Český Krumlov

 

Český Krumlov se nachází v Jihočeském kraji na úpatí Blanského lesa. Žije zde něco málo přes 13 tisíc obyvatel, což není nějak závratné množství. Vlastně se jedná o druhé nejmenší okresní město v kraji a sedmé nejmenší v republice. To však kompenzuje řada turistů, která sem přijíždí zejména díky UNESCU, kam je Krumlov od roku 1992 zapsán.

Karosa B932E přijíždí na autobusové nádraží, nad nímž se tyčí věž místního zámku. (foto: Tim, seznam-autobusu.cz)

Městu dominuje hrado-zámecký komplex původem ze 13. století, druhý největší zámecký areál v republice. Památek lze ale najít mnohem víc. Podél ulic v centru města stojí řady měšťanských domů, jež vás doprovodí na náměstí Svornosti, kde se tyčí například Mariánský sloup se sochou Panny Marie Immaculaty a osmi světci, patrony města a ochránci proti moru, nebo kašna. Vše obklopují dochované hradby.

Přibližně středem města protéká řeka Vltava, která ho rozděluje na dvě poloviny, a prochází silnice číslo I/39 z Českých Budějovic na Lenoru. V severní části města se klikatí železniční trať 194 z Českých Budějovic do Nového Údolí, jež tvoří hranici CHKO Blanský les. Od roku 2017 provoz zajišťuje soukromý dopravce GW Train Regio. Systém MHD zajišťuje dominantní dopravce, firma ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, která ale nebývala jediným provozovatelem.

Crossway LE, který nese typický nátěr dopravce, manipuluje Chvalšinskou ulicí. (foto: Lukáš K., seznam-autobusu.cz)

Původní systém městské dopravy o pěti linkách s možností označovaných jízdenek z předprodeje zde fungoval do roku 1991, kdy financování převzal následkem neschopnosti města kraj. Krajský jízdní řád ČSAD ji uváděl pod číslem 22500. Krajské linky dostaly čísla 330150, 330151, 330152 a 330153, přičemž nešlo o linky MHD a obsluhovaly také sousední Větřní.  Dvě linky městského charakteru provozoval na komerční riziko také dopravce RAMVEJ BUS, šlo o návozy pracujících.

Karosa C734 dopravce RAMVEJBUS na spoji z Tovární na Sídliště Plešivec dorazila do své konečné zastávky. (foto: Jan Přibyl, seznam-autobusu.cz)

Do současného stavu se doprava dostala k 1. červenci 2016. MHD se vrátila městu, linky 330150, 330152 a 330153 byly zrušeny, zůstala pouze 330151 do Větřního a náhradou vznikly dvě nové335001: Spolí – Plešivec – autobusové nádraží – vlakové nádraží – Tovární, točna a 335002: Autobusové nádraží – Špičák – Vyšný, osada. Upraven byl samozřejmě také ceník, který nyní funguje na principu pásem, přičemž první pásmo značí vzdálenost 1 až 4 km za 10 Kč, druhé delší než 5 km za 13 Kč. Nákup jízdenek probíhá u řidiče.

Schéma městské dopravy platné od července 2016. (VV)

Na linky jsou stabilně vypravovány dva plynové Citelisy a třídvéřový Crossway, avšak díky přejezdům na regionální linky zde jezdí různé vozy různého provedení, zejména SORy řady C. V minulosti provoz zajišťovaly Karosy řad B732 a B932, později Mercedesy původem z Písku, pod dopravcem RAMVEJ BUS především C734.

Jeden ze dvou plynových Citelisů stoupá Nemocniční ulicí. (foto: Jakub Lachout, seznam-autobusu.cz)

Kromě MHD do města zajíždí také řada dalších linek různými směry. Například do Prahy odjíždějí žluté nebo zelené autobusy minimálně jednou za hodinu, jeden pár spojů obsluhuje také M Express společně s LEO Expressem, naopak ČSAD již spoje v této trase neprovozuje. Oblast myslí také na vodáky a cyklisty, které jistě potěší vodácké autobusy firmu BUS4U nebo síť Cyklotrans dopravce GW Bus.

Autor: Rudolf Žák
Uveřejněno: 1. srpna 2018

Komentáře jsou uzavřeny.