Pražská autobusová linka 213
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 3 (Želivského, Jižní Město, Nádraží Uhříněves)
Přestup na metro: A, C
Doba jízdy: 32/29 min (Želivského – Jižní Město), 48/44 min (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Délka trasy: 11 km (Želivského – Jižní Město), 18 km (Želivského – Nádraží Uhříněves)
Zastávky:
ŽELIVSKÉHO (A) – Želivského (T) (A) – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – Chodovská – Teplárna Michle – Spořilov – Hlavní (Z) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Chodovec – Chodovská tvrz – Litochlebské náměstí – Opatov (C) – Ke Kateřinkám – Metodějova – Háje (C) – Horčičkova – {JIŽNÍ MĚSTO} – Dolnokřeslická – Křeslice – Hříbková (×) – Nové Pitkovice – K Pitkovičkám (×) – Ke Kříži (×) – Nové náměstí – Picassova (T) – NÁDRAŽÍ UHŘÍNĚVES (V)
Historie:
Linka 213 již od roku 1977 obsluhuje Vršovice, Spořilov a Jižní Město.
standardní SOR ve výstupní zastávce Nádraží Uhříněves (foto: LN)
Poprvé se s linkou 213 setkáváme 16. března 1977 v trase: Čechovo náměstí – Slavia – Bohdalec – Spořilov – Chodovec – Na sádce (dnes: Chodovská tvrz) – Stavební plocha IPS (dnes: Modrá škola) – Betonárka (dnes: Háje) – Sídliště Jižní Město (dnes: Jižní Město). Jezdila v rozsahu celodenního a celotýdenního provozu.
standardní autobus na lince 213 v nástupní zastávce Želivského (foto: LN)
První drobná úprava nastala 12. února 1980, kdy byla kvůli rekonstrukci tramvajové trati ve Vršovicích převedena z ulice U vršovického hřbitova do souběžné Bohdalecké, ale v této ulici zůstala i po skončení výluky. Další úpravy se nesou ve znamení prodlužování metra. S prodloužením metra C na Háje byla 8. listopadu 1980 upravena do trasy: Čechovo náměstí – … – Litochlebské náměstí – Družby – Zupkova (dnes: Ke Kateřinkám) – Kosmonautů (dnes: Háje) – Jižní Město.
schéma vedení linky 213 po otevření metra C do Jižního Města (screen: VJ)
S prodloužením metra A na stanici Želivského byla řada městských a příměstských linek stažena do terminálu Želivského. Linka 213 je 20. prosince 1980 prodloužena do trasy: Želivského – Bělocerkevská – Kodaňská – Koh-I-Noor – Svahová (dnes: Vršovický hřbitov) – Bohdalec – … – Jižní Město. S otevřením stanice Strašnická je 12. července 1987 na lince zřízeno zajíždění k Investě, později Chemapolu (dnes: Kavkazská), které bylo uskutečňováno do února 1980.
schéma vedení linky 213 po otevření metra A na Želivského (screen: VJ)
Další změna vstoupila v platnost 19. dubna 2005, kdy byla převedena do trasy: Želivského – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – … – Jižní Město. Tato změna byla vysoce kontroverzní, neboť linka od tohoto data nezajížděla do centra Vršovic (zastávky Kodaňská, Čechovo náměstí a Koh-i-noor), na druhou stranu však v nové trase představovala pro tranzitující cestující výrazně rychlejší spojení ke stanici metra Želivského.
vršovický Renault Citybus 12M manipuluje v prostoru přestupního bodu Nádraží Uhříněves (foto: LN)
S reorganizací provozu v Uhříněvsi byla 29. dubna 2017 vybranými spoji prodloužena ze zastávky Horčičkova přes Křeslice, Nové Pitkovice a Nové náměstí na Nádraží Uhříněves. V obratišti Jižní Město končí cca polovina spojů, ale spoje pokračující do Uhříněvsi již do tohoto obratiště nezajíždějí. V novém úseku nahradila linku 232. Cílem této změny bylo posílení rozrůstajících se Pitkovic a Křeslic. Aby nebylo nutné nasazovat brzké ranní a pozdní večerní 40minutové intervaly a aby v Uhříněvsi byla zajištěna každou hodinu návaznost na vlaky z centra Prahy, je na lince 213 v Uhříněvsi navržen poněkud neobvyklý jízdní řád, kdy brzy ráno a později večer jezdí o víkendech spoje po 20 minutách, během dne pak ale po 30 minutách.
večer jsou na lince 213 kratší intervaly než přes víkend (screen: VJ)
Osa Jižní Město – Spořilov – Vršovice – Vinohrady patřila vždy k nejvytíženějším trasám v celé síti městských autobusů. V současnosti je linka 213 prokládaná s linkou 136, která však jezdí přes celé město a často se zpožďuje, a tak dochází k přetěžování linky 213. Řešením by bylo prodloužení tramvajové tratě ze Spořilova po trase linky 213 na Jižní Město.
návrh na vedení tramvajových tratí v roce 2030 (zdroj: DPP)
Na linku 213 byly od roku 1977 vypravovány kloubové autobusy, od 17. listopadu 1995 jsou na linku vypravovány standardní autobusy. Kloubové autobusy se na lince ještě objevily během prázdninového provozu v letech 1996, 1997, 1998 a 1999. Při výlukách metra C v jižní části je linka 213 vždy posílena nebo jsou na ni nasazeny kloubové vozy. Dne 6. 6. 2015 proběhla v rámci dne otevřených dveří v garážích Vršovice rozlučková jízda Karosy B741. Od 1. 9. 2015 do 1. 9. 2017 byl na lince 213 testován elektrobus SOR EBN 11.
SOR EBN 11 na lince 213 v zastávce Želivského (foto: MCH)
Provoz linky 213 byl vždy zajišťován autobusy Dopravního podniku.
Irisbus Citybus 12M na lince přijíždí do nástupní zastávky v terminálu Želivského (foto: LN)
Mapa:
Intervaly:
15 – 20 | ||||||||||
a) Želivského – Jižní Město b) Horčičkova – Nádraží Uhříněves |
Staré jízdní řády:
- Linka 213 – 16. 9. 2013
- Linka 213 – 1. 9. 2013
- Linka 213 – 29. 6. 2013
- Linka 213 – 18. 2. 2013
- Linka 213 – 7. 1. 2013
- Linka 213 – 20. 11. 2012
- Linka 213 – 1. 9. 2012
- Linka 213 – 30. 6. 2012
- Linka 213 – 15. 1. 2018
- Jízdní řád vozidel B 741 – 6. 6. 2015
Zajímavá místa na trase:
- Želivského – Palác Vinohrady (původně Strojimport, dnes Casablanca), Poliklinika Vinohrady, Židovské hřbitovy, Hotel Don Giovanni
- Slavia – nákupní centrum Eden, EDEN ARÉNA, Ministerstvo životního prostředí
Stadion Eden (zdroj: Mapy.cz autor: NovyUZ)
- Bohdalec – Park Františka Langera, Hřbitov Vršovice, Hřbitovní kaple
- Teplárna Michle – Odstavné nádraží Praha-Jih
- Spořilov – Hamerský rybník
- Hlavní – OC Centrum
- Chodovec – Archiv hl. m. Prahy, Statní oblastní archiv, Národní archiv, Knihovna Národního archivu, Knihovna Státního oblastního archivu v Praze
- Chodovská tvrz – Chodovská tvrz, Sborový dům Jana Milíče z Kroměříže
- Litochlebské náměstí – kostel sv. Františka z Assisi
- Ke Kateřinkám – Kostel Církve bratrské, Hřbitov Chodov
Kostel Církve bratrské ( zdroj: Mapy.cz autor: Tomáš)
- Metodějova – Kulturní dům Opatov
- Háje – Komunitní centrum Matky Terezy
- Jižní Město – Vodní nádrž Hostivař
Vodní nádrž Hostivař (zdroj: Mapy.cz autor: Jan Moravec)
- Dolnokřeslická – Hospodářský dvůr Štít
Hospodářský dvůr Štít (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Křeslice – Úřad městské části Praha-Křeslice
- Nové Pitkovice – Pitkovické rybníky
- Nové náměstí – Uhříněveské muzeum, Místní knihovna Uhříněves, Úřad městské části Praha 22
- Nádraží Uhříněves, Picassova – evangelický kostel (Husova kaple), obřadní síň, Legionářský dům, železniční stanice Praha-Uhříněves, Husovo náměstí
Evangelický kostel (Husova kaple) (zdroj: Mapy.cz autor: jirizmecholup)
Video z linky:
Vytvořeno: 2. 10. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 30. 5. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
3 reakce na Linka 213