Dopravní plán

 

Následující článek ukazuje několik novinek, které jsou sepsány v Dopravním plánu hlavního města Prahy na roky 2018 – 2020.

Dopravní plán naleznete zde

 

Vlaky

1) Opatření dosažitelná na současné infrastruktuře:

  • rozvoj sítě spěšných vlaků za účelem rychlého spojení hlavních sídel Středočeského kraje a Prahy (Benešov u Prahy, Beroun, Čáslav, Dobříš, Hořovice, Kolín, Nymburk, Poděbrady, Kralupy nad Vltavou, Kladno, Mělník, Mladá Boleslav, Neratovice, Příbram, Rakovník, Slaný)
  • výhledově lze uvažovat o prodloužení spěšných vlaků do dalších vhodných lokalit na neelektrizovaných tratích (Vlašim, Sedlčany, Velvary) –  vhodné je v tomto případě uvažovat o pořízení hybridních vozidel nebo elektrických vozidel schopných provozu na trati bez pevného trakčního vedení
  • posílení role železnice omezením souběžné autobusové dopravy (například v úseku Benešov – Praha nebo Kolín – Praha), snížení zátěže autobusových terminálů na území Prahy (Roztyly, Černý Most, Florenc)
  • zřízení výstupu z vhodného podchodu (severní) žel. st. Praha hl. n. ve směru Žižkov a Vinohrady a zřízení 8. nástupiště v žst. Praha hl. n.

S7

  • prodloužení z Českého Brodu do Nymburka (propojení s linkou S12)

S8 a S88

  • posílení dopravy v návaznosti na zavedení spěšných vlaků na trati Benešov – Praha

S41

  • prodloužení do Hostivaře
  • přečíslování na S49
  • zřízení zastávky Praha-Depo Hostivař

S71

  • zavedení nové městské železniční linky Praha-Vršovice – Praha-Běchovice

2) Dopravní opatření realizovatelná po provedení modernizace infrastruktury:

  • po výstavbě segregovaných tratí uvažovaných ve směrech Beroun/Hořovice/Příbram, Benešov, Lovosice, Kolín, Mladá Boleslav/Mělník popř. Liberec bude možné tyto tratě využít pro rychlou regionální dopravu, a to buď prostřednictvím zastávek u významných přestupních terminálů ležících přímo na těchto tratích, nebo pomocí vhodných přípojných spojovacích tratí na stávající infrastrukturu.

S1

  • zkrácení intervalu na trase Praha – Úvaly na 10 min. ve špičkách pracovního dne
  • v požadované kvalitě možné realizovat po vybudování odlehčovací tratě Praha-Běchovice – Kolín včetně čtvrté koleje Praha-Libeň – Praha-Běchovice – segregace dálkové a regionální osobní dopravy

S3

  • posílení v pracovní dny v úseku Praha – Všetaty (špičkový interval 30 min.)
  • lze realizovat po modernizaci železniční trati Praha-Vysočany – Všetaty (minimálně částečné zdvoukolejnění, popř. elektrizace)

S4

  • posílení úseku Praha Masarykovo nádraží – Kralupy nad Vltavou (pracovní dny špičkový interval 15 min.)
  • lze realizovat nejdříve po dokončení rekonstrukce Negrelliho viaduktu

S5

  • řešení dopravy na trati Praha – Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla – linkové vedení a intervaly vlaků budou přesněji specifikovány v dalších stupních dokumentace
  • lze realizovat po modernizaci železniční trati Praha – Kladno s odbočkou k Letišti Václava Havla

S6

  • posílení v pracovní dny v úseku Praha-Smíchov – Nučice (špičkový interval 20 min., resp. 15 min. v případě elektrizace trati)
  • lze realizovat po ukončení odklonové trasy související s modernizací železniční trati Praha-Smíchov – Řevnice – Beroun
  • prodloužení linky S6 do Prahy hl. n.
  • lze realizovat po zkapacitnění úseku Praha hl. n. – Praha-Smíchov

S7

  • zavedení intervalu 10 min. obousměrně a také v odpolední špičce v úseku Praha hl. n. – Praha-Radotín
  • prodloužení vlaků vedených v tomto intervalu do stanice Dobřichovice
  • lze realizovat po modernizaci železniční trati Praha-Smíchov – Řevnice – Beroun

S8 a S88

  • precizace provozního konceptu – zavedení důsledného taktového jízdního řádu v celé trati
  • v požadované kvalitě možné realizovat po zkapacitnění trati Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany/Dobříš – nové výhybny, popř. automatická hradla (dílčí zrychlení dopravy)

S9

  • prodloužení do Milovic v pracovní dny
  • v úseku Praha – Lysá nad Labem dosažení souhrnného intervalu (spolu s linkou S2) 15 min. ve špičce pracovního dne (v současnosti 30 min.)
  • v požadované kvalitě možné realizovat po modernizaci železniční trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem
  • zkrácení intervalu na trase Praha – Říčany na 10 min. ve špičkách pracovního dne
  • v požadované kvalitě možné realizovat po vybudování odlehčovací tratě Praha-Vršovice – Benešov

S61

  • zavedení nové městské železniční linky Praha-Smíchov – Praha-Vršovice – Praha-Běchovice (včetně nových železničních zastávek)
  • v požadované kvalitě možné realizovat po modernizaci trati, především po zřízení nových železničních zastávek (Praha-Výtoň, Praha-Eden, Praha-Zahradní Město, Praha-Depo Hostivař, Praha-Jiráskova čtvrť, Praha-Jahodnice, Praha-Hostavice)

S71

  • zavedení nové městské železniční linky Praha-Radotín – Praha-Krč – Praha-Depo Hostivař – Praha-Běchovice
  • v požadované kvalitě možné realizovat po modernizaci trati a zřízení nových železničních zastávek (Praha-Velká Chuchle – posun zastávky, Praha-Kačerov – spojovací trať, Praha-Spořilov, Praha-Zahradní Město, Praha-Depo Hostivař)

R41

  • zavedení spěšných vlaků do Kolína se zastávkami v Českém Brodě a Pečkách s prodloužením až do centra Kutné Hory s cílem jízdní doby max. do 55 minut
  • nutnost realizace tzv. „kutnohorského oblouku“ a elektrifikace trati ze žel. st. Kutná Hora hl. n. do stanice Kutná Hora město

Metro

B

  • interval v ranní špičce 120 sekund (spolu s novým zabezpečovacím zařízením)

Tramvaje

Nové tramvajové tratě a smyčky:

  • Divoká Šárka – Dědinská
  • Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec
  • Sídliště Modřany – Libuš
  • smyčka Zahradní Město
  • smyčka Depo Hostivař
  • Dvorecký most

Další zanesené tratě v územním plánu:

  • Kobylisy – Bohnice
  • v Počernické ulici
  • Dědinská – Dlouhá Míle – Terminál Jih.

Doporučené k zanesení do územního plánu:

  • trať kolem hlavního nádraží
  • návrat tramvají na horní část Václavského náměstí

Tramvajové tratě, které mohou nahradit silně zatížené autobusové tahy:

  • Spořilov – Opatov – Jižní Město (v koordinaci s tratí Želivského – Chodovská)
  • Želivského – Slavia – Chodovská
  • Nádraží Podbaba – Suchdol
  • Budějovická – Dvorce (Jeremenkova ul.)
  • Na Veselí – Pankrác – Budějovická (ke stanici metra Pankrác prioritně ještě před realizací trasy metra D)
  • Michle – Vyskočilova – Budějovická (systémové propojení tratí)
  • Nádraží Hostivař – Hornoměcholupská – Petrovice – Háje
  • Sídliště Řepy – Zličín

Tramvajové tratě mimo město – vlakotramvaje:

  • Vozovna Kobylisy – Zdiby
  • Praha – Brandýs n. L.
  • Opatov – Čestlice/Průhonice
  • Zbraslav – Vrané n. Vlt. – Dobříš
  • Praha – Hostivice
  • Praha – Kostelec n. Č. l. 

Autobusy

  • sjednocení společné zastávky od metra linky B Vysočanská ve směru Kbely
  • zavedení minibusové linky v trase Nádraží Zbraslav – Dolní Černošice přes Žabovřesky, Baně a Lipence
  • zavedení autobusové linky z Dívčích Hradů přes Radlickou, Malvazinky k tramvajové zastávce U Zvonu.
  • zavedení expresní autobusové linky v tunelech Městského okruhu, v tunelovém komplexu Blanka –  velký potenciál nejen uspokojit dosavadní zákazníky veřejné dopravy, ale zejména přilákat uživatele IAD.
  • zavedení dvoukloubových autobusů – I. etapa 119, II. etapa 107, 112 a 136, III. etapa 125, 189, 200 a 215 (při zhoršení nedostatku řidičů)
  • nasazení 15 metrových vozidel na příměstských linkách – Vhodné může být jejich použití například na linkách s provozem po dálnicích, zejména tedy na příměstských linkách, neboť 15m autobusy mohou nabídnout více míst k sezení než standardní, v některých případech dokonce i více než v kloubové. 

101

  • prodloužení z Vršovic přes Vinohrady na Žižkov

130

  • prodloužení do sídliště Metropole Zličín

159

  • nová linka, která posílí linku 156 ve směru od metra na Holešovický ostrov.

165

  • prodloužení do nového obratiště Na Drahách ve Zbraslavi

175

  • posílení linky v trase Florenc – Skalka

182

  • prodloužení do Kbel a Vinoře
  • prodloužení z Opatova do konečné zastávky Ve Vilkách (posílení l. 383 kvůli nové bytové zástavbě)

208

  • obsluha nově vzniklé čtvrti Sídliště Jahodnice – odkloněna ulicí Lomnická

212

  • zavedení víkendového provozu

224

  • prodloužení z Petrovic do Pitkovic ulicí V Pitkovičkách (kvůli nové obytné zástavbě)

225

  • nasazení kloubových vozů

243

  • prodloužení do zastávky K Radotínu

246

  • prodloužení do sídliště Metropole Zličín

 

Lanovky

LD

  • dřívějšího zahájení provozu (v pracovní dny cca v 6:30, ostatní provozní dny cca v 8:00), případně i pozdější ukončení provozu (cca 0:30). 

Preferenční opatření

Nové vyhrazení jízdní pruhy v ranní špičce v ulicích:

  • Ďáblická
  • Vídeňská
  • Starokolínská
  • Českobrodská
  • Modřanská
  • Libušská

Uvažované jízdní pruhy:

  • Střelničná u stanice metra Ládví
  • Plzeňská mezi zastávkami Krematorium Motol a Hlušičkova
  • Jeremiášova směrem k Plzeňské
  • Bělohorská od Patočkovy k Tomanově
  • Kukulova směrem k Vypichu
  • Pražský okruh mezi dálnicí D11 a sjezdem na Běchovice

Prodloužení stávajících vyhrazených pruhů:

  • Strakonická
  • Vysočanská
  • Plzeňská
  • Kamýcká
  • hotecká
  • Horňátecká
  • Jugoslávských partyzánů

Úpravy stávajících vyhrazených pruhů směřující k lepší funkčnosti a respektovanosti:

  • Ke Krči
  • Kukulova

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 16. 9. 2018, zdroj: pid.cz

Komentáře jsou uzavřeny