Pražská autobusová linka 105
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní (o víkendu midibus)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 1 (Smíchovské nádraží), jeden spoj má konečnou zastávku Filmové ateliéry
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 19 min
Délka linky: 9,5 km
Zastávky:
Smíchovské nádraží (B) (V) (T) – Lihovar (T) – Serpentina (T) (×) – Barrandovská (T) (×) – Horní cesta (T) (×) – Filmové ateliéry (T) – Slavínského (T) (×) – Geologická (T) (×) – Terasy (T) (×) – Lihovar (T) – Smíchovské nádraží (B) (V) (T)
Historie:
Linka 105 poprvé vyjela 31. března 1933, avšak jako linka S. Vedla z Václavského náměstí přes Karlovo náměstí, Západní nádr. (dnes Smíchovské nádr.), Zlíchov a Terasy k Filmovým ateliérům na Barrandově. Linka S nicméně nevydržela dlouho a již 24. září 1938 byla zrušena. Po necelém roce, 26. ledna 1939, však došlo k jejímu obnovení, ale ve zkrácené trase Hlubočepy – Ateliéry Barrandov. Provoz byl stanoven na pracovní dny, od roku 1939 jezdila dokonce celotýdenně.
trasa linky S (foto: archiv DPP)
Během 2. světové války docházelo k omezování linky S. Nejdříve jezdila pouze ve všední dny, pak jen o špičkách a nakonec byla 5. června 1944 zrušena.
Po 2. světové války byla od 18. února 1946 opět obnovena ve stejnojmenné trase. Bohužel již 7. dubna 1947 byla zase zrušena. Naposledy byla linka S obnovena 11. října 1948 s provozem o všedních dnech. K 31. prosinci 1951 dostala linka S číselné označení (č. 105), stejně jako ostatní linky. Bez zásadních změn vydržela v této trase do 1. června 1959, kdy byla na obou koncích prodloužena. Z Hlubočep na Zlíchov a z Filmových ateliérů do Klukovic. Na Zlíchově ale dlouho nezůstala, poněvadž 1. května 1965 byla zkrácena do Hlubočep. Provoz byl rozšířen na celotýdenní.
linka 105 na Smíchovském nádraží (foto: www.doprava.nafoceno.cz/Zdeněk Liška)
Na přelomu 70. a 80. let došlo na lince 105 k výraznému omezení, které skončilo provozováním linky 105 pouze o špičkách pracovních dnů. Dále byla k 4. únoru 1984 prodloužena na Lihovar a na druhé straně trasy byla zkrácena k Filmovým ateliérům. Se zprovozněním metra B (Smíchovské nádr. – Sokolovská) 2. listopadu 1985 byla prodloužena právě sem. Nově jezdila jen o špičkách. Od 1. dubna 1987 se změnila trasa znovu: Smíchovské nádraží – Serpentina – Terasy – Geologická – Filmové ateliéry (trasování bylo složitější, viz. mapka).
vedení linky 105 Barrandov od roku 1987 do počátku 90. let (screen: MCH)
Touto trasou jezdila do počátku 90. let, kdy byla zrušena trasa, kterou jezdila ráno a dopoledne (=>zrušen provoz ráno a dopoledne). Druhá varianta trasy zůstala beze změny až do září 1999, kdy byla celá linka 105 zrušena.
Znovuobnovení “stopětky” nastalo 2. září 2002, kdy se vydala trasou Smíchovské nádraží – Serpentina – Filmové ateliéry – Geologická – Terasy – Smíchovské nádraží. V provozu byla jen od 8 do 13:30 h. Se zprovozněním tramvajové tratě na Barrandov byla od 29. listopadu 2003 zrušena.
linka 105 na Smíchovském nádraží (foto: MCH)
K poslednímu obnovení linky 105 došlo 1. září 2012, při zavedení tzv. metropolitní sítě, kdy vyjela v trase, ve které jezdí dnes. Po celou dobu byla linka 105 provozována ve standardních vozech.
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (6. 1. 2014) Zajímavá místa na trase:
- Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
- Lihovar – přívoz na Veslařský ostrov
- Serpentina, Terasy – Terasy Barrandov (velmi zchátralé)
pohled od Teras Barrandov na hlubočepský viadukt a okolí (foto: OK)
- Horní cesta (i okolní zastávky) – vilová čtvrť Barrandov
- Filmové ateliéry – ateliéry Barrandov – sídlo TV Nova
linka 105 na Smíchovském nádraží (foto: DPK)
Video: linka 105 v trase Smíchovské nádraží – Filmové ateliéry – Smíchovské nádraží (video: LN)
Zveřejněno: 16. 4. 2013 Aktualizováno: 18. 10. 2014 Autor: Martin Chour
Rád bych poděkoval za vyhovění žádosti.Bydlím ve Stodůlkách a rád bych získal vozové jízdní řády této oblasti(137,174,214,225,230,249,256.301,352,502 a508)Byl bych rád,kdyby se i ozval někdo kdo má zájem o vozové jízdní řády
Není za co, bohužel novějšími vozáky zatím nedisponujeme, tak alespoň takto. 🙂 (MCH)
Dobrý den, také bych rád získal vozové jř, ale pouze pro potřeby fanouška MHD v Praze 🙂