Linka 21

 

Pražská tramvajová linka 21

V provozu: pouze špičce pracovních dnů (Od 6 hodin do 9 hodin a 15 hodin do 18 hodin)

Vozy: 1

Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PLF, T6A5

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Radlická, Levského)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 36 min

Délka linky: 12 km

Zastávky:

RADLICKÁ – Škola Radlice – Laurová – Braunova – Křížová – Na Knížecí – Anděl (B) – Zborovská – Palackého nám. (B) – Výtoň – Podolská vodárna – Kublov – Dvorce – Přístaviště – Pobřežní cesta – Nádraží Braník (V) – Černý kůň – Belárie – Modřanská škola – Nádraží Modřany (V) – Čechova čtvrť – Poliklinika Modřany – U Libušského potoka – Modřanská rokle – SÍDL. MODŘANY LEVSKÉHO (Z)

Historie:

Linka 21 byla zavedena 1. dubna 1926 v trase: Vozovna na Žižkově (dnes Vozovna Žižkov) – Ohrada – Prokopova tř. (dnes Prokopova ulice) – Václavské náměstí – Myslíkova – Česká technika (dnes Albertov) – Riegrovo nám. (dnes Náměstí Bratří Synků) – Michle (dnes Spořilov). Již 20. června 1927 byly vyměněny role linek 13 a 21. Linka 21 vedla z Myslíkovy přes Palackého náměstí do Podolí k Cemetárně (dnes Dvorce) a linka 13 do Michle.

linka 21 v Braníku (foto: prazsketramvaje.cz)

K 17. prosinci 1928 byla prodloužena do Braníka. 1. prosince 1930 byl zaveden polonoční provoz, který byl již 3. ledna 1932 zrušen. Když byla od 1. září 1931 zrušena trať v Myslíkově ulici, byla vedena přes Pražskou techniku (dnes Albertov). 6. ledna 1933 byla tramvajová trať prodloužena z Braníka k Ledárnám (dnes poblíž Pobřežní cesty), a tak byla i linka 21 prodloužena. Ovšem už 1. července 1933 se udála další změna. Na opačném konci své trasy byla prodloužena do Hrdlořez (dnes Spojovací). Když byla 30. července 1939 opět obnovena trať v Myslíkově ulici, vydalA se 21 právě tudy a dále na Palackého náměstí.

IMG_1718linka 21 na Palackého náměstí (foto: MCH/2012)

V dalších letech neproběhly žádné změny. Až od 5. září 1960 byla prodloužena do smyčky Nádraží Braník. 3. dubna 1963 byla sice zkrácena na Vápenku (dnes Vozovna Žižkov), ale již 29. března 1964 byla opět do Hrdlořez prodloužena. Od 12. července 1965 byla v centrální části města vedena přes Karlovo náměstí a Vyšehrad (dnes Albertov) a dále do Braníka, ale už 26. srpna 1969 se vrátila do původního stavu. Jelikož byla k 27. červnu 1977 zrušena trať v Prokopově ulici, vydal se linka 21 v nové trase, podobné trase dnešní linky 9: Spojovací – Ohrada – Olšanské náměstí – Bolzanova – Jindřišská – Myslíkova – Palackého náměstí – Nádraží Braník.

V roce 1978 byla chvíli ukončena na Vápence, ale opět se vrátila do Hrdlořez. Po reorganizaci linkového vedení 3. listopadu 1985 byla linka 21 zkrácena a nenávratně se rozloučila se Žižkovem. Trasa byla upravena do podoby: Nádraží Braník – Palackého náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Malostranská – Právnická fakulta – Staroměstská – Národní divadlo – Palackého náměstí – Nádraží Braník. Tato trasa však setrvala jen rok a proto byla trasa od roku 1986 již ve formě: Nádraží Braník – Palackého náměstí – Národní třída – Národní divadlo – Palackého náměstí – Nádraží Braník. V takovéto trase vydržela až do roku 1991, kdy byla zrušena.

IMG_1716linka 21 na Palackého náměstí (foto: MCH/2012)

Už v květnu 1995 byla zavedena znovu ve stejné trase, tedy Nádraží Braník – Národní třída – Karlovo náměstí – Nádraží Braník. Od června 1996 došlo s novou tramvajovou tratí do Modřan i k prodloužení linky 21 do Modřan. Ta zde však setrvala pouze do 27. listopadu 1998, kdy byla opět zkrácena na Braník. Od 1. září 2000 byla opět prodloužena do Modřan a od března 2003 byla vedena Myslíkovou ulicí. Další změna nastala v listopadu 2009, kdy byla zkrácena na Nádraží Braník, 16 přesměrována na Kotlářku a ze 17 se stala páteřní linka.

6692-linka-21-palackeho-namesti-dpp-tatra-t3r-p-8303linka 21 při příjezdu od Modřan na Palackého náměstí (foto: MCH/2016)

Poslední změna nadešla 1. září 2010, kdy byla opět v centru vedena přes Karlovo náměstí. Její provoz však netrval dlouho a od 1. září 2012 byla oficiálně zrušena. Jenže poslední jízda se uskutečnila už 29. června 2012.

V pravidelném provozu byla opět zavedena 28. srpna 2016 v rámci reorganizace linkového vedení v Praze v trase Sídliště Modřany – Palackého náměstí – Anděl – Kotlářka. V provozu je pouze ve špičkách pracovních dnů v sólo vozech.

6694-linka-21-palackeho-namesti-dpp-tatra-t6a5-8674linka 21 v zastávce Palackého náměstí, která přijela od Kotlářky (foto: MCH/2016)

Mapa:

21mapa

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
20
20
   –   –   –    –   –


Zajímavá místa na trase:

  • Podolská vodárna – Vyšehrad, Podolská vodárna, kostel svatého Michala
  • Moráň – Faustův dům

Platný jízdní řád

Zveřejněno: 18. 6. 2012
Aktualizováno: 9.1.2021 – Matěj Bubník
Autor: Martin Chour

3 reakce na Linka 21

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *