Nejstarší tramvaje v pravidelném provozu na světě

Tento článek se zaobírá pravidelným provozem nejstarších tramvají na světě. Historické tramvajové linky s muzejními vozy (nebo jejich replikami) v různých městech nejsou předmětem tohoto článku.

Článek se zaobírá tramvajemi vyrobenými do roku 1960.

1. San Francisco

Především jako turistická atrakce – ovšem také pro místní jako plnohodnotný prostředek MHD – to jsou lanové tramvaje v San Francisco, kde nejstarší vozy jsou z roku 1887.

Mimo tyto tramvaje najdeme ve městě San Francisco další tramvaje od Peter Witt (Carminati & Toselli , OM, Tallero) z roku 1928, které jezdí např. i v italském Miláně. A pak také s tramvajemi PCC z let 1946 – 1948, které ještě jezdí v některých dalších městech ve Spojených státech amerických.

stará tramvaj z 19. století ve městě San Francisco (foto: Daniel Moschke)

2. Sintra

Další zejména turistická atrakce se nachází v Portugalsku. Zde jezdí tramvaje z města Sintra na blízké atlantické pobřeží (trať byla vybudována právě kvůli turistickému ruchu). Tramvaje jsou tu z roku 1903.

tramvaj v Sintře (foto: transphoto.ru)

3. Tampa

Dalším americkým městem, kde jsou staré tramvaje zejména kvůli cestovnímu ruchu a především se jedná o repliky, je město Tampa. Nejstarší tramvaj je tu z roku 1922.

tramvaj v Tampě (foto: transphoto.ru)

4. New Orleans

Další především turistickou atrakcí jsou tramvaje v New Orleans, kde jezdí tramvaje z roku 1923 a repliky starých vozů Gomaco.

stará tramvaj z roku 1924 v New Orleans (foto: transphoto.ru)

5. Osaka

Osaka je město v Japonsku, kde stále jezdí staré tramvaje z roku 1928, i když postupně jsou zde nahrazovány modernějšími vozy. O zdejším provozu si můžete přečíst zde.

tramvaj Osaka (foto: transphoto.ru)

6. Kyoto

Pokud zůstaneme nadále v Japonsku, můžeme se vydat i do města Kyoto, kde jezdí tramvaje KER series 100 z roku 1929.

Kyoto (foto: transphoto.ru)

7. Milano

Za jeden z nejstarších provozů tramvají v pravidelném provozu, nikoli jako turistická atrakce, lze považovat tramvaje v italském Miláně.

Nejstarší tramvaje jsou tu z roku 1929, tj. 90 let staré. Jedná se o tramvaje Petter Witt – Carminati & Toselli, OM, Breda, Tallero, Lodigiane a Reggiane. V Miláně jich jezdí asi 130 kusů.


tramvaje Petter Witt v Miláně (foto: transphoto.ru)

Staré jsou tu ovšem i tramvaje ATM series 4600 a 4700 z roku 1955, kterých jezdí v Miláně také nemálo – cca 30 kusů.

tramvaje ATM série 4600, téměř shodné s 4700, jsou také jedny z nejstarších tramvají v Miláně (foto: transphoto.ru)

8. Dalian

Dalším městem je čínské město Dalian, kde jezdí několik starých tramvají Dalian, které jezdí na lince 201. Tramvajová doprava je postupně modernizována novými vozy.

tramvaj ve městě Dalian (foto: transphoto.ru)

9. Trieste

S dalším provozem se můžeme setkat v italském městě Trieste. I když po nehodě v roce 2016 zatím nebyl provoz obnoven. Jezdí zde tramvaje SPF series 101-107 z roku 1935 a 1942.

aktuálně neprovozní tramvajová síť v Trieste (foto: transphoto.ru)

10. Kochi

Dalším provozem je opět japonské město – Kochi. Zde jezdí několik typů starších tramvají. Dohromady jich je asi 40 kusů.

  • Strømmen tram – 1939
  • Hitachi – 1950
  • Teikoku Sharyō – 1952
  • Tosaden – 1955
  • Nippon Sharyō – 1957
  • Naniwa Kōki – 1958-1963

Strømmen tram (foto: transphoto.ru)

Hitachi (foto: transphoto.ru)

Tosaden (foto: transphoto.ru)

Nippon Sharyō (foto: transphoto.ru)

Naniwa Kōki (foto: transphoto.ru)

11. Melbourne

I v Austrálii se můžeme setkat se starými tramvajemi a to konkrétně ve městě Melbourne, kde jezdí tramvaje MMTB W5-Type, MMTB W6-Type a MMTB W7-Type z let 1939 – 1956.

Melbourne MMTB W6-Type (foto: transphoto.ru)

12. Hiroshima

I v dalším městě Japonska se nachází poměrně starý tramvajový provoz – v Hirošimě jezdí tramvaje typu Hiroshima 700 series ze 40. let a 50. let (nejstarší z roku 1942).

Hiroshima 3000 series (foto: transphoto.ru)

Hiroshima 700 series (foto: transphoto.ru)

Hiroshima 700 series (foto: transphoto.ru)

13. Boston

I v Americe ve Spojených státech amerických nalezneme provozy se starými tramvajemi. Jedním z měst je Boston, kde jezdí ještě poslední vozy PCC z let 1945 – 1946.

Boston tramvaj PCC (foto: transphoto.ru)

14. Phidelphia

Podobně jako Boston, i Philadelphia ve Spojených státech amerických má ještě několik vozů PCC z let 1946 – 1947.

Philadelphia tramvaj PCC (foto: transphoto.ru)

15. Rome

V italském městě Řím potkáme přibližně 30 vozů Treno Articolato Stanga (TAS) z let 1947 – 1952.

Treno Articolato Stanga v Římě (foto: transphoto.ru)

16. Beograd

V hlavním městě Srbska, Bělehradu, nalezneme tramvaje B4 FFA/SWP, tj. vlečné vozy z let 1947 – 1969 pro tramvaje Duewag GT6 z let 1967 – 1972.

vlečné vozy v Bělehradě (foto: transphoto.ru)

17. Kenosha

V tomto městě ve Spojených státech amerických se sice jedná o staré tramvaje PCC z let 1948 – 1951, nicméně provoz tramvají zde byl zprovozněn až v roce 2000 spolu s HarborParkem. Městské tramvaje používá nyní asi 70 % místních občanů. V minulosti ve městě také jezdily tramvaje, zrušeny byly ve 30. letech.

tramvaj PCC z roku 1948 (foto: transphoto.ru)

18. Kolkata

V indické Kolkatě nalezneme opravdu raritní vozy, které i když nejsou tak staré jako předešlé vozy, působí svým vzhledem i o 30 let starší. Jezdí tu vozy z roku 1950 Series 282-289, Calcutta Class K a Calcutta Class L. Zajímavé jsou i vozy ze 60., 70. a 80. let.

vozy držící spíš nánosem barvy (foto: transphoto.ru)

19. Matsuyama

A opět Japonsko. V tomto městě jezdí několik tramvají z 50. let a 60. let, ovšem jezdí zde i nové tramvaje. Nejstarší tramvaj je zde z roku 1951.

Matsuyama (foto: transphoto.ru)

20. Toyohashi

V dalším japonském městě jezdí také ještě několik starých tramvají, ale především již novější. Setkáme se zde s tramvajemi Nippon Sharyō z roku 1955 a 1956 a pak novými tramvajemi z konce 90. let.

tramvaj z roku 1955 (foto: transphoto.ru)

tramvaj z roku 1956 (foto: transphoto.ru)

21. Naumburg

V německém historicky zajímavém městě Naumburgu jezdí pouze jediná tramvajová linka, která je zároveň turistickou atrakcí. Potkáme tu tramvaje LOWA ET54, Gotha T57 a Reko  TZ70.

LOWA ET54, Gotha T57 (foto: transphoto.ru)

22. Evpatroria

V tomto ukrajinském městě potkáme jednak české tramvaje Tatra, tak také pár posledních vozů Gotha T57 z let 1957 – 1958.

Gotha T57 (foto: transphoto.ru)

23. Woltersdorf

Dalším malým provozem v Německu je město Woltersdorf, kde jezdí jediná linka 87 s tramvajemi Gotha T57 z let 1957 – 1961.

Gotha T57 (foto: transphoto.ru)

24. Bad Schandau

V příhraničním městě s ČR v německém Bad Schandau jezdí také tramvaje Gotha T57 (+ vozy Gotha B2-62). Tento tramvajový provoz je určen s ohledem na lokalitu zejména turistům.

Bad Schandau (foto: transphoto.ru)

25. Arad

V rumunském Aradu pochází nejstarší tramvaje z roku 1957 – tramvaje Duewag GT6 a delší Duewag GT8. Z roku 1960 pak ještě tramvaje Esslingen GT4.

Duewag GT6 (transphoto.ru)

Duewag GT8 (transphoto.ru)

Esslingen GT4 (transphoto.ru)

26. Lille

Ve francouzském městě nalezneme ještě pár tramvají Duewag GT6 z let 1957 – 1962.

Duewag GT6 (foto: Arthur Staal)

27. Torino

Dalším městem je italské Torino, kde nejnovější tramvaje pochází z roku 2003, nejstarší jsou ale staré mnohem více. Potkáte tu tramvaje GTT series 2800 od roku 1958 a také jednu tramvaj SNOS 2700 z roku 1959.

GTT series 2800 (foto: transphoto.ru)

SNOS 2700 (foto: transphoto.ru)

28. Iasi

i v dalším rumunském městě stále jezdí vozy Esslingen GT4 z roku 1959 – přibližně asi 90 vozů.

Esslingen GT4 (foto: transphoto.ru)

29. Krakow

I v Polsku nalezneme poměrně staré tramvaje. Ačkoliv nejstarší vozy se stanovištěm řidiče jsou z roku 1966 SGP Type E1, vlečné vozy Lohner Тype c3 pochází z roku 1959.

vlečný vůz Lohner Тype c3 (transphoto.ru)

30. Vinnitsa

V ukrajinském městě Vinnitsa jezdí ještě několik vozů Be 4/4 Karpfen z let 1959 – 1960 a Be 4/6 Mirage z druhé poloviny 60. let.

tramvaj Be 4/4 Karpfen (foto: transphoto.ru)

31. Timisoara

Nejstarším vozidlem v rumunské Timisoaře je vůz Rastatt GT-8 EP, z 60. let se tu pak nachází také vozy DWM GT6-D a GT8-D, Duewag GT8NF, Hansa GT4 (+ vlečné GB4) a Rathgeber P3.

Rastatt GT-8 EP (transphoto.ru)

Rathgeber P3 (foto: transphoto.ru)

Hansa GT4 (transphoto.ru)

32. Alexandria

V egyptském městě Alexandrii se můžeme setkat s vozy Duewag GT6.

Duewag (foto: transphoto.ru)

33. Lodz

Dalším městem s vozy Duewag je polské město Lodz.
Duewag (foto: strasbana)

34. Sofia

I v bulharské Sofii jezdí ještě pár vozů Duewag.

Duewag (foto: transphoto.ru)

35. Osijek

Duewag z roku 1960 v chorvatském Osijeku.

Duewag (foto: transphoto.ru)

A další…

S dalšími starými vozy z první poloviny 60. let se můžete setkat např. v polské Poznani (Duewag; 1961), v Bosně a Hercegovině v Sarajevu (Lohner Type E, Duewag; 1962), v německém Halberstadt (Esslingen GT4; 1962), v Německu ve městě Gotha (Duewag GT8NF; 1962), v turecké Konyi (Duewag GT8; 1963), v rumunské Braile (SGP GT8; 1963), v rumunské Bukurešti (Rathgeber M5.65; 1964), ve švédském Göteborgu (ASEA/ASJL M28; 1965) nebo v ukrajinském městě Krivoy Rog a Chakiv (Tatra T3; 1963).

Lohner Type E z roku 1962 v Sarajevu (foto: transphoto.ru)

Rathgeber M5.65 v Bukurešti (foto: ratb.stfp.net)

Tatra T3 z roku 1963 v ukrajinském městě Krivoy Rog (foto: transphoto.ru)

Zveřejněno: 15. 4. 2019
Autor: Martin Chour

Komentáře jsou uzavřeny.