Linka 221

 

Pražská autobusová linka 221

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: standardní

Dopravce: STENBUS s.r.o.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 3 (Černý Most, Nádraží Klánovice-sever, Klánovice)

Přestup na metro: B

Doba jízdy: 30 min (Černý Most – Klánovice) 6 min (Nádraží Klánovice-sever – Klánovice)

Délka linky: 14 km (Černý Most – Klánovice) 2 km (Nádraží Klánovice-sever – Klánovice)

Zastávky:

ČERNÝ MOST (B) – Černý Most (B) (Z) (×) – Chvaly (×) – Libošovická – Krahulčí (×) – Svépravice – Xaverovský háj (×) – Ke Xaverovu (×) – Nad Běchovicemi (×) – Podnikatelská (×) – Nádraží Běchovice střed (V) (×) – Běchovice – Na Vaňhově (×) – Blatov (×) – Rápošovská (×) – Újezd nad Lesy (Z) – Hulická – NÁDRAŽÍ KLÁNOVICE-SEVER (V) – Smiřická (×) – Smržovská – Bazar (×) – Přímské náměstí (×) – KLÁNOVICE

Historie:

Linka 221, do 29. 4. 2017 linka 261, je doplňková linka, která obsluhuje Klánovice, Újezd nad Lesy, Běchovice a Horní Počernice.

Iveco Urbanway 12M se blíží k zastávce Nádraží Klánovice-sever (foto: LN)

V pražské městské hromadné dopravě se linka 261 objevuje poprvé 28. prosince 1981 v trase: Spojovací – Pod Táborem – Za horou – Jahodnice – Dolní Počernice – Nádraží Běchovice – Běchovice – Blatov – Újezd nad Lesy – Smiřická – Klánovice (dnes: Přímské náměstí). Již tehdy jezdila celodenně a celotýdenně. K první trvalé změně trasy dochází 1. října 1982, spočívající v prodloužení z dosavadní konečné Klánovice do současného obratiště Klánovice. 

První rozsáhlejší změna se tak stala až 23. listopadu 1990 při prodloužení metra B na Českomoravskou, kdy byla linka 261 ze Spojovací prodloužena na Palmovku. S otevřením úseku metra B z Českomoravské na Černý Most byla linka 261 8. listopadu 1998 ukončena na nové konečné žluté linky pražského metra, odkud jela přes Chvaly, Svépravice, Běchovice a Újezd nad Lesy do Klánovic.

Mercedes-Benz Conecto LF na lince 221 v zastávce Nádraží Klánovice-sever, odkud bude pokračovat na Černý Most (foto: LN)

S celostátní změnou jízdních řádů dochází 12. prosince 2010 ke zrušení linky 222, která jezdila z Černého Mostu na VÚ Běchovice. Na lince 261 byly zřízeny vložené spoje ve špičkách pracovních dnů v úseku Černý Most – Výzkumné ústavy Běchovice a zároveň bylo zavedeno zajíždění v pracovní dny k VÚ Běchovice. Oproti původní lince 222 však nebyla obsluhována zastávka Xaverov, zajíždění vybranými spoji do tohoto obratiště je obnoveno až o rok později úpravou z 11. prosince 2011. Současně došlo ke zřízení zastávky Nádraží Klánovice-sever ve směru Klánovice. S celkovou reorganizací autobusové dopravy na pravém břehu Vltavy byla 15. 10. 2016 rozdělena na dvě samostatné linky 222 a 261. Vložené spoje linky 261 ukončené u VÚ Běchovice, které také projíždějí zastávkou Xaverov, jsou na základě žádostí cestujících a městské části pro lepší orientaci označeny jako linka 222. Spoje, které vedou až do Klánovic, jsou zachovány pod označením 261.

Irisbus Crossway LE 12M na Nádraží Klánovice-sever (foto: LN)

Poslední dosud realizovaná změna proběhla 29. 4. 2017, kdy byla linka z důvodu uvolnění řady 251 až 275 pro školní linky přečíslována z 261 na 221.

Od jejího zřízení (28. prosince 1981) do 14. března 1992, kdy linku přebírá linku DPP, byla linka provozována ČSAD. Poté ji 17. října 1992 přebírá soukromý dopravce FEDOS. Do rukou Dopravnímu podniku se linka vrací 1. března 1993, který ji provozoval do 15. 10. 2016. Od tohoto data ji totiž provozuje STENBUS s.r.o.

SOR NB 12 na lince 261 míří do Klánovic (foto: MCH)

Zpočátku provozu byla linka obsluhována vozy standardní délky, ale od 30. srpna 1993 je linka osazována vozy kloubovými. Provoz kloubových autobusů je ukončen 8. listopadu 1998 a následující den jsou na ni nasazeny autobusy standardní. Počínaje 28. lednem 2001 jsou na linku nasazeny článkové autobusy, které na ni vydrží až do 28. listopadu 2005, kdy všechny spoje opět zajišťují 12metrové autobusy. Od 28. června 2008 jsou během následujících hlavních prázdnin na linku 261 nasazovány „kloubáky“, tento systém vydržel do 28. srpna 2016.

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota a neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
30
30
30
30
30
30
30
b)
~15
30
30
30
30
30
30
a) Černý Most — Nádraží Klánovice-Sever b) Nádraží Klánovice-Sever — Klánovice

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Chvaly – zámek – přírodní památka Chvalský lom
  • Svépravice – kaplička

Svépravice - kapličkaSvépravice – kaplička (foto: OK)

  • Ke Xaverovu– východiště na modrou značku do Klánovického lesa
  • Nad Běchovicemi – Xaverovský háj
  • Nádraží Běchovice střed – železniční zastávka Praha – Běchovice střed
  • Běchovice – Úřad městské části Praha-Běchovice – zvonička – červená tur. značka do Klánovického lesa a na Koloděje
  • Újezd nad Lesy – Úřad městské části Praha 21
  • Smiřická/Nádr. Klánovice-sever – železniční zastávka Praha-Klánovice – turistické východiště do oblasti Klánovického lesa
  • Smržovská – Úřad městské části Praha-Klánovice – zelená tur. značka
  • Bazar – kostel Nanebevzetí Panny Marie

Klánovice - kostel Nanebevzetí Panny MarieKlánovice – kostel nanebevzetí Panny Marie (foto: OK)

  • Klánovice – koupaliště – východiště do Klánovického lesa (zelená značka vede z obratiště)

Video z linky:

Vytvořeno: 12. 5. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 21. 6. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

2 reakce na Linka 221

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *