Metro

 
 

Metro je kolejové vozidlo, které jezdí v podzemí; je nezávislé na ostatním provozu ve městě. Každý den přepraví okolo 1,5 milionu cestujících.

metro cmetro C v Hoelšovicích (foto: TECH)

Základní údaje

– Od roku 1979 jezdí pražské metro výhradně v 5 vozech (dříve pro menší provoz na trasách C a A jezdily 3 a 4 vozové soupravy, na trase B jezdí od počátku pětivozové)

– Je v provozu od cca 4:00 do 0:00 hodin

Z historie v bodech:

  • 1898 – první návrh na výstavbu podzemní dráhy v Praze od V. J. Rotta; byl zamítnut
  • 1926 – návrh na výstavbu 4 podzemních tratí – po 2. sv. válce byl projekt zamítnut z důvodu financí
  • 1952 – začala tajná výstavba údajně první stanice metra „Klárov“ (spíše měla sloužit jako kryt pro vládu); dokončena byla 1960, stanice však nikdy nebyla napojena na Metro A
  • 60. léta – začala se plánovat podzemní tramvaj
  • 1966 – začalo hloubení podpovrchové tramvaje u Hlavního nádraží
  • 1968 – soudruzi zjistili, že metro je efektivnější, a proto přepracovali kompletně projekt z podpovrchové tramvaje na metro – započatou stanici Muzeum kompletně přestavěli, Hlavní nádraží však vychází z toho, že se může chodit přes koleje
  • 9. 5. 1974 – toto je nejdůležitější datum pro metro; byl zahájen provoz na prvním provozním úseku linky C (Sokolovská (Florenc) – Kačerov)
  • 12. 8. 1978 – byl zprovozněn první úsek linky A Leninova (Dejvická) – Náměstí Míru
  • 1979 – zavedení jednočlenné čety na lince A (na lince C však zůstávala četa dvoučlenná)
  • 7. 11. 1980 – byl zprovozněn druhý provozní úsek linky C Kačerov – Kosmonautů (Háje)
  • 19. 12. 1980 – byl zahájen druhý provozní úsek linky A Náměstí Míru – Želivského
  • 3. 11. 1984 – byl zahájen třetí provozní úsek linky C Sokolovská (Florenc) – Fučíkova (Nádraží Holešovice)
  • 2. 11. 1985 – byl zahájen provoz prvního provozního úseku linky B Smíchovské nádraží – Sokolovská (Florenc)
  • 1985 – z metra zmizely turnikety, přešlo se na dnešní systém
  • 11. 7. 1987 – byla uvedena do provozu stanice Strašnická včetně manipulační spojky SH do Depa Hostivař
  • 26. 10. 1988 – byl zahájen provoz TŘETÍHO* provozního úseku linky B Smíchovské nádraží – Dukelská (Nové Butovice)
  • 21. 2. 1990 – byly přejmenovány názvy s ideologickými názvy; Leninova = Dejvická, Sokolovská = Florenc, Moskevská = Anděl, Švermova = Jinonice, Dukelská = Nové Butovice, Fučíkova = Nádraží Holešovice, Gottwaldova = Vyšehrad, Mládežnická = Pankrác, Primátora Vacka = Roztyly, Budovatelů = Chodov, Družby = Opatov, Kosmonautů = Háje
  • 4. 7. 1990 – byla uvedena do provozu stanice Skalka na spojce SH
  • 22. 11. 1990– byl zahájen provoz DRUHÉHO* provozního úseku linky B Florenc – Českomoravská
  • 11. 11. 1994 – byl zahájen provoz čtvrtého provozního úseku linky B Nové Butovice – Zličín
  • listopad 1998 – byl zahájen provoz pátého provozního úseku linky B (Českomoravská – Černý most) bez stanic Kolbenova a Hloubětín – několik let se těmito stanicemi projíždělo
  • 13. 08. 2002 – stala se největší katastrofa v dějinách pražského metra; povodně. Bylo zatopeno 18 stanic a odčerpáno bylo 1,8 milionu m3 vody.
  • 26. 6. 2004 – byl zahájen provoz čtvrtého (první část) provozního úseku linky C (Nádraží Holešovice – Ládví)
  • 26. 5. 2006 – byla uvedena do provozu stanice Depo Hostivař v depu v místě bývalé myčky
  • 8. 5. 2008 – byl zahájen provoz čtvrtého (druhá část) provozního úseku linky C Ládví – Letňany

EČSvůz EČS (foto: TECH)

Linky:

Pražské metro má tři linky: A, B a C.

  • Nejstarší linka: C (1974)
  • Nejmladší linka: B (1985)
  • Nejdelší linka: B (25,704 km)
  • Nejkratší linka: A (11,424 km)

Vozy:

Pražské metro mělo 5 různých typů metra, z toho 4 jezdí/jezdily s cestujícími.

  • R1 = Jedná se o prototyp metra, který nikdy nevyjel s cestujícími. Průzkum vozidla skončil, když se čelně srazily 14. 1. 1972 v Depu Kačerov.
  • Ečs (81 – 70)= Toto je metro sovětské výroby, které zahájilo provoz s cestujícími na prvním úseku metra. Jezdilo do roku 1997, kdy byla vyřazena poslední souprava.
  • 81-71 = Toto je metro sovětské výroby, které vzniklo pro linku A z důvodu velkých převýšení, které Ečs nezvládá. Jezdilo do roku 2009, kdy jela poslední jízda této soupravy na lince B.
  • 81-71M = DPP chtěl ušetřit za obnovu vozů, proto začal ve Škodovce v Plzni rekonstruovat staré vozy 81-71. Souprava jezdila na všech trasách metra, dnes jezdí na lince A a B.
  • M1 = Toto je nejnovější souprava metra v Praze. Byla nakoupena jako obnova vozového parku za 81 – 71. Jezdí pouze na lince C.

Zveřejněno: 1. 6. 2013
Aktualizováno: 16. 9. 2014
Autor: Jirka Staněk

5 Responses to Metro

  1. Vojtěch Pokorný říká:

    Dobrý den,nemáte nějakou mapu pražského metra kde nejsou napsány stanice?Díky.

  2. Jitka Podráská říká:

    „Průzkum vozidla skončil, když se čelně srazily 14. 1. 1972 v Depu Kačerov.“
    Skutečnost byla taková, že vozy byly ÚMYSLNĚ rozbity, abychom museli koupit sovětské soupravy. Myslela jsem, že po roce 1989 už je to všeobecně známo a hlavně, že si to všude budeme moct přečíst. Ach jo.

    • Jiří Staněk říká:

      Pokud jste si tím jistá a můžete nám k tomu říci další doplňující údaje, rádi vaši informaci zveřejníme. Ozvěte se prosím na email tram-bus@seznam.cz . I kdyby to však tak bylo, ve Vámi citované větě se neuvádí nic o důvodu srážky, je zde jen fakticky uvedeno, že se to stalo.

    • Taras Povoroznyk říká:

      to je kravina,protože nás k nákupu ruskejch souprav donutili rusáci

      • Marta Novotná říká:

        No jasně. Nejlepší by bylo, kdyby po 89 roce bylo toto metro zasypáno a proraženo jinudy, jinak a pod jinou vlajkou. A vozy by mohli dodat Marťani.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *