Komárno

 

Město Komárno leží na jihu Slovenska těsně u maďarských hranic. Ve městě žije přibližně 35 000 obyvatel a vlévá se zde řeka Váh do Dunaje.

Komárno – náměstí Evropy (foto: e-Slovensko.cz)

Část města Komárna leží na slovenské straně, část na maďarské, proto i zdejší MHD je rozdělena. Stejně tak i v obou státech naleznete vlakové nádraží.

Z historického hlediska je město ve velmi dobré poloze, není tak divu, že v 16. století zde vznikla pevnost, která nebyla nikdy dobita a o století později hned další. Do roku 1918 bylo město čistě maďarské, což se změnilo se vznikem Československa, kdy se stalo jeho součástí, s čímž Maďaři nesouhlasili. Vypukl tak ozbrojený boj, který byl neúspěšný, a tak se město rozdělilo na dvě části rozdělené řekou Dunaj.

radnice v Komárně (foto: bohuslavaci.eu)

V roce 1938 získalo Slovensko autonomii a v roce 1939 bylo na nátlak ministra zahraničí Joachima von Ribbentropa a Hitlera odděleno od Česka. Německo mělo se Slovenskem uzavřenou Ochrannou smlouvu, přesto když 23. března 1939 zahájilo Maďarsko na Slovensko útok, Německo jim nepomohlo. Slovensko tak přišlo o několik území včetně Komárna. Po druhé světové válce bylo město spolu s celým jižním Slovenskem připojeno opět k Československu, ovšem maďarská část populace tu zůstala, která čítá cca 60 % místní populace. Proto i ve městě stále naleznete slovensko-maďarské názvy.

pevnost Komárno (foto: ahojkomarno.sk)

K nejnavštěvovanějším místům Komárna pravděpodobně patří náměstí Evropy. Domy stojící na tomto unikátním náměstí reprezentují typickou architekturu z různých koutů Evropy. Celé náměstí je obezděné pestrými replikami budov různých slohů, které odrážejí například historickou architekturu Finska, Vatikánu, Islandu či mnoha dalších oblastí Evropy. S historickým jádrem města ho spojují tři vstupní brány, které nesou jména významných panovníků – brána Bély IV., brána sv. Štěpána a brána Marie Terezie.

staré autobusové nádraží v Komárně (foto: MCH/2017)

maďarský autobus Credo velmi podobný českému SORu, neboť se jedná o maďarskou licenci na SOR, při svém příjezdu k vlakovému nádraží v Komárně (foto: MCH/2017)

Kromě náměstí je např. zajímavý Trojiční sloup na náměstí naproti radnici, který byl postaven v 18. stol. na památku moru. Dalšími zajímavostmi je např. Župní dům, budova soudu, Zichyho palác,  budova bývalého Jezuitského kolegia a Důstojnický pavilon. Zajímavý je také unikátní pevnostní systém, který patří k nejvýznamnějším na Slovensku.

často na zastávkách jízdní řády ani nenaleznete, nebo pouze v nečitelné podobě, protože jsou buď strhané nebo poničené (foto: MCH/2017)

Městská doprava v Komárně se skládá ze čtyř linek – 2, 3, 7 a 8 (nedávno ještě jezdila linka č. 6) , které propojují různé části města. První zmíněná linka propojuje centrum města s Veľkým Harčášem, především romské čtvrti za Komárnem, trojka jede do místní části Hadovce, kam dříve jezdil pravidelně vlak, školní sedmička zajišťuje obsluhu po centru (pouze jeden spoj ráno) a osmička jede na Novou Stráž a Čerhát na západ od Komárna.

městský SOR před nádražím v Komárně (foto: MCH/2017)

Nejčastěji jezdící linkou je zde dvojka, která jezdí v pracovní dny v ranní špičce přibližně po 20 minutách, v odpolední špičce po 30 až 60 minutách a v ostatním období cca po hodině – pravidelné intervaly tu ovšem nenalezneme. Trojka má přibližně 8 párů spojů, sedmička jeden spoj, osmička cca 12 párů.

příměstský MAN na lince MHD č. 2 na starém autobusovém nádraží (foto: evidencia-dopravcov.eu)

městská linka č. 8 při cestě do garáží (foto: evidencia-dopravcov.eu)

jeden z příměstských autobusů na lince MHD 2 Komárno (foto: evidencia-dopravcov.eu)

Provoz MHD je zajišťován 4 autobusy (2x SOR BN 9.5, 1x Mercedes-Benz O 814 D Vario, 1x MAN SL 233) v období od 5 do 19 hodin v pracovní dny a od 7 do 12 hodin v sobotu (pouze na lince č. 2). V ranní špičce kromě těchto 4 autobusů v období od 6 do 8.30 dochází i k přejezdům z příměstských linek, na MHD tak jezdí celkem 10 vozů (+ přejezd je také u jednoho spoje odpoledne v půl čtvrté). Dopravcem na městských linkách je Arriva Nové Zámky.

Tarif MHD je nepřestupní a do vozu se nastupuje pouze předními dveřmi.

SOR BN 9.5 na Nové Stráži před cestou ke garážím (foto: MCH/2017)

příměstská Karosa C 934 na městské lince č. 2 – ranní přejezd z příměstské linky na MHD(foto: imhd.sk)

Z Komárna jsou v provozu také dvě železniční tratě – Regiojetem se odtud můžete dostat vlakem na západ do Bratislavy a ZSSK na sever do Nových Zámků či Nitry.

Regiojet z Komárno do Bratislavy (foto: MCH/2017)

ZSSK z Komárna do Nových Zámků (foto: MCH/2017)

V tomto článku jsme popisovali pouze MHD ve slovenské části města, v maďarské části mají vlastní systém MHD.

Mapa sítě:

Stáhnout mapu v plné velikosti (15 MB)

Fotogalerie:

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 10. 8. 2018

 

 

Komentáře jsou uzavřeny.