Linka 92

 

Pražská tramvajová linka 92

noční linka

V provozu: celotýdně

Vozy: 1

Typ tramvaje: T6A5, T3R.P

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ne

Konečné zastávky: 2 (Lehovec, Sídliště Modřany/ Levského)

Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)

Doba jízdy: 60/61 min

Délka linky: 22 km

Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!

Zastávky:

LEHOVEC – Sídliště Hloubětín – Hloubětín – Kbelská – Nademlejnská – U Elektry – Podkovářská – Kabešova – Nádraží Libeň – Multiaréna Praha – Ocelářská – Balabenka – Palmovka – Palmovka (T) – Invalidovna – Urxova – Křižíkova – Karlínské náměstí – Florenc – Bílá labuť – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Moráň (T) – Palackého náměstí – Palackého náměstí – Výtoň – Podolská vodárna – Kublov – Dvorce – Přístaviště – Pobřežní cesta (×) – Nádraží Braník – Černý kůň (×) – Belárie (×) – Modřanská škola – Nádraží Modřany – Čechova čtvrť – Poliklinika Modřany – U Libušského potoka – Modřanská rokle – SÍDLIŠTĚ MODŘANYLEVSKÉHO (Z)

Historie:

Na úvod je také dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjeli již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.

O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měli v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.

linka 92 na Masarykově nádraží (foto: MCH/2017)

Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.

Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 52. Trasa byla podobná té dnešní: Lehovec – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Palmovka – Florenc – Lazarská – Karlovo náměstí – Anděl – Hlubočepy. Interval byl stanoven na 40 minut.

Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 52, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Lehovec – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Palmovka – Florenc – Lazarská – Karlovo náměstí – Sídliště Modřany. Od roku 2010 jsou na štědrý den a silvestra nasazeny soupravy.

29. dubna 2017 byla přečíslována z linky 52 na 92 kvůli jednotné řadě 9x pro noční linky kvůli postupné integraci linek do Pražské integrované dopravy.

Mapa: 52

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
30
30
30

Platný jízdní řád
Staré jízdní řády

Zajímavá místa na trase:

  • Urxova – kostel sv. Cyrila a Metoděje
  • Karlínské náměstí – Karlínská synagoga
  • Florenc – Muzeum hl. m. Prahy
  • Bílá Labuť – kostel sv. Petra, Petrská věž, Muzeum hl. m. Prahy
  • Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
  • Václavské náměstí – Památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
  • Vodičkova – Úřad městské části Prahy 1
  • Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
  • Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
  • Moráň – Faustův dům
  • Výtoň – Muzeum hlavního města Prahy, Muzeum v podskalní celnici na Výtoni
  • Podolská vodárna – Vyšehrad, Podolská vodárna, kostel svatého Michala, Muzeum pražských vodáren
  • Modřanská rokle – Modřanská rokle

Zveřejněno: 11. 10. 2012
Aktualizováno: 23. 2. 2015
Autor: Martin Chour

2 reakce na Linka 92

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *