Linka 13

Pražská tramvajová linka 13

V provozu: celotýdenně

Vozy: 1

Typ tramvaje: T3R.P/PV, T3R.PLF

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Černokostelecká, Čechovo náměstí)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy: 32 min

Délka linky: 8 km

Zastávky:

ČERNOKOSTELECKÁ – Nové Strašnice – Zborov-Strašnické divadlo – Solidarita – Vinice (Z) – Vozovna Strašnice – Krematorium Strašnice – Vinohradské hřbitovy – Želivského (A) – Želivského (A) – Olšanské hřbitovy – Flora (A) – Radhošťská – Jiřího z Poděbrad (A) – Vinohradská tržnice – Italská – Muzeum (A) (C) – I. P. Pavlova (C) – Náměstí Míru (A) – Jana Masaryka – Krymská – Ruská – Vršovické náměstí – ČECHOVO NÁMĚSTÍ

Historie

Linka 13 byla poprvé zavedena 8. ledna 1912 v krátké trase Balabenka – Českomoravská ulice. Zrušena byla už 1. prosince 1913, kdy sem byla prodloužena linka č. 7.

linka_13-vozy-001-1souprava na lince 13 na Budějovickém náměstí (foto: F. Zahnaš, prazsketramvaje.cz/1973)

Podruhé byla zavedena opět nakrátko, a to v trase Smíchov, Anděl – Smíchov, Santoška od 15. července 1914 do 5. listopadu 1915.

Potřetí došlo k zavedení o půl roku později – 24. února 1916. Vedena byla ze Santošky přes Anděl, Palackého náměstí, Národní divadlo, Můstek, Muzeum, Nádraží Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží) a Tachovské náměstí až na Vápenku (dnes Vozovna Žižkov). Cílem nové linky 13 bylo posílení devítky, která jezdila ze Žižkova do Košíř. Nasazeny na ni byly sólo vozy, stejně jako v předchozích dvou provozních obdobích.

Když ale došlo ke změně trasy v centru, jela nově přes Masarykovo nádraží a Prašnou bránu a z Palackého náměstí jela dále přes Výtoň do Podolí k Cementárně (dnes Nádraží Braník). Kvůli změně trasy bylo možné na 13 nasadit dva vozy, neboť na původní konečné na Santošce to možné nebylo. Z Podolí se vytrácí už v roce 1927 (přesněji 20. června), neboť od této chvíle byla z Výtoně vedena Nuselským údolím na Riegrovy sady (dnes Náměstí Bratří Synků) a dále do Michle. V polonočním provozu byla od roku 1928 vrácena do Braníka. Od konce roku 1929 byla 15. prosince zkrácena do zastávky Nusle, Vladimírova, kde se obracela na trojúhelníku. Dnes se poblíž nachází zastávka Nuselská radnice.

dsc_5773linka 13 ve Vršovicích (foto: JAH/2016)

Po pěti letech provozu tramvají k Vozovně Pankrác sem byla prodloužena také třináctka, a to konkrétně k 29. květnu 1930.

Na Pankráci zůstala pouhý půl rok, protože od 1. prosince 1930 vyjela v upravené trase Žižkov, Vápenka – Tachovské náměstí – Wilsonovo nádraží (dnes Hlavní nádraží) – Muzeum – Mezibranská ulice – Karlovo náměstí – Moráň – Botanická zahrada – Vyšehradská ulice – Albertov – Svatoplukova – Otakarova – Nádraží Vršovice – Vršovice, Třída Krále Jiřího (dnes Čechovo náměstí). Se zrušením trati ve Vyšehradské ulici byla od roku 1931 vedena ulicí Na Slupi. Před letními prázdninami roku 1933 byla k 1. červenci zrušena.

Po čtvrté byla zavedena 13. listopadu 1938 v trase Krč, Ryšánka – Budějovické náměstí – Pankrác – Riegrovo náměstí (dnes Náměstí Bratří Synků) – Nuselské schody – Škrétova ulice – Muzeum – Mezibranská ul. – nám. Petra Osvoboditele (dnes I. P. Pavlova) – Nuselské schody a zpět na Ryšánku. Od 30. srpna 1943 byla zrušena polookružní trasa a tak byla prodloužena přes Wilsonovo nádraží (dnes Hlavní nádraží), Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží), Bílou Labuť, Těšnov, Jatky (dnes Pražská tržnice), Dělnickou a Libeňský most až do zastávky Libeň, Bulovka. Od 25. dubna 1948 byla vedena po nové trati v ulici Na Florenci. Od 6. prosince 1953 byla prodloužena k Vychovatelně.

S velkými změnami v tramvajové síti od 13. března 1961 byla uskutečněna další změna. Z Bilé labutě nově jela Karlínem a dále přes Palmovku, Balabenku a Harfu do Hloubětína (dnes Starý Hloubětín).

Další změna souvisela s rušením tramvajových tratí s výstavbou nového nového metra. 19. října 1970 byl totiž dočasně zastaven provoz mezi Budějovickým náměstím a Ryšánkou, nakonec se ale jednalo o trvalou změnu. Kromě toho je trať z ulice 5. května přeložena do ulice Na Pankráci. Od 26. června 1972 byla vedena Opletalovou ulicí, neboť trať ulicí Vítězného února (dnes Wilsonova ulice) byla zrušena.

S otevřením prvního úseku metra C z Florence na Kačerov byla od 9. května 1974 ve směru od Hloubětína z Muzea vedena přes Jiřího z Poděbrad, Floru, Vozovnu Strašnice a Průběžnou na Radošovickou. Od 25. října 1974 byla vedena Seifertovou ulicí. Kvůli stavbě metra A byla od 27. června 1977 odkloněna přes Nákladové nádraží Žižkov.

linka 13 Tatra T3R.P Muzeum 2014linka 13 na I.P.Pavlova (foto: MCH/2014)

7. listopadu 1977 přišla další změna. Nově byla vedena v polookružní trase Hloubětín – Palmovka – Náměstí Republiky – Můstek – Perštýn (dnes Národní třída) – Vodičkova – Jindřišská – Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) – Palmovka – Hloubětín. K 23. lednu 1978 byla prodloužena na Černý Most (dnes Lehovec). Od září byla provozována pouze ve špičkách pracovních dnů.

19. února 1979 opět změnila trasu, a to následovně: Hloubětín – Palmovka – Těšnov – Jatky – Dělnická – Park kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště Holešovice) – Strossmayerovo náměstí – Čechův most – Malostranská – Staroměstská – Právnická fakulta – Čechův most a zpět. Opět byla v provozu celodenně a celotýdenně. Od 19. prosince 1980 byla zkrácena na Park kultury a oddechu Julia Fučíka. 7. března 1981 byla pro malé využití zrušena.

Po páté byla zavedena 3. listopadu 1985 v trase Hrdlořezy, Spojovací – Nákladové nádraží Žižkov – Husinecká – Nádraží Střed (dnes Masarykovo nádraží) – Invalidovna – Palmovka – Harfa – Hloubětín (dnes Starý Hloubětín). Zrušena byla s otevřením tramvajového mostu mezi Ohradou a Palmovkou dne 22. listopadu 1990.

K 1. září 2004 byla zavedena znovu, kdy jezdila pouze v ranní špičce v sólo vozech z Barrandova na Smíchovské nádraží, kvůli posile Barrandova. Zrušena byla 29. listopadu 2009, kdy byla na Barrandov nově vedena čtyřka.

Když cestující ztratili od 1. září 2012 přímé spojení Strašnic s Vinohrady a Žižkova s Florou, ozvala se městská část s prosbou, že tyto spojení chce obnovit. Proto došlo k 29. červnu 2013 k prodloužení linky č. 11 na Spojovací a zavedení nové linky č. 13, která jela pouze v pracovní dny od 6 do 20 hodin z Náměstí Bratří Synků přes I.P.Pavlova na Černokosteleckou. Od 28. srpna 2016 se tato linka dočkala celodenního a celotýdenního provozu. Od roku 2013 jsou na ni nasazeny sólo vozy.

Mapa: 13mapa Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
8
10
8
20
15
15
20
20
15
20

Zajímavá místa na trase:

  • Zborov–Strašnické divadlo – Strašnické divadlo
  • Vinohradské hřbitovy – kostel sv. Václava
  • Jiřího z Poděbrad – kostel Nejsvětější srdce Páně, fontána
  • Muzeum – Národní muzeum, Čelakovské sady
  • Nuselské schody – kostel P. Marie a konvekt řádu Alžbětinek
  • Otakarova – Komorní Fidlovačka

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).

Zveřejněno: 2. 7. 2012 Aktualizováno: 13. 9. 2016 Autor: Martin Chour

 

8 reakcí na Linka 13

  1. Jarda říká:

    Nemáte prosíém vás jízdní řády na leden až duben 2015? Děkuji.

  2. Neřeš mě říká:

    Jak se jede do bazénu Podolí???

  3. Tomáš říká:

    Dobrý den,
    Linka 13 již nejezdí v trase Černokostelecká – Náměstí Bratří Synků, ale Černokostelecká – Čechovo náměstí.
    Děkuji za opravu.

  4. Jiří říká:

    Přidávám se k Tomášově prosbě o zaktualizování – linka má od roku 2017 trasu Černokostelecká – Čechovo náměstí. Děkuji

  5. Adam Kiss říká:

    Máte tam Nádrží Střed místo Nádraží Střed

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *