5. RDP – Český Brod

 

5. Regionální den PID – Český Brod

V sobotu 12. září 2015 se uskutečnil od 9 do 17 hodin v Českém Brodě už 5. regionální den PID, který proběhl díky dvěma výročím – 170 let železnice mezi Prahou a Českým Brodem a 15 let od zaintegrování autobusových linek na Černokostelecku.

4368 - vlak 475179 Šlechtična Praha-Libeň při 5. RDP trať 011„Šlechtična“, mířící na nádraží Praha-Libeň (foto: MCH)

Z Prahy do Českého Brodu bylo možné se kromě tradičních CityElefantů na lince S1 dostat také parním vlakem, vozy 451 „žabotlam“ a elektrickou lokomotivou „bobinou“ s patrovými vozy „Bpjo“. „Žabotlam“ a „bobina“ se od 9. ráno střídaly v souhrnném intervalu 1 hodina z Prahy do Českého Brodu a zpět až do konce akce. Mezi nimi jezdily CityElefanty a 2x z Prahy a do Prahy jel i parní vlak vedený „Šlechtičnou“. Ta byla zpoplatněna částkou 60 Kč jednosměrné jízdné, 100 Kč zpáteční a 200 Kč rodinné zpáteční.

Díky tomu, že si Ropid najmul pouze jednoho průvodčího, drtivá většina vlaku neplatila. Osobně jsem byl v posledním voze, kde jediný průvodčí vybíral peníze (v ostatních vozech žádní nebyli), i tak nestihl do Českého Brodu ani tento vůz z celkových 4 zkasírovat. V Českém Brodě byl vystaven také druhá jednotka 451 „žabotlam“, která sloužila jako záloha a zároveň jela první a poslední spoj do Prahy, spolu s druhou jednotkou 451.

4370 - vlak 140085-2 Patrové vozy „Bpjo“ s elektrickými lokomotivami „Bobina“ Praha-Libeň při 5. RDP trať 011„Bobina“ na nádraží Praha-Libeň, odjíždějící do cílové stanice Praha-Masarykovo nádraží (foto: MCH)

Na českobrodském nádraží navazovaly vlaky na historické autobusy, které jezdily celkem na 5 historických linkách, označených PID 1 – 5.

První historickou linkou byla linka č. PID 1. Jednalo se o nejkratší linku, která objížděla centrum Českého Brodu a nasazen na ní byl vůz Praha RND. Kvůli své malé velikosti se do něj někteří návštěvníci někdy i nevešli.

066 - 5. RDP Český Brod OAD Kolín Praha RND 3A6 9276Škoda RND v centru Českého Brodu (foto: MCH)

Druhá historická linka jezdila opět pouze po Českém Brodě, ovšem její trasa byla o něco delší. Nasazeny na ní byly vozy Škoda 706 RO a Škoda 706 RTO linkový.

083 - 5. RDP Škoda 706 RTO AX 49-63 Škvorec OAD Kolínpohled z řídícího stanoviště vozu Škoda RTO 706 (foto: MCH)

Další linky už obsluhovaly širší okolí Českého Brodu. Linka PID 3 jela z Českého Brodu do Tismic, Přišimas, Hradešína, Škvorce a následně jela stejnou cestou zpět. Obsluhována byla vozem Škoda 706 RO a Škoda 706 RTO linkový.

Vzhledem k faktu, že na garáži OAD Kolín zapomněli zkontrolovat stav nafty, vozidlo Škoda 706 RO na své cestě chcíplo ve Škvorci. Cestující tak museli čekat na náhradní autobus stažený z jiné historické linky (Škoda 706 RTO) a zmiňovaný autobus čekal na přivezení nafty. Mezitím bylo nutné odklánět ostatní vozidla po objízdné trase, jelikož kvůli zúženému profilu silnice, jako na potvoru, nebyl provoz větších aut kolem nepojízdného autobusu možný.

081 - 5. RDP PID 3 Škvorec OAD Kolín Škoda 706 RO 8A9 2746 stojí kvůli nedostatku naftyŠkoda 706 RO ve Škvorci po zjištění, že vůz nejede kvůli nedostatku nafty (foto: MCH)

Čtvrtá i pátá historická linka jela do Kostelce nad Černými lesy. Čtvrtá jela západní variantou přes Přistoupim, Tuchoraz a Přehvozdí a pátá linka jela o něco rychlejší východní variantou opět přes Přistoupim a dále přes Krupou. Na obě linky byl nasazen vůz Škoda 706 RTO vyhlídkový a osobní návěs NO 80. Tyto vozy doplňoval Ikarus 280 na lince PID 4 a Karosa ŠL 11 na lince PID 5.

071- Kostelec n.Č.l.,,nám. Ikarus 280 8S3 2437 5.RDPIkarus 280 na kosteleckém náměstí (foto: MCH)

V obcích Tismice (PID 3), Hradešín (PID 3), Tuchoraz (PID 4) a Kostelec n. Č. l. (PID 4, 5) bylo možné se dozvědět o obcích a jejich památkách více. V každé z těchto zastávek stál průvodce, který vás, pokud jste měli zájem, provedl po dané obci.

V Českém Brodě byla pokřtěna i nová knížka, mapující Olomoucko-pražskou dráhu, a otevřeny byly i rekonstruované nástupiště a podchod.

085 - 5.RDP Český Brod,,žel.st. OAD Kolín Škoda 706 RT-TN 6A2 2830Škoda 706 RT-TN v Českém Brodě u nádraží (foto: MCH)

Kromě těchto akcí se konaly také doprovodné akce, jako hudební vystoupení Jazz Band ZUŠ Český Brod, malování nádražního podchodu, prezentace regionálních produktů a místních spolků, divadlo a klauniáda pro děti (11:30 Pošťácká pohádka, 14:00 Kouzelný kufr, 14:45 Klauniáda) a zejména pro dospělé vstup do českobrodského podzemí zdarma.

Na nádraží byl do cca 15 hodin vystaven i první autobus PID, umožňující platbu platební kartou.

079 - 5. RDP Český Brod,,žel.st. Praha RND, Škoda 706 RO, Ikarus 280, Karosa ŠL 11Český Brod v živém proudu… (foto: MCH)

Zveřejněno: 8. 9. 2015
Aktualizováno: 13. 9. 2015
Autor: Martin Chour (zdroj informací Ropid.cz)

Komentáře jsou uzavřeny.