Muzejní noc 2015

 

Dne 13. 6. 2015 se konala 12. Muzejní noc. Bylo v provozu celkem 11 autobusových linek označených čísly 1 – 11, které jezdily od 18:30 do 1. hodiny ranní.

První muzea, galerie a památky se otevřela v 19 hodin a své dveře nechaly návštěvníkům otevřeny až do 1 hodiny v noci. Letos se do Pražské muzejní noci zapojilo 48 kulturních institucí nacházejících se v 80 objektech. Nováčky letošního ročníku byly Charita Česká republika, Knihovna AV ČR, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Galerie Villa Pellé, Galerie HOLLAR, Muzeum historických nočníků a toalet, Plynárenské muzeum Pražské plynárenské a Vládní salonek Českých drah na pražském hlavním nádraží. Jedním z nejdůležitějších partnerů 12. ročníku Pražské muzejní noci opět byl Dopravní podnik hl. m. Prahy, jenž zajistil mezi jednotlivými objekty, jak je to již několik let zvykem, spojení. Na konání akce přispělo velkou měrou Ministerstvo kultury.

výtopna Zlíchov

výtopna Zlíchov (foto: MCH)

My se zaměříme právě na dopravní sekci. Na 11 linek bylo přichystáno zhruba 80 nízkopodlažních autobusů značek Citybus a SOR, v záloze a nakonec i v provozu vypomohl také Solaris Urbino. Autobusy linek 1 – 10 vyjížděly z centrálního přestupního bodu Staroměstská a linka 11 odjížděla ze Smíchovského nádraží.

První linkou byla 1, která jezdila na Vítkov. Interval DP stanovil na 7 – 8 minut a vypravil sem standardní vozy. Autobusy se zde jako již tradičně daly přirovnat k dobytčákům, jako jednodušší a hlavně pohodlnější řešení se jevilo jet pravidelnou MHD.

11543196_10203080911702528_332522416_o.jpg

jednička na Vítkově (foto: Pavel Hypš)

Další linkou byla linka 2 ze Staroměstské do Troji. Tato linka byla provozována ve standardních vozech rovněž při intervalu 7 – 8 minut. Také zde kapacita dost výrazně nedostačovala, a to kvůli večernímu a poté nočnímu provozu ZOO.

11296553_10203080902142289_219244471_o.jpg

linka 2 mířící ku Troje (foto: Pavel Hypš)

Linka 3, která vedla centrem a po magistrále v trase: Staroměstská – Muzeum – Vyšehrad – Staroměstská jezdila po 5 minutách v kloubových vozech. To však nebylo nejvhodnější řešení. Vytíženost byla totiž velmi nízká, většinou jely jen jednotky cestujících.

11242774_10203080926342894_875895123_o.jpg

na Muzeu zastavuje linka 3 (foto: Pavel Hypš)

Již čtvrtou linkou byla 4, jenž jezdila ve stejných intervalech jako ta předchozí, ale ve standardních vozech. Pojížděla tuto trasu: Staroměstská – Hradčanské náměstí – Staroměstská. Její obsazenost byla optimální, mnoho cestujících ji využívalo od Vozovny Střešovice k metru Hradčanská.

Následovala „pětka“, jedoucí ze Staroměstské polookružní trasou přes Karlovy Lázně, most Legií a Malostranské náměstí zpět na centrální přestupní bod. Jízdní řád byl poznamenán četnými nepravidelnostmi způsobenými kolejovou splítkou v Letenské ulici a zdejší úzkou komunikací. Jezdit se mělo (záměrně NEpíšu „jezdilo se“) po 7 – 8 minutách. Cestující linka měla, i když nepatřila k těm plnějším.

6-2

u Leteckého muzea se chystá k odjezdu směr Staroměstská SOR na lince 6 (foto: Pavel Hypš)

Nejdelší linkou Muzejní noci byla „šestka“ jezdící až k zámeckému areálu ve Ctěnicích. Pendlovala po trase: Staroměstská – Prosek – Letňany (T) – Letecké muzeum (– Ctěnice). Desetiminutový interval i přes nasazení kloubových vozů někdy činil problém s nedostačující nabídkou, většinou se však cestující vešli. Většina spojů končila u Leteckého muzea, jednou za půl hodiny se však daly autobusy na cestu až do nedalekých Ctěnic, kde se nachází starý zámecký areál.

6-4

linka 6 u zámeckého areálu ve Ctěnicích (foto: Pavel Hypš)

U Technického muzea jsme mohli potkat linku 7. Tu obsluhovaly standardní autobusy v intervalu 7 – 8 minut. Trasa byla následující: Staroměstská – Malostranská – Muzejní – Staroměstská. Jízda touto linkou byla na dlouhé čekání, neboť na zastávce na Staroměstské se mačkaly někdy až úděsné davy přepravychtivých cestujících a návštěvníků Muzejní noci.

7

sedmička u Technického muzea (foto: Pavel Hypš)

Další linkou byla „osmička“, která jela v trase: Staroměstská – Dejvická – Staroměstská. Interval 10 minut mnohdy nestačil poptávce, a tak na linku musely být vypraveny zálohy. Jezdily zde standardní vozy.

8

k centrálnímu přestupnímu míří linka číslo 8 (foto: Pavel Hypš)

Jednou z nejpoužívanějších linek se stala linka číslo 9. Ta jezdila jako skoro všechny ve vozech standardní délky v intervalu 5 minut. Trasa vedla centrem a také proto nastávaly kapacitní problémy, které řešily zálohy. Trasa vedla od Staroměstské přes Výtoň, Albertov, I. P. Pavlova a Florenc zpět na náměstí Jana Palacha.

9-3

zastávky linky 9 Armádní muzeum (foto: Pavel Hypš)

Předposlední linkou byla „desítka“, která jela v trase: Staroměstská – Petřiny – Malostranské nám. – Staroměstská. Pro tuto linku šlo teprve o její druhý ročník. Její obsazenost byla nízká, interval 10 minut se jevil jako nadsazený.

Poslední linkou byla linka 11, která jako jediná vyjížděla ze Smíchovského nádraží. Interval dosahoval 15ti – 30ti minut, což ale bylo opodstatněné pouhými dvěma institucemi na trase (Výtopna Zlíchov a MeetFactory). Nasazeno bylo jedno standardní pořadí v krátké trase: Smíchovské nádraží – MeetFactory – Smíchovské nádraží.

11

linka 11 u MeetFactory (foto: Pavel Hypš)

Metro mělo prodloužený provoz do 1:30 v noci, také byly posíleny noční tramvaje nasazením souprav. Tramvajové linky číslo 17 a 18 byly od 18:15 hodin do ukončení provozu odkloněny mimo Staroměstskou přes Újezd.

51

v noci byly v provozu soupravy, i na lince 51 (foto: Pavel Hypš)

Fotogalerie:

Zveřejněno: 17. 6. 2015
Autor: Jakub Platil

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *