Pražská autobusová linka 111
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Skalka, Dubeč, Koloděje)
Přestup na metro: A
Doba jízdy: 28/29 min
Délka linky: 13 km
Zastávky:
Skalka (A) – Michelangelova – Plošná (×) – Mokřanská (×) – Myšlínská (+) – Kablo (T) (×) – V Chotejně (×) – V Nových domcích (×) – U Továren (×) – Továrny Hostivař (×) – Za Nadjezdem (×) – U Střediska (×) – Dolní Měcholupy – K Dubečku (×) – Dubeček (×) – Lázeňka (×) – Za Pavilonem (×) – Škola Dubeč – Dubeč – Kolodějská obora (×) – Pod Oborou (×) – Kvasinská – Koloděje
Historie:
Během své historie měla linka 111 stabilní trasu. Propojovala Strašnice, Hostivař a Dolní Měcholupy. Počátkem 21. století byla prodloužena ještě do Dubče a Kolodějí.
linka 111 v Dubči (foto: Jakub Lachout)
Linka 111 byla zavedena 15. února 1943, tehdy označována ještě za linku G. Vyjela v trase Nové Strašnice (dnes Černokostelecká) – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Hostivař, U továren (dnes Sklářská) a provozována byla jen o špičkách. Provozována však nebyla ani 3 roky. Provoz G byl ukončen těsně před koncem 2. světové války, 5. května 1945.
Po necelém roce byl 11. března 1946 provoz linky G obnoven (ve stejné trase) a 9. září 1946 byl provoz i rozšířen na celotýdenní. Kromě zvýšení počtu spojů bylo G prodlouženo z Hostivaře do Dolních Měcholup.
Od 31. prosince 1951 byla linka G přeznačena na linku 111 (pozn. všechny aut. linky byly přeznačeny z písmen na čísla). Od 24. července 1952 je ukončena v nové tramvajové smyčce Černokostelecká a zároveň nahrazuje i aut. linku 116 (Nové Strašnice – Štěrboholská – U továren), která je zrušena. Provoz beze změn na lince setrval až do 3. října 1960, tedy 9 let, bohužel pak byl její provoz na nějakou dobu přerušen.
linka 101 v letech 1946 – 1960 (mapový podklad: Archiv DP)
16. ledna 1963 jsme mohli spatřit linku 111 znovu. Vyjela ve stejné trase ve které do roku 1960 jezdila {Černokostelecká – Nádraží Hostivař (dnešní zast. Sklářská) – Dolní Měcholupy}. Provoz byl zajišťován celotýdenně.
Ani ne ze půl roku, byla 2. května 1963 prodloužena od Černokostelecké přes Dobročovickou a Strašnickou na Náměstí Kubánské revoluce (dnes Kubá nské náměstí). Část spojů byla na svém druhém konci od 17. června 1963 ukončena také v zastávce Autorenova (dnes Továrny Hostivař). Od 3. ledna 1966 byla od Hostivaře ukončena již na Strašnické.
linka 111 v letech 1963 – 1966 (v letech 1966 – 1966 ve zkrácené trase Strašnická – Dolní Počernice)
linka 111 mezi Dubčem a Kolodějemi (foto: Tomáš Smetana)
V této trase vydržela do 14. ledna 1969, kdy byla linka 111 rozdělena na dvě větve. První větev (111 A) měla trasu: Průběžná – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Léčiva (dnes Zentiva) – Dolní Měcholupy – Autorenova (dnes Továrny Hostivař) a druhá (111 B) trasu: Průběžná – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Nádraží Hostivař.
linka 111 v letech 1969 – 1971 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)
K 18. prosinci 1971 se dostala opět do své původní trasy před rokem 1969. K opětovnému rozdělení “stojedenáctky” došlo již další rok, 4. dubna 1972 následovně:
- a) 111 – Nádraží Strašnice – Skalka – Štěchovická – Černokostelecká – Dolní Měcholupy (provoz celotýdenně)
- b) 111 A – Sídliště Rybníčky (dnes Sídliště Skalka) – Černokostelecká – Autorenova (dnes Továrny Hostivař) (provoz v RŠ a OŠ)
Od 30. června 1973 je první větev vedena do zastávky Skalka, Hájecká (dnes Královická). Od 5. ledna 1974 byla druhá větev zrušena a tak se 111 dostává do jedné trasy: Skalka, Hájecká (dnes Sídliště Skalka) – V Rybníčkách – Štěchovická – Dobročovická – Černokostelecká – Štěrboholská (dnes Ústřední) – Nádraží Hostivař (dnes Sklářská) – Autorenova (dnes Továrny Hostivař) – Dolní Měcholupy.
linka 111 v letech 1974 – 1980 (mapový podklad: Archiv DP)
linka 111 u zastávky K Dubečku (foto: Tomáš Smetana)
S prodloužením metra A o úsek Náměstí Míru – Želivského 20. prosince 1980, byla linka 111 od Černokostelecké napojena na metro A na Želivského. K 1. listopadu 1983 bylo zavedeno opětovné zajíždění do zastávky Léčiva (dnes Zentiva). v roce 1985 také došlo k zásadní přestavbě v Průmyslové ulici a ke změně názvů zastávek.
5. července 1990 byla místo na Želivského ukončena na Zahradním Městě jih (dnes Centrum Zahradní Město). Ze Zahradního Města jela přes Skalku a Černokosteleckou dále směrem na Hostivař a Dolní Počernice.
linka 111 v letech 1990 – 1993 (mapový podklad: mapy.cz/MCH)
O 3 roky později byla od 30. srpna 1993 zkrácena a upravena trasa: Skalka – Myšlínská – V Chotejně – U Továren – Dolnoměcholupská – Dolní Měcholupy. Trasa byla shodná s dnešní, avšak ve zkrácené verzi. V provozu byla jen o špičkách.
Od ledna 1994 byla prodloužena přes Boleveckou na Sídliště Petrovice. Provoz byl rozšířen na pracovní dny od 5 do 19 hodin. Od 28. ledna 2001 byla z Petrovic prodloužena dále přes MÚ Křeslice do Pitkovic a nahradila tak totožnou linku 220 (Skalka – Pitkovice). Od 1. prosince 2005 byla zkrácena do Dolních Počernic.
linka 111 v Petrovicích (foto: Tomáš Smetana)
Z Dolních Počernic byla od 1. září 2007 prodloužena přes Dubeček do Dubče. Poslední změna trasy nastala 14. prosince 2008, kdy byla prodloužena do Kolodějí. S tím byl zahájen i celotýdenní provoz a zaveden pásmový provoz v úseku Dubeč – Koloděje.
linka 111 v Kolodějích (foto: Jakub Lachout)
a) Skalka – Dubeč b) Dubeč – Koloděje |
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
pozn. Přidávány jsou jen ty JŘ u kterých je oproti původní změna.
Vozový jízdní řád (3. 3. 2014) Zajímavá místa na trase:
- Dubeček – naučná stezka MČ Prahy 9 – PP Rohožník – lom v Dubči
- Za Pavilonem – rybník V Rohožníku
- Dubeč – tvrz Dubeč – PP Lítožnice
- Pod Oborou – zámek Koloděje
- Koloděje – kostel Povýšení svatého Kříže – východiště – červená turistická značka do Běchovic, Hájku a Královic (Kostel sv. Markéty, hradiště Královice, Tvrz Královice)
Fotografie z linky:
“stojedenáctka” v ulici U Lázeňky při výluce (foto: Tomáš Smetana)
Video:
linka 111 v úseku Skalka – Koloděje (video: Lachy Corpo.)
Zveřejněno: 25. 6. 2012 Aktualizováno: 21. 12. 2014 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, autobusy.org, vetinari.wz.cz, 20 let ROPID, Ropid.cz, schémata DPP Autor: Martin Chour
Máte tam chybu. Od 2005 nebyla zkrácena do Dolních Počernic, ale Dolních Měcholup. V následujícím odstavci pak máte opět Dolní Počernice avšak mají být zase Dolní Měcholupy. Díky za opravu.
i love karosa 🙂
Jen pro upřesnění k mapám. Ulice Průmyslová vznikla podle Wikipedie v roce 1977 Do té doby byla linka 111 v oblasti Štěrbohol a Hostivaře ve směru od centra vedena po ulici Čenokostelecké až ke křižovatce s dnešní Ústřední. Tam odbočila vpravo po dnešní Radiové a dále rovně po dnešní ulici K Hrušovu. Ta ale pokračovala v oblasti dnešní Průmyslové rovně až do dnešního areálu DEK, dříve Barvy a Laky, kde zabočila vlevo a navázala na dnešní Štěrboholskou.
Dobry den,
14.8. Kolem 8h zapomnel syn lego skladacku na zadním sedadle,když jsme vystupovali na konecne na Skalce.pokud byste ji našli,budu rada za kontaktování.
Dekuji.