 48 | 36 | 24 | 12 |
13 | 104 | 78 | 52 | 39 | 26 | 12 |
Počet zón |
Platba čipovou kartou |
|||||
Obyčejné jízdné | Zlevněné 75% obyčejného jízdného | Zlevněné 50% obyčejného jízdného | Zlevněné 37,5% obyčejného jízdného | Zlevněné 25% obyčejného jízdného | Zavazadlo | |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
|
1 |
10 |
7,5 |
5 |
3,7 |
2,5 |
5 |
2 |
17 |
12,7 |
8,5 |
6,3 |
4,2 |
11 |
3 |
23 |
17,2 |
11,5 |
8,6 |
5,7 |
11 |
4 |
31 |
23,2 |
15,5 |
11,6 |
7,7 |
11 |
5 |
39 |
29,2 |
19,5 |
14,6 |
9,7 |
11 |
6 |
45 |
33,7 |
22,5 |
16,8 |
11,2 |
11 |
7 |
52 |
39 |
26 |
19,5 |
13 |
11 |
8 |
60 |
45 |
30 |
22,5 |
15 |
11 |
9 |
68 |
51 |
34 |
25,5 |
17 |
11 |
10 |
75 |
56,2 |
37,5 |
28,1 |
18,7 |
11 |
11 |
83 |
62,2 |
41,5 |
31,1 |
20,7 |
11 |
12 |
91 |
68,2 |
45,5 |
34,1 |
22,7 |
11 |
13 |
99 |
74,2 |
49,5 |
37,1 |
24,7 |
11 |
1b) Ceník časového jízdného SID
Počet zón |
30 denní jízdné |
90 denní jízdné |
||||||
Obyčejné jízdné | Zlevněné 75% obyčejného jízdného | Zlevněné 50% obyčejného jízdného | Zlevněné 37,5% obyčejného jízdného | Obyčejné jízdné | Zlevněné 75% obyčejného jízdného | Zlevněné 50% obyčejného jízdného | Zlevněné 37,5% obyčejného jízdného | |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
Kč |
|
1 |
310 |
230 |
155 |
115 |
790 |
590 |
395 |
295 |
2 |
485 |
360 |
240 |
180 |
1260 |
945 |
630 |
470 |
3 |
740 |
555 |
370 |
275 |
1890 |
1415 |
945 |
705 |
4 |
970 |
725 |
485 |
360 |
2520 |
1890 |
1260 |
945 |
5 |
1190 |
890 |
595 |
445 |
3150 |
2360 |
1575 |
1180 |
6 |
1420 |
1065 |
710 |
530 |
3780 |
2835 |
1890 |
1415 |
7 |
1640 |
1230 |
820 |
615 |
4410 |
3305 |
2205 |
1650 |
8 |
1870 |
1400 |
935 |
700 |
5040 |
3780 |
2520 |
1890 |
9 |
2100 |
1575 |
1050 |
785 |
5670 |
4250 |
2835 |
2125 |
10 |
2310 |
1730 |
1155 |
865 |
6300 |
4725 |
3150 |
2360 |
11 |
2540 |
1905 |
1270 |
950 |
6930 |
5195 |
3465 |
2595 |
12 |
2770 |
2075 |
1385 |
1035 |
7560 |
5670 |
3780 |
2835 |
13 |
3000 |
2250 |
1500 |
1125 |
8190 |
6140 |
4095 |
3070 |
2) Zónový tarif
Ve Středočeské integrované dopravy platí zónový tarif, který spočítá v počtu projetých zón. Za každou zónu se platí stejná částka (nezáleží na velikosti), pokud jede přes více zón, sčítáte je. Výsledný počet zón pak porovnáte s tarifní tabulkou, kde zjistíte, kolik vás jízdné stojí. Pokud máte plánu projet 13 a více zón, cena se již nemění. Jedna zóna zpravidla je pro několik obcí. Středem zóny je většinou nějaké město či větší obec, kam směřuje nejvíce cestujících.
Rozdělení zón ve Středočeském kraji: http://gis.kr-stredocesky.cz/fx/dop/sid/index.html
3) Označování linek
Obyčejné šestimístné číslování je v SID nahrazeno třímístným, z nich první písmeno označuje okres a další dvě čísla linku v daném okresu.
- A okres Kladno
- B okres Rakovník
- C okres Beroun
- D okres Příbram
- E okres Benešov
- F okres Kutná Hora
- G okres Kolín
- H okres Nymburk
- I okres Mladá Boleslav*
- J okres Mělník*
*Při realizaci SID se počítalo se zaintegrováním všech oblastí Středočeského kraje. V poslední době ovšem došlo k rozhodnutí, že dojde ke spojení PID a SID, čímž se pravděpodobně písemné číslování linek zruší. Z tohoto důvodu nedošlo dosud k integraci Mělnicka a Mladoboleslavska, tj. linky s označením I a J neexistují.
Dopravci v SID
- ANEXIA s. r. o.
- Arriva Praha s. r. o.
- Arriva Střední Čechy a.s.
- Arriva Východní Čechy a. s.
- ČSAD Benešov a. s.
- ČSAD MHD Kladno
- Probo Bus spol. s. r. o .
- ČSAD Slaný a. s.
- Okresní autobusová doprava Kolín s. r. o.
- ČSAD Polkost spol. s r. o.
Aktuální změny na linkách SID naleznete zde
Zveřejněno: 21. 1. 2016 Autor: Martin Chour